Energiintag under deff

Många kroppsbyggare ägnar mellan två och fyra månader åt dietande inför tävling.
Energiintaget begränsas och energiomsättningen ökas
genom olika former av låg-
intensiv ihållande träning för att bli så definierad som möjligt. Förutom att tappa i fettvikt är huvudfokus att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt. 

Energimässigt bör man för att minimera risken för muskelnedbrytning påbörja sin diet så pass långt i förväg att man inte behöver gå ner snabbare i fettvikt än 500 gram per vecka. Ju mindre extra kroppsfett du lagt på dig under uppbyggnadsfasen, desto kortare blir också din diet. Har du lagt på dig mycket fett innebär det alltså att du antingen kommer att tvingas deffa väldigt hårt vilket ökar risken för muskelnedbrytning – eller väldigt länge vilket förkortar
perioden då du kan bygga muskler effektivt. 

500 gram fettmassa innehåller ungefär 3 500 kalorier. Det innebär att ett kaloriunderskott på 500 kalorier per dag teoretiskt ska vara tillräckligt för att åstadkomma det. "Teoretiskt" är dock ett nyckelord här eftersom kroppens energihomeostas inte är rakt upp-och-ner som ett bankkonto, där mängden pengar du får i handen exakt motsvarar förändringen i ditt saldo. Energibalansen i kroppen förändras nämligen beroende på hur du beter dig och exakt hur stor den förändringen blir verkar vara väldigt individuell.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017