Tack för visad respekt!

Publicerad

Innan jag började på BODY jobbade jag som personlig tränare.

Ett yrke jag älskade i en bransch jag inte är speciellt förtjust i, helt enkelt för att det väldigt sällan är särskilt bra förhållanden för de praktiserande. Att jobba som PT kräver ett speciellt driv som inkluderar stora portioner kreativitet i rollen som din egen säljare.

Det är också en fördel, faktiskt många gånger en nödvändighet att du är villig att vara egen företagare. Jag gillar att se över mitt eget hus och samarbeta med andra, snarare än under/över någon annan, så det är inget jag personligen har något emot. Min avsikt är heller inte att på något sätt att avskräcka från tränaryrket, tvärtom. För som jag antydde inledningsvis är jag handfallet förälskad i träning och att leda människor på vägen till resultat de inte kunnat förskaffa sig på egen hand. Jag kan aldrig göra jobbet åt någon, istället handlar det för mig om att förmedla kunskap och inspiration till människor som än inte besitter den, på deras egen resa ur sina begränsningar mot personliga framgångar de inte visste var möjliga.

Den belöning som kommer ur att se insikten landa hos en klient som bryter ny mark är oslagbar. Det är kul att vara bra på något! Att göra det man älskar och lyckas förmedla det vidare ger så oerhört mycket tillbaks. Att träna är att visa sig själv respekt!

Valet att inte stryka sina ursäkter medhårs utan att istället faktiskt jobba med sig själv är per definition självförverkligande. Det innefattar att vara nyfiken, öppen för kunskap och villig att testa sig fram för att hitta sin egen väg. Dels som tränande, men även som yrkesutövande. Att äga sina beslut och göra analysen utifrån sig själv är synonymt med möjligheter! Därför vill jag å det varmaste rekommendera dig som funderar på en karriär inom träning att göra din hemläxa och fundera på hur du vill utvecklas inom yrket. En bra start för det är att anmäla sig till BODY Education Day den 6 maj, som den här gången riktar sig till dig som jobbar eller vill jobba med träning. Läs mer på body.se/educationday

Det är bara att konstatera att vi går en härlig vår till mötes när också tävlingssäsongen nu drar igång med full kraft. Först ut är Better Bodies Challenge sista helgen i mars och sen rullar det på med Battle of Sweden, Sweden Grand Prix och Tyngre Classic V innan april ebbat ut. Atleter som legat i förberedelser under de kalla vintermånaderna står nu äntligen redo att kliva upp i strålkastarvärmen. Är du en av dem, får du på sidan 68 elva tänkvärda tips att ta med dig kring tävling.

Kommer du istället sitta som åskådare på läktarna – glöm inte att du är en del av upplevelsen du med. Det slit var och en av deltagarna representerar är värt att hylla. Svensk kroppskroppkultur växer så det knakar i takt med att medlemskapen på landets gym ökar och det är här vi visar upp den sport vi vill vara. Som Niclas Strömqvist skriver i SKKF:s kolumn på sidan 18; "det är allas vårt ansvar som goda ambassadörer och förebilder för den sport och livsstil vi värnar om".

Sarah-Ida Nyström, Tf Chefredaktör

Redaktören listar: 5 sätt att jobba med träning

  1. Tränare på gym
    Guida klienter på plats med träning och kostupplägg. Varför inte samla ett team?   
  2. Coachning via nätet
    Tillhandahåll snabb vägledning via filmer, appar och mail fler gånger i veckan.  
  3. Skribent & programvärd 
    Nå ut till en större massa. Inspiration kan förpackas på lika många sätt som du har fantasi.
  4. Föreläsningar
    I takt med att allt fler tar sin träning på allvar inser även företagare vikten av god hälsa hos de anställda.  
  5. Produkter
    Vare sig du har egna idéer eller vill jobba med kända varumärken finns många möjligheter i en växande bransch. 
On
Off

0 kommentarer

  • Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Detta är vetenskaplig bodybuilding

    Kan du skilja vetenskap från bro science? Exakt så här säger vetenskapen att man bäst bygger muskler

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-17 14:42

  • Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Silver till Zelander, von Weissenberg missar vikten

    Annika Zelander drog ut alla stopp och tog VM-silver efter en otäck miss i knäböj nummer två. Isabella von Weissenberg misslyckades med kroppsvikten och missade VM.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-16 13:24

  • Fixa din axelskada snabbt

    Fixa din axelskada snabbt

    Den enkla övningen som läker dina värkande axlar

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-15 13:08

  • Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    Svenska medaljer vid VM i styrkelyft

    VM i styrkelyft pågår för fullt i Calgary, Kanada. Flera medaljer är redan klappade och klara, och två starka hopp på damsidan lyfter under natten till fredag, respektive under fredagen.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-14 16:42

  • Viktklassbytet blev för svårt

    Viktklassbytet blev för svårt

    Det blev inget proffskort för BODYs omslagspojke Christofer Nober trots en bra säsong med vinst vid Iron Rebels i början av maj och start i Mr Olympia Amateur nu i helgen. Klivet upp en viktklass blev för svårt, summerar han.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-13 10:23

  • Placeboeffekt i träningen

    Placeboeffekt i träningen

    Dina förväntningar spelar roll

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-12 10:10

  • Träna utomhus!

    Träna utomhus!

    Masa dig ut ur gymmet och ta vara på seklets varmaste försommar. Bli snyggare, starkare och friskare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-10 14:00

  • Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Bikini Fitness: Jessica Jonsson klar för IFBB Elite Pro

    Seger vid Panatta World Cup i Rimini, Italien och proffskortet vilar tryggt i packningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-09 10:35

  • Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Lågt magnesium gör vitamin D ineffektivt

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-08 11:35

  • Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    Isabella von Weissenberg inför VM i styrkelyft

    14 juni tävlar hon i Calgary, Kanada. BODY var med på ett av de sista förberedande passen och fick även en pratstund med Isabella efteråt.

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-07 10:20

  • Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Arnold tillbaka i sin naturliga miljö

    Dominerar i gymmet knappt två månader efter hjärtoperationen

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-06 11:30

  • Många små steg

    Många små steg

    Majvärmen och badsäsongen tog oss på sängen i år. Nu står vi här, utrustade med minimalt med tyg på kroppen, redo att möta saltstänkta klippor och avslappnat strandliv. Eller... tillhör du istället de som inte riktigt fick till sommarformen och som hellre vill gå och gömma sig? Kanske tänker du att det fortfarande finns en chans? Då skulle jag – innan du kastar dig in i någon galen och ogenomtänkt diet – vilja presentera en liten (men smart) idé för dig. Den kommer inte ge dig dina drömmars badkropp i år. Den kommer inte heller få dig att börja äta bättre över en natt. Det här är en text för dig som vill ha ett verktyg för hållbar livsstilsförändring. Idén, som självfallet inte är min från början, kommer ta dig till skyarna. Men bara om du vågar lita på att ta det lite lugnt. Ok, nog med snack, här kommer en vägledning som (på riktigt) kan förändra ditt liv!

    Nyheter Alexandra Dahlqvist, 2018-06-05 14:10

  • Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

    Det råder ingen brist på kostråd och dieter i vår kära fitnessbransch. De olika metoderna och deras respektive experter motsäger ofta varandra, fast en del tycks de ändå alla vara överens om, däribland: ät mer grönsaker. Bodybuildingveteranen Eva Birath gör det motsatta i sin jakt på hälsa, fysik och välmående. Carnivore-dieten består av 100 procent kött, det vill säga även fågel, fisk och skaldjur, men ingenting annat. Inga spannmål, inget mejeri eller processad mat. Ingen frukt, inga grönsaker.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-04 14:35

  • Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Maxa återhämtningen med kalla bad!

    Tio minuter räcker

    Nyheter Redaktionen, 2018-06-03 12:06

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat