Experten svarar: Hjälp, jag är sned!

Foto: Istock.

Experten svarar: Hjälp, jag är sned!

Publicerad

Jag känner mig sned både när jag tränar, går och står. Höger axel är lägre än vänster och ryggen känns vriden. Förutom att det stör mig visuellt har jag ont och är spänd på högra sidan av ländryggen och den känns låst. Problemet har ökat senast året när jag lagt in mer styrke- och kardioträning. Vad kan man göra åt det här?

DANIEL svarar

Det kan finns flera möjliga förklaringar. Ibland kan muskulär obalans uppstå genom kompensation där vissa muskler arbetar mer och andra mindre. Det kan bero på träningsupplägg, övningsval eller övnings-utförande. Det kan också handla om svagheter eller inskränkt rörlighet. En annan möjlighet är anatomiska sidoskillnader, till exempel skolios, asymmetri eller benlängdsskillnad. I kombination med ökad tränings-volym kan besvär av de slag du beskriver uppkomma. 

För att ge bra svar på vad som orsakar din snedhet krävs en ordentlig undersökning och genomgång av hur du tränar, med vilken volym och hur problemet tar sig uttryck kroppsligt. Upplevelsen av "låsning" i
ryggen är mer en känsla än ett faktum. När musklerna blir spända begränsas rörligheten och det känns stelt. 

Det handlar alltså inte om någon upphakning eller blockering i ryggraden som behöver behandlas med manipulation (knäckning av ryggen). Istället måste problemet lösas med reglering av träningsvolym, urval av övningar/rörelser, rörelseträning och teknikförändringar. För många handlar det om att gå ner på låga vikter och "bana om" rörelser så att även de muskler som inte arbetar optimalt kommer med i träningen. 

Många är hjälpta av regelbunden rörlighetsträning där man lägger extra fokus åt de partier som är stela. Man kan använda styrkeövningar som exempelvis knäböj eller utfall för att uppnå ökad rörlighet. Det gäller bara att lära sig att ta ut rörligheten på "rätt" ställen och inte fortsätta i invanda mönster. 

Det är ett tidskrävande arbete men brukar ge bra resultat om man har motivationen att få ordning på problemet. Kontakta en tränare/terapeut med idrottsmedicinsk kompetens och kunskap inom styrke-träning som får analysera din snedhet, se över träningen och föreslå hur du ska komma tillrätta med problemet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017