Har någon det som krävs?

Foto: Istock

Har någon det som krävs?

Publicerad

Alla vill bli bäst. Frågan är vad det innebär? Att lyfta tyngst, att ha flest följare på instagram eller att vinna en tävling? 

I en tävling vet alla vem som vinner. Det finns en utvald och utbildad domarkår som med erfarenhet och kunskap kan skilja agnarna från vetet och utse vem som är främst ämnad att stoltsera överst på prispallen. Trots det finns inte en tävling som inte efterföljs av allsköns tyckande likt melodifestivalens "fel låt vann". I mellanmjölkens förförande skimmer var alla bäst ändå, alla borde vunnit beroende på vem du pratar med. Om du inte har flest följare på instagram såklart, då borde den med trognast anhängare förmodligen ha tagit grand slam om vi riktar örat mot djungeltrumman. 

Kanske vore det ett nytt grepp, att låta det sociala flödet bestämma vem som vinner genom flest likes under I-walks och fria program? Ett intressant experiment vore det om inte annat, att se vilka fysiker som skulle mötas på linen i overallen – men om jag tar mig friheten att gissa
skulle det vara ganska förutsägbart och inte minst ovärdigt sporten. 

För att vinna måste du vara bäst. Och för att bli bäst måste du ge allt. Långt innan deffen. Långt innan du vet hur din ram kommer att ta sig ut. År när du lyfter lass med vikter. Riktigt. Massiva. Vikter. Så tungt så att du inte bara önskar att du fick sitta ner efter passet – så övermäktigt att det är direkt nödvändigt att hitta någonstans att avlasta kroppen. Handen på hjärtat, var det ett tag sedan du lade kontrollen utanför dig själv och invanda mönster? Jag kan då glädja dig med vår nya artikelserie om träningsmetoder. Först ut på sidan 46 är HIT, som garanterat vänder upp och ner på en del tillvägagångssätt i gymsverige. 

Förutom maximal jävlighet handlar det också om finlir, att inte lämna något åt slumpen. När dina pass innefattar övningar som ger ljus åt rörelser du aldrig annars utför vid sidan av scenen. Du kan absolut bli bra på många saker utan detta – men för att bli bäst, då börjar jobbet med den analys du lägger den dag du börjar din resa. Det innefattar även timing. Att vara redo när tillfälle ges. På scenen, i formen på det motstånd du möter och inte minst i lyften. Axklo avhandlar fenomenet på sidan 96.

En vinst i sig kan vara att synas på BODYs framsida. Vad som krävs för att hamna där tillhör de vanligare frågorna till redaktionen. Svaret är att det inte finns något rakt svar. Candice Lewis-Carter som du kan läsa om på sidan 34 har per definition ett trappsteg kvar innan hon kan titulera sig som "bäst".  På frågan om vad som är hennes främsta önskan och dröm framöver är svaret, förutom att stå överst på pallen som Figure Olympia, att pryda omslaget på ett fitnessmagasin. Och ja, vi tycker att om man är så pass bra att man är topp tre på Olympiascenen och dessutom är så genomgående ödmjuk som hon är, då har man en bra fördel för att pryda framsidan av BODY.

Sarah-Ida Nyström, Tf Chefredaktör

Redaktören listar: 5 vägar till effektiva böj 

  1. Stopp
    Sätt buktrycket, sänk ner – och stanna där. Sitt kvar. Sitt kvar lite till. Sen reser du dig kontrollerat.
  2. Sakta ner
    Att jobba explosivt är att smita värdefull tid med belastning. Sänk tempot betydligt – både ner och upp.
  3. Lås inte ut
    Muskeln ska ha ständig belastning för att undvika vila mellan repetitionerna. I ett intakt set är kontakten obruten.
  4. Gummiband
    Faller du in med knäna tappar du kontakten med sätet – gör inte det. Fäst ett gummiband över knäna och pressa utåt.
  5. Högreps
    Tvinga benen att svida genom att köra okristligt många reps. Gärna i kombination med punkterna ovan.  
On
Off

0 kommentarer

  • Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Läsarfråga: Jag tränar ofta relativt sent på kvällarna och undrar vad jag bör tänka på kring kosten, både innan och efter ett träningspass som är relativt tätt inpå sömnen?

