Studie: Så bra är högintensiv träning

Foto: Istock.

Studie: Så bra är högintensiv träning

Publicerad

Högintensiv intervallträning (HIIT) hör till de mest effektiva metoderna för att förbättra syreupptagningsförmågan. Tidigare har man antagit att ju fler intervaller man orkar genomföra desto bättre, men ny forskning pekar på att såkanske inte är fallet. Det optimala antalet verkar vara två intervaller per pass, därefter minskar passets effektivitet med fem procent per extra utförd intervall.

Källa: Effect of Number of Sprints in a SIT Session on Change in VO2max: A Meta-analysis. Medicine & Science in Sports & Exercise: January 10, 2017.

 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017