Begränsat upptag

Hur starka dessa signaler blir beror på vad och hur mycket vi äter. Det mesta tyder på att effekterna av ett överskott av kolhydrater och protein maximeras ganska tidigt. När det gäller protein pratar man om något som kallas "muscle-full-effekten" – alltså att proteinets förmåga att öka muskeluppbyggnaden når en maxnivå. Intag av mer protein efter denna maxnivå ger då ingen ytterligare positiv effekt. 

Det är troligt att även signalerna från insulin och IGF-1 har motsvarande maximala nivåer framför allt hos vältränade personer, där känsligheten för dessa hormoner är hög. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

BODY som e-tidning!

2 kommentarer

djjuha: Nu har det gått 2 år sedan jag frågade om den digitala tidningen. Är det inte dags nu att man bara kan köpa den digitala versionen?

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 402, januari 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017