Stegvis justering

Vid minskat energiintag under kroppens behov kommer kroppen ganska snart att vidta kompensatoriska åtgärder. När man studerat detta såg man i en studie från 2013 i American Society For Nutrition en minskning av energiomsättningen med i genomsnitt endast 79 kalorier per dag. I jämförelse såg man i en annan studie i Journal of Clinical Endocrinology and Metabolsim en minskning av energiomsättningen med hela 504 kalorier per dag, trots att försökspersonernas muskelmassa inte förändrades. Dock har inte heller detta har studerats hos kroppsbyggare. 

Studien gjordes på friska normalviktiga män som under 24 veckor åt 50 procent av kalorierna som krävs vid energibalans. Deras energiomsättning minskade efter studien med 40 procent
jämfört med utgångsläget.
Av dessa 40 procent berodde 25 procent på viktminskningen (vilket i sig minskar energiomsättningen) och 15 procent på att deras kroppar anpassat sig till "svälten". 

Det vi kan lära av detta inför en deff är att det troligen är en smart strategi att efter ett tag minska det ursprungliga kaloriintaget ytterligare. Detta för att möta effekten av såväl viktminskningen som av kroppens anpassning till energirestriktionen.

När vi ska komma fram till ett lämpligt kaloriintag är det som tidigare nämnt förstås så att ett större kaloriunderskott ger större förlust av fettmassa. Samtidigt ökar dock även den procentuella delen av viktnedgången som utgörs av muskler, vilket bland annat bekräftas av en studie i The American Journal of Clinical Nutrition från 2008. Samma team följde sedan upp och bekräftade detta med en ny studie som publicerades i
International Journal of
Obesity 2010. 

De flesta forskare är överens om att en takt på inte mer än 0,5 kilo per vecka bör eftersträvas för att minska risken för muskelnedbrytning. Något man också sett är att risken att tappa muskler ökar ju mindre mängd kroppsfett en individ har. Det är därför sannolikt klokt att i slutet av deffen låta det gå ännu lite långsammare. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017