Foto: Istock.

Så många slutar träna på gymmet efter januari

Publicerad

Senaste nytt inom träningsbranschen med Ove Rytter.

* Statistik visar att cirka 20 % av årets alla träningskort säljs i januari, koncentrerat till de två första veckorna. Marknaden kommer från januari 2017 att dela på minst ett par hundra tusen nya medlemmar. Ett välkänt faktum är att dock endast cirka 30 % av dessa kommer att använda sina kort mer än några få gånger. Och "tur" är väl det. Om alla skulle träna tre pass i veckan – året runt – skulle gymmen vara tvungna att höja sina priser med minst 100 %, eftersom man nu i sina kalkyler räknar med en stor "drop out". Så de som inte tränar subventionerar indirekt oss som gör det.

* Utbudet av "discogymklasser" och en aktiv "happy hour" ökar i New York.  Allt fler anläggningar erbjuder nu ett aktivt och discoinspirerat alternativ till traditionella barer och nattklubbar. Du kan nu köra After Work-träningspass av olika slag eller ett sent "nattklubbspass" – på till exempel Barrys Bootcamp NoHo. Allt till nedtonad röd belysning och DJ på golvet.

* Andelen seniorer i landet blir allt större och har skapat underlag för en växande bransch inom hälsoföretagsektorn. Fortfarande är dock branschen ofta fokuserad på yngre konsumenter och riskerar därför att missa en viktig del av marknaden, menar kritiker i sin analys.
"Den sista årskullen bland fyrtiotalisterna har fyllt 67 år. Majoriteten av generationen som både har kallats för
jätteproppen Orvar och köttberget har alltså lämnat arbetslivet", skriver Linnea Bolter i SvD.
– De flesta pensionärer är idag pigga och vill leva livet. Detta kan flera branscher dra nytta av. Bland annat den växande hälsobranschen. Generellt har äldre konsumenter mycket bättre köpkraft än unga. De har en stor andel av inkomsterna, de största förmögenheterna och lägsta skulderna, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och forskningschef vid HUI.

* Försäljningen av kosttillskott har ökat med 18 procent sedan 2010, enligt branschföreningen Svensk Egenvård. I fjol omsatte branschen nästan 2,6 miljarder. Parallellt fortsätter friskvårdsbranschen att växa, om än i något avtagande takt, visar statistik från Almega.

* Antalet gym blir fler för varje år, i nuläget finns drygt 1 500 anläggningar i landet. Även e-hälsa är ett område med stark tillväxt.

On
Off

0 kommentarer

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

  • Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-05 15:49

  • Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Jag ska köra min första tävling i Men's Physique, men är lite orolig eftersom jag hört om så många som blivit nedbedömda eller diskade på grund av shortsens längd, trots att de har beställt från tävlingssajter. Vad gäller? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-04 15:43

  • Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Har du mätt ditt kroppsfett? Är metoden du valde tillförlitlig? Hur skiljer sig tillvägagångssätten åt och vilka är bäst? BODY går igenom de åtta vanligaste metoderna med respektive för- och nackdelar.

    Nyheter Martin Brunnberg, 2017-10-03 12:56

  • Hur länge behöver musklerna vila?

    Hur länge behöver musklerna vila?

    Är det skillnad på behov av vilotid beroende på typen av styrketräning man utsätter musklerna för? Och på vilket sätt påverkar man musklerna negativt om man tränar dem intensivt utan att de fått den vila de behöver? 

    Nyheter Abbe Benaouda, 2017-10-02 07:54

  • Fråga experten: "Vilket tillskott är det viktigaste att behålla?

    Fråga experten: "Vilket tillskott är det viktigaste att behålla?

    Framöver kommer jag inte regelbundet har råd att köpa alla tillskott jag brukar (proteinpulver, fiskolja, pwo och så vidare). Vilket tillskottet är det viktigaste att behålla?

    Nyheter Ulf Carlsson, 2017-09-30 10:17

  • Så påverkar dina tatueringar träningen

    Så påverkar dina tatueringar träningen

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-28 10:00

  • Experten svarar: "Vad är den huggande smärtan i ländryggen?"

    Experten svarar: "Vad är den huggande smärtan i ländryggen?"

    Varje gång jag kommer igång på gymmet upplever jag mer smärta i ländryggen, som blir bättre när jag inte tränar på några veckor. Det senaste året har jag börjat studera igen med mycket sittande. Det är nu svårt att resa sig upp. Även när jag tränar magövningar som benlyft och fällkniven får jag en huggande smärta efteråt.  Vad är problemet? Är det farligt för mig att träna? Vad kan jag göra? 

    Nyheter Redaktionen, 2017-09-25 10:25

  • Du vet inte det du inte vet

    Du vet inte det du inte vet

    Det stormar därute. Inte bara i det stundande höstmörkret. Ute i världen virvlar orkaner av hopplöshet och domedagsprofetior om var vi är på väg. Som land, som värld, som människor. Ju mörkare orosmolnen blåser upp, desto mer sluter vi oss – men är det verkligen ett konstruktivt sätt att närma oss den nya framtiden? 

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-09-25 09:38

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat