Har någon det som krävs?

Foto: Istock

Har någon det som krävs?

Publicerad

Alla vill bli bäst. Frågan är vad det innebär? Att lyfta tyngst, att ha flest följare på instagram eller att vinna en tävling? 

I en tävling vet alla vem som vinner. Det finns en utvald och utbildad domarkår som med erfarenhet och kunskap kan skilja agnarna från vetet och utse vem som är främst ämnad att stoltsera överst på prispallen. Trots det finns inte en tävling som inte efterföljs av allsköns tyckande likt melodifestivalens "fel låt vann". I mellanmjölkens förförande skimmer var alla bäst ändå, alla borde vunnit beroende på vem du pratar med. Om du inte har flest följare på instagram såklart, då borde den med trognast anhängare förmodligen ha tagit grand slam om vi riktar örat mot djungeltrumman. 

Kanske vore det ett nytt grepp, att låta det sociala flödet bestämma vem som vinner genom flest likes under I-walks och fria program? Ett intressant experiment vore det om inte annat, att se vilka fysiker som skulle mötas på linen i overallen – men om jag tar mig friheten att gissa
skulle det vara ganska förutsägbart och inte minst ovärdigt sporten. 

För att vinna måste du vara bäst. Och för att bli bäst måste du ge allt. Långt innan deffen. Långt innan du vet hur din ram kommer att ta sig ut. År när du lyfter lass med vikter. Riktigt. Massiva. Vikter. Så tungt så att du inte bara önskar att du fick sitta ner efter passet – så övermäktigt att det är direkt nödvändigt att hitta någonstans att avlasta kroppen. Handen på hjärtat, var det ett tag sedan du lade kontrollen utanför dig själv och invanda mönster? Jag kan då glädja dig med vår nya artikelserie om träningsmetoder. Först ut på sidan 46 är HIT, som garanterat vänder upp och ner på en del tillvägagångssätt i gymsverige. 

Förutom maximal jävlighet handlar det också om finlir, att inte lämna något åt slumpen. När dina pass innefattar övningar som ger ljus åt rörelser du aldrig annars utför vid sidan av scenen. Du kan absolut bli bra på många saker utan detta – men för att bli bäst, då börjar jobbet med den analys du lägger den dag du börjar din resa. Det innefattar även timing. Att vara redo när tillfälle ges. På scenen, i formen på det motstånd du möter och inte minst i lyften. Axklo avhandlar fenomenet på sidan 96.

En vinst i sig kan vara att synas på BODYs framsida. Vad som krävs för att hamna där tillhör de vanligare frågorna till redaktionen. Svaret är att det inte finns något rakt svar. Candice Lewis-Carter som du kan läsa om på sidan 34 har per definition ett trappsteg kvar innan hon kan titulera sig som "bäst".  På frågan om vad som är hennes främsta önskan och dröm framöver är svaret, förutom att stå överst på pallen som Figure Olympia, att pryda omslaget på ett fitnessmagasin. Och ja, vi tycker att om man är så pass bra att man är topp tre på Olympiascenen och dessutom är så genomgående ödmjuk som hon är, då har man en bra fördel för att pryda framsidan av BODY.

Sarah-Ida Nyström, Tf Chefredaktör

Redaktören listar: 5 vägar till effektiva böj 

  1. Stopp
    Sätt buktrycket, sänk ner – och stanna där. Sitt kvar. Sitt kvar lite till. Sen reser du dig kontrollerat.
  2. Sakta ner
    Att jobba explosivt är att smita värdefull tid med belastning. Sänk tempot betydligt – både ner och upp.
  3. Lås inte ut
    Muskeln ska ha ständig belastning för att undvika vila mellan repetitionerna. I ett intakt set är kontakten obruten.
  4. Gummiband
    Faller du in med knäna tappar du kontakten med sätet – gör inte det. Fäst ett gummiband över knäna och pressa utåt.
  5. Högreps
    Tvinga benen att svida genom att köra okristligt många reps. Gärna i kombination med punkterna ovan.  
On
Off

0 kommentarer

  • Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Atleter från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland och Island möttes i Stockholm för att slåss om pokalerna. Ännu en gång stod det klart vilken nation som har bäst koll på träning för tryck, då Team Sweden plockade hem överlägset flest guld.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-22 07:24

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

  • Strategin EFTER träningen A & O

    Strategin EFTER träningen A & O

    Följer du de grundläggande principerna för maximal muskelutveckling, eller förväntar du dig att ett utstuderat träningsupplägg på egen hand ska ta dig i mål?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-24 09:00

  • Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Fladdrar knäskålarna när du böjer? Viker sig fötterna? Känns höften omedgörlig? Kanske dags att se över din rörlighet innan du försöker dig på nästa PB!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-20 09:18

  • Mr. Olympia resultat

    Mr. Olympia resultat

    Höstens tyngsta proffsshow är avklarad. Läs resultaten här!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-16 09:45

  • I natt startar Mr Olympia!

    I natt startar Mr Olympia!

    Joe Weider's Olympia Fitness & Performance Weekend startar klockan fyra i natt svensk tid på Orleans Casino i Las Vegas.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-09-14 11:48

  • Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Är det någon övning samtliga idrottsmän har som självklart inslag i sina uppbyggnadsperioder så är det knäböj. Du kan isolera lårmuskulaturen genom att bensparka, lårcurla och benpressa in absurdum men om ambitionen är att utveckla funktionell helhetsstyrka är denna hat-älskade övning överlägsen. Knäböj är dessutom ett av de tre delmomenten i kraftsporten styrkelyft tillsammans med marklyft och bänkpress, vilket ger oss en hint om dess relevans.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-12 14:00

  • Fuska smart

    Fuska smart

    Cheat meal eller cheat day? Ska vi över huvud taget ge oss på en ätardag? Hur bör vi tänka?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-10 13:40

  • Glöden blir bara starkare

    Glöden blir bara starkare

    Vid 46 års ålder visar Trelleborgsbaserade proffsbyggaren Oliver Adzievski inga tecken på att sakta in. Siktet är inställt på Mr. Olympia 2019.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-09-07 10:27

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017