Tillväxt trots underskott 

I dag vet vi sedan länge alltså att påståendet om enegiöverskott som regel för muskeluppbyggnad inte stämmer. Även under kraftig energirestriktion kommer storleken på muskelfibrerna att öka i de muskler som utsätts för styrketräning. 

I en studie publicerad i American Journal of Clinical Nutrition 1993 studerade man överviktiga kvinnor som sattes på kraftig kalorirestriktion. På 90 dagar tappade de hela 16 kilo i kroppsvikt, vilket motsvarar en kalorirestriktion på minst 1 250 kalorier per dag. Trots detta fick de som fick styrketräna under studien en avsevärd ökning av tvärsnittsarean i såväl långsamma som snabba muskelfibrer. Dessa fynd har senare be-kräftats flera gånger. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017