Har någon det som krävs?

Foto: Istock

Har någon det som krävs?

Publicerad

Alla vill bli bäst. Frågan är vad det innebär? Att lyfta tyngst, att ha flest följare på instagram eller att vinna en tävling? 

I en tävling vet alla vem som vinner. Det finns en utvald och utbildad domarkår som med erfarenhet och kunskap kan skilja agnarna från vetet och utse vem som är främst ämnad att stoltsera överst på prispallen. Trots det finns inte en tävling som inte efterföljs av allsköns tyckande likt melodifestivalens "fel låt vann". I mellanmjölkens förförande skimmer var alla bäst ändå, alla borde vunnit beroende på vem du pratar med. Om du inte har flest följare på instagram såklart, då borde den med trognast anhängare förmodligen ha tagit grand slam om vi riktar örat mot djungeltrumman. 

Kanske vore det ett nytt grepp, att låta det sociala flödet bestämma vem som vinner genom flest likes under I-walks och fria program? Ett intressant experiment vore det om inte annat, att se vilka fysiker som skulle mötas på linen i overallen – men om jag tar mig friheten att gissa
skulle det vara ganska förutsägbart och inte minst ovärdigt sporten. 

För att vinna måste du vara bäst. Och för att bli bäst måste du ge allt. Långt innan deffen. Långt innan du vet hur din ram kommer att ta sig ut. År när du lyfter lass med vikter. Riktigt. Massiva. Vikter. Så tungt så att du inte bara önskar att du fick sitta ner efter passet – så övermäktigt att det är direkt nödvändigt att hitta någonstans att avlasta kroppen. Handen på hjärtat, var det ett tag sedan du lade kontrollen utanför dig själv och invanda mönster? Jag kan då glädja dig med vår nya artikelserie om träningsmetoder. Först ut på sidan 46 är HIT, som garanterat vänder upp och ner på en del tillvägagångssätt i gymsverige. 

Förutom maximal jävlighet handlar det också om finlir, att inte lämna något åt slumpen. När dina pass innefattar övningar som ger ljus åt rörelser du aldrig annars utför vid sidan av scenen. Du kan absolut bli bra på många saker utan detta – men för att bli bäst, då börjar jobbet med den analys du lägger den dag du börjar din resa. Det innefattar även timing. Att vara redo när tillfälle ges. På scenen, i formen på det motstånd du möter och inte minst i lyften. Axklo avhandlar fenomenet på sidan 96.

En vinst i sig kan vara att synas på BODYs framsida. Vad som krävs för att hamna där tillhör de vanligare frågorna till redaktionen. Svaret är att det inte finns något rakt svar. Candice Lewis-Carter som du kan läsa om på sidan 34 har per definition ett trappsteg kvar innan hon kan titulera sig som "bäst".  På frågan om vad som är hennes främsta önskan och dröm framöver är svaret, förutom att stå överst på pallen som Figure Olympia, att pryda omslaget på ett fitnessmagasin. Och ja, vi tycker att om man är så pass bra att man är topp tre på Olympiascenen och dessutom är så genomgående ödmjuk som hon är, då har man en bra fördel för att pryda framsidan av BODY.

Sarah-Ida Nyström, Tf Chefredaktör

Redaktören listar: 5 vägar till effektiva böj 

  1. Stopp
    Sätt buktrycket, sänk ner – och stanna där. Sitt kvar. Sitt kvar lite till. Sen reser du dig kontrollerat.
  2. Sakta ner
    Att jobba explosivt är att smita värdefull tid med belastning. Sänk tempot betydligt – både ner och upp.
  3. Lås inte ut
    Muskeln ska ha ständig belastning för att undvika vila mellan repetitionerna. I ett intakt set är kontakten obruten.
  4. Gummiband
    Faller du in med knäna tappar du kontakten med sätet – gör inte det. Fäst ett gummiband över knäna och pressa utåt.
  5. Högreps
    Tvinga benen att svida genom att köra okristligt många reps. Gärna i kombination med punkterna ovan.  
On
Off

0 kommentarer

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

  • Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Den människa är inte född som inte tampas med vardagsproblem, men vi är också mästare på att skapa dem själva. Utseende ligger högt upp på listan av saker vi dömer ner och dagligen framhäver vi oss med riggade prestationer. Vad är det egentligen som sätter pressen på oss att hela tiden visa upp oss som bättre?

    Nyheter Isak Melin, 2018-04-03 12:42

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat