Begränsat upptag

Hur starka dessa signaler blir beror på vad och hur mycket vi äter. Det mesta tyder på att effekterna av ett överskott av kolhydrater och protein maximeras ganska tidigt. När det gäller protein pratar man om något som kallas "muscle-full-effekten" – alltså att proteinets förmåga att öka muskeluppbyggnaden når en maxnivå. Intag av mer protein efter denna maxnivå ger då ingen ytterligare positiv effekt. 

Det är troligt att även signalerna från insulin och IGF-1 har motsvarande maximala nivåer framför allt hos vältränade personer, där känsligheten för dessa hormoner är hög. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017