Påverkad träningskapacitet 

Muskeltillväxt under kalorirestriktion är med andra ord fullt möjligt. Detta betyder självfallet inte att det är en optimal strategi. Ett tillräckligt högt intag av kalorier från protein, kolhydrater och vissa fettsyror kan ge en ökad signal för tillväxt efter träning. Dessutom är det viktigt att tänka på den begränsande faktorn av att prestationsförmågan kommer att minska om man utsätter sig för en för stark energirestriktion. Det medför oundvikligen att träningsresultaten inte heller kommer att bli så stora som de hade kunnat vara med ett högre energiintag. 

Enkelt sammanfattat kan vi därför säga att vi i dagsläget inte vet hur stort energiintag som krävs för att maximera muskeluppbyggnaden. Det vi däremot med säkerhet kan säga är att begränsningar i kaloriintaget kommer att ha negativa effekter på din träningskapacitet, vilket som tidigare nämnts begränsar möjligheten till maximal signal för tillväxt. Detta är viktigt av flera
anledningar – både för den som bulkar för uppbyggnad och sedan går på deff för att få bort överflödigt kroppsfett, men även för den som siktar på en långsiktig mer balanserad diet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017