    Nyheter Anki Sundin, 2017-09-18 09:00

  • Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Jag har nyss avslutat en längre periods rehab av min rygg. I dagsläget är jag smärtfri men har tappat mycket styrka och muskelmassa under den period jag var dålig. Vad rekommenderar du för träningsupplägg som kan överbroa från den rehab jag kört tidigare? Mitt mål är att få tillbaka styrka och muskelmassa.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2017-09-14 13:28

  • Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

    Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

    6-pack har väl de flesta hört talas om, ja till och med 8-pack när någon är i riktigt bra form, men 10-pack? BODY har träffat Mohamed "Mr 10-pack" Ali. Killen vars magrutor röstats fram som världens snyggaste. Killen med 10-packet.

    Nyheter Linnea Enstedt, 2017-09-12 10:36

  • Stort startfält på strongwoman-tävling

    Stort startfält på strongwoman-tävling

    Sveriges starkaste tjejer samlas för en kamp om den första Tyngre Strongwoman Challenge-titeln kommande fredag. BODYs "egen" Linnea Enstedt har engagerats i rollen som speaker. Vi tar ett uppsnack med henne.

    Nyheter Redaktionen, 2017-09-08 20:58

  • Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Ökar hypertrofin med djupet i "ass to the grass", finns det fördelar för en byggare att vara vig eller har du tvärtom bättre fjädring som stel? BODY reder ut rörlighetens vara eller icke vara för kroppsbyggare.

    Nyheter Alan Bergström, 2017-09-08 09:35

  • Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-09-07 10:55

  • Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Som ägare av två förstklassiga gym drivs Lars Berglund av att sätta människan främst, både som coach och upprättare av flera års ideellt välgörenhetsarbete. De senaste åren har han ritat om kartan och placerat Sundsvall i mitten av byggarlandet Sverige.

    Nyheter Robert Stasinski, 2017-09-06 10:26

  • Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-04 11:51

  • Trägen vinner

    Trägen vinner

    Nu kör vi vidare, är du med? Befinner sig din träning i framkant med finlir, eller står du i startgroparna med grundarbetet? Har sommarens regniga dagar gett dig växtnäring eller har du vilat dig stark? 

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-28 06:00

  • Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Alltför länge har vi fått höra att kolhydrater gör oss feta, att kolhydrater är samma sak som socker och att kolhydrater inte fyller någon funktion vid styrketräning. De som ägnar sig åt styrketräning åtskilliga timmar i veckan är av naturen mer intresserade av proteinkällor och strävar många gånger efter att maximera sitt intag av protein, men nu tar kolhydraterna revansch och BODY förklarar när, var och hur!

    Nyheter Anki Sundin, 2017-08-25 09:00

  • Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Som ung såg Candice Lewis-Carter upp till friidrottens kvinnliga frontfigurer vars atletiska fysik och styrka hon tilltalades av. Genom att följa sina egna förutsättningar att skapa den kvinna hon vill vara har hon brutit ny mark på vägen mot världstoppen.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-24 09:00

  • Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein är näringsämne nummer ett för muskelbygge, men finns det en övertro på vad det kan göra? Hur laddar man optimalt utan att försumma annat? Vi synar den anabola betydelsen av de klassiska energigivarna, reder ut befästa uppfattningar och går till botten med hur man tajmar kost och träning för prestation och muskeltillväxt. Text: Martin Brunnberg.

    Nyheter Redaktionen, 2017-08-22 10:17

  • Body träffar Isabella von Weissenberg – tjejen som började träna 2013

    Body träffar Isabella von Weissenberg – tjejen som började träna 2013

    Underbar och älskad av alla. Isabella von Weissenberg är hela träningssveriges älskling och det är lätt att falla in i hyllningskören. Möt tjejen som började träna 2013, nu är Europamästare och har höjt sitt eget världsrekord i knäböj tre gånger. Text: Anders Axklo Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-08-17 08:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017