Fråga experterna: Vilken BCAA-kvot är bäst?

Lax och cashwenötter – så varierar kvoten. Foto: Istock.

Fråga experterna: Vilken BCAA-kvot är bäst?

Publicerad

När man köper BCAA ser man olika kvoter mellan aminosyrorna. En del är 2:1:1, andra 4:1:1 och det finns andra kvoter också. Men vilken är bäst? Anki Sundin och Abbe Benaouda svarar på frågor om nutrition och styrketräning.

ANKI svarar: 

De grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin kallas gemensamt för BCAA. När ett BCAA-preparat deklarerar kvoten 2:1:1, så betyder det att det innehåller dubbelt så mycket leucin som isoleucin respektive valin. Leucin är den huvudsakliga nyckeln in i muskelproduktionen, så vi möts ofta av påståendet att ett tillskott är bättre ju högre andel leucin det innehåller. Undersökningar mellan exempelvis 2:1:1 och 4:1:1 är dock minst sagt en utmaning att hitta. Att säga vilken kvot som är bäst låter sig därför inte göras.

Vi ska också komma ihåg att BCAA även återfinns i vanlig mat.


Sammanställningen nedan visar att kvoten här varierar nära 2:1:1.

Källa: Specialtabell för aminosyror i livsmedel, tillgängligt online från: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/livsmedel-innehall/naringsamnen/livsmedelsdatabas/aminosyrorper100g.pdf

 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017