Foto: Istock.

Så många slutar träna på gymmet efter januari

Publicerad

Senaste nytt inom träningsbranschen med Ove Rytter.

* Statistik visar att cirka 20 % av årets alla träningskort säljs i januari, koncentrerat till de två första veckorna. Marknaden kommer från januari 2017 att dela på minst ett par hundra tusen nya medlemmar. Ett välkänt faktum är att dock endast cirka 30 % av dessa kommer att använda sina kort mer än några få gånger. Och "tur" är väl det. Om alla skulle träna tre pass i veckan – året runt – skulle gymmen vara tvungna att höja sina priser med minst 100 %, eftersom man nu i sina kalkyler räknar med en stor "drop out". Så de som inte tränar subventionerar indirekt oss som gör det.

* Utbudet av "discogymklasser" och en aktiv "happy hour" ökar i New York.  Allt fler anläggningar erbjuder nu ett aktivt och discoinspirerat alternativ till traditionella barer och nattklubbar. Du kan nu köra After Work-träningspass av olika slag eller ett sent "nattklubbspass" – på till exempel Barrys Bootcamp NoHo. Allt till nedtonad röd belysning och DJ på golvet.

* Andelen seniorer i landet blir allt större och har skapat underlag för en växande bransch inom hälsoföretagsektorn. Fortfarande är dock branschen ofta fokuserad på yngre konsumenter och riskerar därför att missa en viktig del av marknaden, menar kritiker i sin analys.
"Den sista årskullen bland fyrtiotalisterna har fyllt 67 år. Majoriteten av generationen som både har kallats för
jätteproppen Orvar och köttberget har alltså lämnat arbetslivet", skriver Linnea Bolter i SvD.
– De flesta pensionärer är idag pigga och vill leva livet. Detta kan flera branscher dra nytta av. Bland annat den växande hälsobranschen. Generellt har äldre konsumenter mycket bättre köpkraft än unga. De har en stor andel av inkomsterna, de största förmögenheterna och lägsta skulderna, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och forskningschef vid HUI.

* Försäljningen av kosttillskott har ökat med 18 procent sedan 2010, enligt branschföreningen Svensk Egenvård. I fjol omsatte branschen nästan 2,6 miljarder. Parallellt fortsätter friskvårdsbranschen att växa, om än i något avtagande takt, visar statistik från Almega.

* Antalet gym blir fler för varje år, i nuläget finns drygt 1 500 anläggningar i landet. Även e-hälsa är ett område med stark tillväxt.

On
Off

0 kommentarer

  • Forskning: Baljväxters protein mättar

    Forskning: Baljväxters protein mättar

    Protein är det näringsämne som mättar bäst – men hur står sig vegetabiliska proteinkällor mot animaliska gällande mättnadskänsla?

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-03-23 09:00

  • Recept: Mini banoffee pie

    Recept: Mini banoffee pie

    Bodyfitness-atleten Antonia Pesevski bjuder varje månad exklusivt i BODY på sina bästa recept på hälsosamma, proteinpackade bakverk och godsaker.

    Nyheter Antonia Pesevski, 2017-03-23 08:30

  • Tack för visad respekt!

    Tack för visad respekt!

    Innan jag började på BODY jobbade jag som personlig tränare.

    Nyheter Magnus Branzén, 2017-03-22 15:00

  • Fråga experterna: Vilken BCAA-kvot är bäst?

    Fråga experterna: Vilken BCAA-kvot är bäst?

    När man köper BCAA ser man olika kvoter mellan aminosyrorna. En del är 2:1:1, andra 4:1:1 och det finns andra kvoter också. Men vilken är bäst? Anki Sundin och Abbe Benaouda svarar på frågor om nutrition och styrketräning.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-03-22 10:03

  • Recept: Super fastfood proteinmeal

    Recept: Super fastfood proteinmeal

    Har dina noggrant förberedda matlådor tagit slut presenterar Henrik Ryman här en proteinrik lösning som du snabbt kan laga till.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-03-22 09:15

  • Experten svarar: Vilken effekt ger en gainer?

    Experten svarar: Vilken effekt ger en gainer?

    Jag styrketränar sedan ett drygt år tillbaka och har svårt att lägga på mig muskler. Jag har blivit rekommenderad en gainer. Varför ska man ta det?

    Nyheter Ulf Carlsson, 2017-03-22 09:00

  • Sötningsmedel ger inte självklart lägre kaloriintag

    Sötningsmedel ger inte självklart lägre kaloriintag

    Påverkar kalorifria sötningsmedel aptiten eller kompenseras det vid något annat tillfälle?

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-03-21 08:30

  • Så bra är marklyft i maskin

    Så bra är marklyft i maskin

    Marklyft i en marklyftmaskin med handtag på sidorna av kroppen, skulle teoretiskt kunna minska risken för ländryggsskador genom en mer upprätt kroppsposition.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-03-20 10:32

  • Expertpanelen: Samla på framgångar

    Expertpanelen: Samla på framgångar

    Hur peppar jag mig själv? Ibland hamnar jag i svackor och har då lätt att tänka på negativa saker. Då tvivlar jag också i stor utsträckning på mig själv. Kan du ge mig något eller några enkla tips om hur jag kan påverka detta?

    Nyheter Ulf Carlsson, 2017-03-16 16:00

  • Experterna svarar: Är medicinbollen ett effektivt redskap?

    Experterna svarar: Är medicinbollen ett effektivt redskap?

    Hur bra är det att träna med en medicinboll? Vad har den för funktion och när tycker du att man bör planera in den typen av träning?

    Nyheter Anki Sundin, 2017-03-16 14:27

  • Studie: Positiva effekter av ägg

    Studie: Positiva effekter av ägg

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-03-16 09:00

  • Fråga Expertpanelen: Hur kommer jag tillbaka?

    Fråga Expertpanelen: Hur kommer jag tillbaka?

    Jag har nyss avslutat en längre periods rehab av min rygg. I dagsläget är jag smärtfri men har tappat mycket styrka och muskelmassa under den period jag var dålig. Vad rekommenderar du för träningsupplägg som kan överbroa från den rehab jag kört tidigare? Mitt mål är att få tillbaka styrka och muskelmassa.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2017-03-14 08:00

  • Experterna svarar på frågor om kosttillskott – matlagningstrend att anamma

    Experterna svarar på frågor om kosttillskott – matlagningstrend att anamma

    Varför inte testa ett nytt inslag i din kosthållning? Tre experter förutspår vad som kommer att gälla under 2017. I flera artiklar berättar de om vilka trender inom mat och tillskott som är värda att haka på, och de du kan undvika rakt av. I den här artikeln svarar experterna på frågan: Finns det någon matlagningstrend värd att anamma?

    Nyheter Redaktionen, 2017-03-09 08:45

  • Experterna svarar – befintlig trend värd att hålla kvar vid?

    Experterna svarar – befintlig trend värd att hålla kvar vid?

    Varför inte testa ett nytt inslag i din kosthållning? Tre experter förutspår vad som kommer att gälla under 2017. I flera artiklar berättar de om vilka trender inom mat och tillskott som är värda att haka på, och de du kan undvika rakt av. I den här artikeln svarar experterna på frågan: Någon befintlig trend värd att hålla kvar vid?

    Nyheter Redaktionen, 2017-03-08 10:30

  • Så ofta tränar svenskarna

    Så ofta tränar svenskarna

    Senaste nytt med Ove Rytter.

    Nyheter Ove Rytter, 2017-03-07 08:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat