Expertpanelen: Samla på framgångar

Foto: Istock.

Expertpanelen: Samla på framgångar

Publicerad

Hur peppar jag mig själv? Ibland hamnar jag i svackor och har då lätt att tänka på negativa saker. Då tvivlar jag också i stor utsträckning på mig själv. Kan du ge mig något eller några enkla tips om hur jag kan påverka detta?

ULF svarar: 

Jag känner väl igen vad du skriver om. För många år sedan läste jag en forskningsartikel som just handlade om hur vi människor fokuserar och vad vi lägger vikt vid. Där framkom det att många har lättare att fastna i det negativa och lägger större vikt vid det än allt det positiva vi gör. Oavsett vad så har vi alltid mot- och medgångar i livet. Vad vi kan styra själva är hur vi förhåller oss till dessa. Försök alltid att ha ett lösningsperspektiv på de utmaningar du stöter på. 

Visst lär vi oss av misstagen, men vi lär oss mer av att utvärdera våra framgångar och allt bra vi gör. Vi kan lägga stort fokus på misstag och det negativa, men framgångar tar vi ofta för givet utan att utvärdera och lära oss något av dem. Genom att lägga större fokus på och utvärdera de framgångar du har så kommer du också att känna dig mer nöjd med dig själv. Här handlar det i stor utsträckning om att medvetandegöra vad du i dag är omedveten om. För att ändra ett beteende till något mera positivt så föreslår jag att du tränar på det i minst tre till sex månader. Jag misstänker att du lägger ner många timmar på din fysiska träning varje vecka. Kan du lägga ner 30–40 minuter i veckan på det mentala så föreslår jag att du börjar samla på dina framgångar i en dagbok.  

Dagboken ska innehålla alla bra saker du gör. Skriv ner en till två bra saker du gjort i samband med träning, arbete eller privat och som du är nöjd med. Beskriv situationen, hur du gjorde och vad du kände. Boken kommer snabbt att bli full med framgångsrika saker som du gjort. När du går igenom dessa kommer du att både minnas hur du gjorde och vad du kände. Skriv i boken minst tre gånger i veckan. 

Genom att skriva i dagboken kommer du på ett mera medvetet sätt att söka det positiva i vad du gör. Det kommer att ge dig mer energi och göra tillvaron ännu roligare! Framgångarna kommer också att bli lättare att upprepa.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

MAX-OT - Flipp eller flopp?

1 kommentar

jonas.ericsson1: Tycker det verkar väldigt likt 5x5 varianterna som finns, repsintervall, setantal, intensitet mm

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016