Så många ägg ska du äta varje dag

Foto: Istock.

Så många ägg ska du äta varje dag

Publicerad

Ägg har länge utmålats som en potentiell hälsorisk, men forskning påvisar snarare att ägg har positiva effekter på blodfetter. 38 friska personer avstod helt från ägg under två veckor för att sedan öka sitt intag med ett till tre ägg per dag i tre steg om fyra veckor styck. Vid intag av ett ägg förbättrades HDL-kolesterolets (det "goda" kolesterolet) funktioner och med ett ytterligare ökat intag sågs även en ökad mängd antioxidanter i blodet, samt en minskning av markörer för åderförkalkning. Summeringen blir att upp till tre ägg om dagen verkar ge en dosrelaterad positiv effekt.

Källa: Intake of up to 3 Eggs per Day Is Associated with Changes in HDL Function and Increased Plasma Antioxidants in Healthy, Young Adults. J. Nutr. January 11, 2017. 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017