Forskning: Glöm "dagens viktigaste mål"

Foto: Istock.

Forskning: Glöm "dagens viktigaste mål"

Publicerad

49 kvinnor som inte var vana frukostätare delades in i två grupper. Den ena fortsatte som vanligt utan frukost och den andra fick under fyra veckor äta minst 15 procent av sitt energiintag före 08.30.

Kvinnorna som började äta frukost kompenserade det inte spontant med ett lägre energiintag senare under dagen. Inte heller ökade deras fysiska aktivitet eller hungerkänslor, däremot gick de upp nära ett kilo i vikt. 

Trivs du inte med att äta frukost finns det ingenting att vinna på med att börja med det, när det gäller
viktkontroll eller mättnad.

Källa: A randomized controlled trial to study the effects of breakfast on energy intake,
physical activity, and body fat in women who are nonhabitual breakfast eaters. Appetite, 4 January 2017.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017