Tack för visad respekt!

Publicerad

Innan jag började på BODY jobbade jag som personlig tränare.

Ett yrke jag älskade i en bransch jag inte är speciellt förtjust i, helt enkelt för att det väldigt sällan är särskilt bra förhållanden för de praktiserande. Att jobba som PT kräver ett speciellt driv som inkluderar stora portioner kreativitet i rollen som din egen säljare.

Det är också en fördel, faktiskt många gånger en nödvändighet att du är villig att vara egen företagare. Jag gillar att se över mitt eget hus och samarbeta med andra, snarare än under/över någon annan, så det är inget jag personligen har något emot. Min avsikt är heller inte att på något sätt att avskräcka från tränaryrket, tvärtom. För som jag antydde inledningsvis är jag handfallet förälskad i träning och att leda människor på vägen till resultat de inte kunnat förskaffa sig på egen hand. Jag kan aldrig göra jobbet åt någon, istället handlar det för mig om att förmedla kunskap och inspiration till människor som än inte besitter den, på deras egen resa ur sina begränsningar mot personliga framgångar de inte visste var möjliga.

Den belöning som kommer ur att se insikten landa hos en klient som bryter ny mark är oslagbar. Det är kul att vara bra på något! Att göra det man älskar och lyckas förmedla det vidare ger så oerhört mycket tillbaks. Att träna är att visa sig själv respekt!

Valet att inte stryka sina ursäkter medhårs utan att istället faktiskt jobba med sig själv är per definition självförverkligande. Det innefattar att vara nyfiken, öppen för kunskap och villig att testa sig fram för att hitta sin egen väg. Dels som tränande, men även som yrkesutövande. Att äga sina beslut och göra analysen utifrån sig själv är synonymt med möjligheter! Därför vill jag å det varmaste rekommendera dig som funderar på en karriär inom träning att göra din hemläxa och fundera på hur du vill utvecklas inom yrket. En bra start för det är att anmäla sig till BODY Education Day den 6 maj, som den här gången riktar sig till dig som jobbar eller vill jobba med träning. Läs mer på body.se/educationday

Det är bara att konstatera att vi går en härlig vår till mötes när också tävlingssäsongen nu drar igång med full kraft. Först ut är Better Bodies Challenge sista helgen i mars och sen rullar det på med Battle of Sweden, Sweden Grand Prix och Tyngre Classic V innan april ebbat ut. Atleter som legat i förberedelser under de kalla vintermånaderna står nu äntligen redo att kliva upp i strålkastarvärmen. Är du en av dem, får du på sidan 68 elva tänkvärda tips att ta med dig kring tävling.

Kommer du istället sitta som åskådare på läktarna – glöm inte att du är en del av upplevelsen du med. Det slit var och en av deltagarna representerar är värt att hylla. Svensk kroppskroppkultur växer så det knakar i takt med att medlemskapen på landets gym ökar och det är här vi visar upp den sport vi vill vara. Som Niclas Strömqvist skriver i SKKF:s kolumn på sidan 18; "det är allas vårt ansvar som goda ambassadörer och förebilder för den sport och livsstil vi värnar om".

Sarah-Ida Nyström, Tf Chefredaktör

Redaktören listar: 5 sätt att jobba med träning

  1. Tränare på gym
    Guida klienter på plats med träning och kostupplägg. Varför inte samla ett team?   
  2. Coachning via nätet
    Tillhandahåll snabb vägledning via filmer, appar och mail fler gånger i veckan.  
  3. Skribent & programvärd 
    Nå ut till en större massa. Inspiration kan förpackas på lika många sätt som du har fantasi.
  4. Föreläsningar
    I takt med att allt fler tar sin träning på allvar inser även företagare vikten av god hälsa hos de anställda.  
  5. Produkter
    Vare sig du har egna idéer eller vill jobba med kända varumärken finns många möjligheter i en växande bransch. 
On
Off

0 kommentarer

  • Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Atleter från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland och Island möttes i Stockholm för att slåss om pokalerna. Ännu en gång stod det klart vilken nation som har bäst koll på träning för tryck, då Team Sweden plockade hem överlägset flest guld.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-22 07:24

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

  • Strategin EFTER träningen A & O

    Strategin EFTER träningen A & O

    Följer du de grundläggande principerna för maximal muskelutveckling, eller förväntar du dig att ett utstuderat träningsupplägg på egen hand ska ta dig i mål?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-24 09:00

  • Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Fladdrar knäskålarna när du böjer? Viker sig fötterna? Känns höften omedgörlig? Kanske dags att se över din rörlighet innan du försöker dig på nästa PB!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-20 09:18

  • Mr. Olympia resultat

    Mr. Olympia resultat

    Höstens tyngsta proffsshow är avklarad. Läs resultaten här!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-16 09:45

  • I natt startar Mr Olympia!

    I natt startar Mr Olympia!

    Joe Weider's Olympia Fitness & Performance Weekend startar klockan fyra i natt svensk tid på Orleans Casino i Las Vegas.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-09-14 11:48

  • Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Är det någon övning samtliga idrottsmän har som självklart inslag i sina uppbyggnadsperioder så är det knäböj. Du kan isolera lårmuskulaturen genom att bensparka, lårcurla och benpressa in absurdum men om ambitionen är att utveckla funktionell helhetsstyrka är denna hat-älskade övning överlägsen. Knäböj är dessutom ett av de tre delmomenten i kraftsporten styrkelyft tillsammans med marklyft och bänkpress, vilket ger oss en hint om dess relevans.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-12 14:00

  • Fuska smart

    Fuska smart

    Cheat meal eller cheat day? Ska vi över huvud taget ge oss på en ätardag? Hur bör vi tänka?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-10 13:40

  • Glöden blir bara starkare

    Glöden blir bara starkare

    Vid 46 års ålder visar Trelleborgsbaserade proffsbyggaren Oliver Adzievski inga tecken på att sakta in. Siktet är inställt på Mr. Olympia 2019.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-09-07 10:27

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017