Forskning: Så påverkar näringen skelettets benmassa

Foto: Istock.

Forskning: Så påverkar näringen skelettets benmassa

Publicerad

Att inta näring efter träningspass verkar vara viktigt för skelettets benmassa. Tio män sprang till utmattning och fick därefter 1,5 gram socker samt 0,5 gram vassleprotein per kilo kroppsvikt, antingen direkt efter passet eller två timmar senare.

Markörer för nybildning av benmassa var större och indikerar en bättre balans på benomsättningen då näringstillskottet gavs direkt, jämfört med när det fått vänta. 

Källa: The Effect of Postexercise Carbohydrate and Protein Ingestion on Bone Metabolism. Med Sci Sports Exerc. 2017 Jan 24.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017