Experten svarar: Är fett lika med fett?

Foto: Istock.

Experten svarar: Är fett lika med fett?

Publicerad

Om jag äter ett visst antal gram fett, spelar det då någon roll vilken sorts fett det är? Finns det fett som ökar fettförbränningen och annat fett som lättare lagras in?

ANKI svarar

Majoriteten av fettet i kroppen och maten är så kallade triglycerider, ett skelett av glycerol med tre fettsyror bundet till sig. Dessa fettsyror är antingen mättade, enkelomättade eller fleromättade. Man säger att fett ger nio kalorier per gram, men egentligen ger olika fettsyror olika mycket energi. Betydelsen av det är dock försvinnande liten när vi pratar om vanlig mat – vi kan gott fortsätta att påstå att fett alltid ger nio kalorier och komma undan med det i praktiken, oavsett sort eller ingående fettsyror. 

Självklart har fettsyraprofilen i maten vi äter en viktig inverkan på allt från fettinlagring och hjärtkärlhälsa, samt sannolikt till muskelproteinsyntes. I punktlistan nedan har jag jämfört några livsmedel med varandra. 

* Både kokosolja/kokosfett och palmolja har en hög halt mättade fettsyror, 92 respektive 39 %.

* Kokosolja/kokosfett har exceptionellt hög halt av den mättade fett-syran laurinsyra, ett MCT-fett (46 %). Den lagras inte in i kroppen lika lätt som många andra fettsyror.

* Palmolja har en hög halt av den mättade fettsyra palmitinsyra, som kan ha negativa effekter på hjärtkärlhälsa. Den finns i färdigmat, "pulvermat" som rörs ut i vatten (inte proteinpulver) och glass.

* Lax, valnötter och rapsolja innehåller mycket omega 3, men det är bara lax som innehåller de mest värdefulla omega 3 (EPA och DHA). Dessa kan ha positiva effekter på muskelproteinsyntesen.

* Den största andelen fett i avokado är enkelomättat (vilket är skälet till att många hårt tränande ser den som en bra fettkälla).

On
Off

0 kommentarer

  • Imorgon gäller det!

    Imorgon gäller det!

    Dagen D är här. Efter månader av förberedelser kan drömmen bli sann inom 24 timmar. Imorgon lördag är det dags att kliva upp på scenen.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-20 19:42

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat