Experten svarar: Är fett lika med fett?

Foto: Istock.

Experten svarar: Är fett lika med fett?

Publicerad

Om jag äter ett visst antal gram fett, spelar det då någon roll vilken sorts fett det är? Finns det fett som ökar fettförbränningen och annat fett som lättare lagras in?

ANKI svarar

Majoriteten av fettet i kroppen och maten är så kallade triglycerider, ett skelett av glycerol med tre fettsyror bundet till sig. Dessa fettsyror är antingen mättade, enkelomättade eller fleromättade. Man säger att fett ger nio kalorier per gram, men egentligen ger olika fettsyror olika mycket energi. Betydelsen av det är dock försvinnande liten när vi pratar om vanlig mat – vi kan gott fortsätta att påstå att fett alltid ger nio kalorier och komma undan med det i praktiken, oavsett sort eller ingående fettsyror. 

Självklart har fettsyraprofilen i maten vi äter en viktig inverkan på allt från fettinlagring och hjärtkärlhälsa, samt sannolikt till muskelproteinsyntes. I punktlistan nedan har jag jämfört några livsmedel med varandra. 

* Både kokosolja/kokosfett och palmolja har en hög halt mättade fettsyror, 92 respektive 39 %.

* Kokosolja/kokosfett har exceptionellt hög halt av den mättade fett-syran laurinsyra, ett MCT-fett (46 %). Den lagras inte in i kroppen lika lätt som många andra fettsyror.

* Palmolja har en hög halt av den mättade fettsyra palmitinsyra, som kan ha negativa effekter på hjärtkärlhälsa. Den finns i färdigmat, "pulvermat" som rörs ut i vatten (inte proteinpulver) och glass.

* Lax, valnötter och rapsolja innehåller mycket omega 3, men det är bara lax som innehåller de mest värdefulla omega 3 (EPA och DHA). Dessa kan ha positiva effekter på muskelproteinsyntesen.

* Den största andelen fett i avokado är enkelomättat (vilket är skälet till att många hårt tränande ser den som en bra fettkälla).

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017