Tack för visad respekt!

Publicerad

Innan jag började på BODY jobbade jag som personlig tränare.

Ett yrke jag älskade i en bransch jag inte är speciellt förtjust i, helt enkelt för att det väldigt sällan är särskilt bra förhållanden för de praktiserande. Att jobba som PT kräver ett speciellt driv som inkluderar stora portioner kreativitet i rollen som din egen säljare.

Det är också en fördel, faktiskt många gånger en nödvändighet att du är villig att vara egen företagare. Jag gillar att se över mitt eget hus och samarbeta med andra, snarare än under/över någon annan, så det är inget jag personligen har något emot. Min avsikt är heller inte att på något sätt att avskräcka från tränaryrket, tvärtom. För som jag antydde inledningsvis är jag handfallet förälskad i träning och att leda människor på vägen till resultat de inte kunnat förskaffa sig på egen hand. Jag kan aldrig göra jobbet åt någon, istället handlar det för mig om att förmedla kunskap och inspiration till människor som än inte besitter den, på deras egen resa ur sina begränsningar mot personliga framgångar de inte visste var möjliga.

Den belöning som kommer ur att se insikten landa hos en klient som bryter ny mark är oslagbar. Det är kul att vara bra på något! Att göra det man älskar och lyckas förmedla det vidare ger så oerhört mycket tillbaks. Att träna är att visa sig själv respekt!

Valet att inte stryka sina ursäkter medhårs utan att istället faktiskt jobba med sig själv är per definition självförverkligande. Det innefattar att vara nyfiken, öppen för kunskap och villig att testa sig fram för att hitta sin egen väg. Dels som tränande, men även som yrkesutövande. Att äga sina beslut och göra analysen utifrån sig själv är synonymt med möjligheter! Därför vill jag å det varmaste rekommendera dig som funderar på en karriär inom träning att göra din hemläxa och fundera på hur du vill utvecklas inom yrket. En bra start för det är att anmäla sig till BODY Education Day den 6 maj, som den här gången riktar sig till dig som jobbar eller vill jobba med träning. Läs mer på body.se/educationday

Det är bara att konstatera att vi går en härlig vår till mötes när också tävlingssäsongen nu drar igång med full kraft. Först ut är Better Bodies Challenge sista helgen i mars och sen rullar det på med Battle of Sweden, Sweden Grand Prix och Tyngre Classic V innan april ebbat ut. Atleter som legat i förberedelser under de kalla vintermånaderna står nu äntligen redo att kliva upp i strålkastarvärmen. Är du en av dem, får du på sidan 68 elva tänkvärda tips att ta med dig kring tävling.

Kommer du istället sitta som åskådare på läktarna – glöm inte att du är en del av upplevelsen du med. Det slit var och en av deltagarna representerar är värt att hylla. Svensk kroppskroppkultur växer så det knakar i takt med att medlemskapen på landets gym ökar och det är här vi visar upp den sport vi vill vara. Som Niclas Strömqvist skriver i SKKF:s kolumn på sidan 18; "det är allas vårt ansvar som goda ambassadörer och förebilder för den sport och livsstil vi värnar om".

Sarah-Ida Nyström, Tf Chefredaktör

Redaktören listar: 5 sätt att jobba med träning

  1. Tränare på gym
    Guida klienter på plats med träning och kostupplägg. Varför inte samla ett team?   
  2. Coachning via nätet
    Tillhandahåll snabb vägledning via filmer, appar och mail fler gånger i veckan.  
  3. Skribent & programvärd 
    Nå ut till en större massa. Inspiration kan förpackas på lika många sätt som du har fantasi.
  4. Föreläsningar
    I takt med att allt fler tar sin träning på allvar inser även företagare vikten av god hälsa hos de anställda.  
  5. Produkter
    Vare sig du har egna idéer eller vill jobba med kända varumärken finns många möjligheter i en växande bransch. 
On
Off

0 kommentarer

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

  • Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Den människa är inte född som inte tampas med vardagsproblem, men vi är också mästare på att skapa dem själva. Utseende ligger högt upp på listan av saker vi dömer ner och dagligen framhäver vi oss med riggade prestationer. Vad är det egentligen som sätter pressen på oss att hela tiden visa upp oss som bättre?

    Nyheter Isak Melin, 2018-04-03 12:42

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat