Experterna svarar – befintlig trend värd att hålla kvar vid?

Foto: Istock.

Experterna svarar – befintlig trend värd att hålla kvar vid?

Publicerad

Varför inte testa ett nytt inslag i din kosthållning? Tre experter förutspår vad som kommer att gälla under 2017. I flera artiklar berättar de om vilka trender inom mat och tillskott som är värda att haka på, och de du kan undvika rakt av. I den här artikeln svarar experterna på frågan: Någon befintlig trend värd att hålla kvar vid?

Fredrik Paulún

En av Sveriges mest välkända entreprenörer och experter inom hälsa, kost och näringslära (70 % av svenskarna i åldrarna 18–70 år känner till Paulún). Lanserar i årsskiftet det nya digitala gymkortet Swiftr.

– Kollagentrenden. Inte nog med att ett regelbundet intag av kollagen gör att vi ser yngre ut, det verkar också stärka upp bindväv och muskelfästen vilket lär påverka vår förmåga att träna tungt och minska risken för skador.

Andreas "King Grub" Abelsson

Tangentbordskrigare, universalgeni och frekvent delaktig på styrketräningsforum. Ett ess på att analysera kost- och träningsrelaterade forskningsrapporter, något han även gör i BODY varje månad.

– För oss som tränar skulle jag säga att majoriteten av dagens kosttrender är värda att hålla fast vid. Även om det ibland kan tyckas gå till överdrift med allt från proteinberikning av allt tänkbart till livsmedel och hyllor fulla med produkter inriktade på att verka lockande för motionerande, så har det aldrig varit lättare att laga mat och att äta enligt en hälsosam och träningsinriktad livsstil. Dessutom verkar det inom överskådlig tid inte vara något som kommer att vara svårt att hålla kvar vid, utan snarare tvärtom.

David Jonsson

Näringsfysiolog med hjärtat i forskningsbaserad kunskap och träningslära. Utbildare på Paulúns Näringscenter och BODYs expert rörande nutrition och kosttillskott. 

– Nu säger jag på sätt och vis emot mig själv men jag har märkt att många är trötta på de dieter som avlöst varandra de senaste femton åren och jag tycker mig se ett mer kritiskt förhållningssätt till påståenden om hälsa. Man kommer inte heller längre på samma sätt som tidigare undan med att påstå en massa saker utan att ha stöd för det. Jag tycker att det är bra och jag tror att det kan göra att folk får lättare att fokusera på de delar av kosten som faktisk kan få dem att må och prestera bättre. Logiskt tänkande kring mat kanske vi kan kalla trenden. Så samtidigt som vi kommer att få se fler flumdieter kommer också rationalitet och vetenskaplig grund bli ledord, eller så är det kanske bara vad jag hoppas på. 

On
Off

0 kommentarer

  • Imorgon gäller det!

    Imorgon gäller det!

    Dagen D är här. Efter månader av förberedelser kan drömmen bli sann inom 24 timmar. Imorgon lördag är det dags att kliva upp på scenen.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-20 19:42

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat