Tack för visad respekt!

Publicerad

Innan jag började på BODY jobbade jag som personlig tränare.

Ett yrke jag älskade i en bransch jag inte är speciellt förtjust i, helt enkelt för att det väldigt sällan är särskilt bra förhållanden för de praktiserande. Att jobba som PT kräver ett speciellt driv som inkluderar stora portioner kreativitet i rollen som din egen säljare.

Det är också en fördel, faktiskt många gånger en nödvändighet att du är villig att vara egen företagare. Jag gillar att se över mitt eget hus och samarbeta med andra, snarare än under/över någon annan, så det är inget jag personligen har något emot. Min avsikt är heller inte att på något sätt att avskräcka från tränaryrket, tvärtom. För som jag antydde inledningsvis är jag handfallet förälskad i träning och att leda människor på vägen till resultat de inte kunnat förskaffa sig på egen hand. Jag kan aldrig göra jobbet åt någon, istället handlar det för mig om att förmedla kunskap och inspiration till människor som än inte besitter den, på deras egen resa ur sina begränsningar mot personliga framgångar de inte visste var möjliga.

Den belöning som kommer ur att se insikten landa hos en klient som bryter ny mark är oslagbar. Det är kul att vara bra på något! Att göra det man älskar och lyckas förmedla det vidare ger så oerhört mycket tillbaks. Att träna är att visa sig själv respekt!

Valet att inte stryka sina ursäkter medhårs utan att istället faktiskt jobba med sig själv är per definition självförverkligande. Det innefattar att vara nyfiken, öppen för kunskap och villig att testa sig fram för att hitta sin egen väg. Dels som tränande, men även som yrkesutövande. Att äga sina beslut och göra analysen utifrån sig själv är synonymt med möjligheter! Därför vill jag å det varmaste rekommendera dig som funderar på en karriär inom träning att göra din hemläxa och fundera på hur du vill utvecklas inom yrket. En bra start för det är att anmäla sig till BODY Education Day den 6 maj, som den här gången riktar sig till dig som jobbar eller vill jobba med träning. Läs mer på body.se/educationday

Det är bara att konstatera att vi går en härlig vår till mötes när också tävlingssäsongen nu drar igång med full kraft. Först ut är Better Bodies Challenge sista helgen i mars och sen rullar det på med Battle of Sweden, Sweden Grand Prix och Tyngre Classic V innan april ebbat ut. Atleter som legat i förberedelser under de kalla vintermånaderna står nu äntligen redo att kliva upp i strålkastarvärmen. Är du en av dem, får du på sidan 68 elva tänkvärda tips att ta med dig kring tävling.

Kommer du istället sitta som åskådare på läktarna – glöm inte att du är en del av upplevelsen du med. Det slit var och en av deltagarna representerar är värt att hylla. Svensk kroppskroppkultur växer så det knakar i takt med att medlemskapen på landets gym ökar och det är här vi visar upp den sport vi vill vara. Som Niclas Strömqvist skriver i SKKF:s kolumn på sidan 18; "det är allas vårt ansvar som goda ambassadörer och förebilder för den sport och livsstil vi värnar om".

Sarah-Ida Nyström, Tf Chefredaktör

Redaktören listar: 5 sätt att jobba med träning

  1. Tränare på gym
    Guida klienter på plats med träning och kostupplägg. Varför inte samla ett team?   
  2. Coachning via nätet
    Tillhandahåll snabb vägledning via filmer, appar och mail fler gånger i veckan.  
  3. Skribent & programvärd 
    Nå ut till en större massa. Inspiration kan förpackas på lika många sätt som du har fantasi.
  4. Föreläsningar
    I takt med att allt fler tar sin träning på allvar inser även företagare vikten av god hälsa hos de anställda.  
  5. Produkter
    Vare sig du har egna idéer eller vill jobba med kända varumärken finns många möjligheter i en växande bransch. 
On
Off

0 kommentarer

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017