Långsiktig planering

Hur stor kalorimängd du ska inta för att maximera muskeltillväxten beror på vad ditt långsiktiga mål är. Är du exempelvis styrkelyftare och inte alls bryr dig om ifall du råkar lägga på dig extra fettvikt kan du lägga energi-intaget lite högre för att ta del av eventuella positiva effekter av ett högre kaloriintag. Är ditt mål istället på sikt att ha maximal muskelmassa och minimal mängd kroppsfett, kan det dock finnas anledning att vara försiktigare. 

Vi föreställer oss två personer med identiska förutsättningar där den ena tränar och äter en kost som precis matchar hans energiutgifter, och en annan version av honom som äter en kost som ger ett dagligt kaloriöverskott på 500 kalorier. Om energiöverskottet endast ger marginellt positiva effekter på muskeluppbyggnaden jämfört med att äta i energibalans, kommer individen på kaloriöverskott efter en tid framförallt ha ökat sin fettmassa jämfört med individen i energibalans. 

När formtoppningen närmar sig kan energibalans-individen fortsätta med sin träning och kost precis som innan och fortsätta att bygga muskler effektivt, medan överskottsindividen måste begränsa sitt kaloriintag under en längre tid för att bli av med överskottsfettet. Detta kommer kraftigt försämra hans förmåga till fortsatt ökning av muskelmassan fram tills formen ska vara i topp.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017