Byggardokumentär på bio

Publicerad

Dokumentären Too big for the World följer byggarproffset Irene Andersen och hennes kamp för att tävla i kvinnlig kroppsbyggning. Den 19 april har filmen Stockholmspremiär. I eftersnacket möter du medverkande från filmen samt regissörerna.

"Stockholmspremiär av Too big for the world 19 april på Bio Rio. Mingel, filmvisning och eftersnack med medverkande från filmen samt regissörerna och föjande personer som är med i eftersnacket:

  • Robert Stasinski (redaktör och författare inom fitness och kultur).
  • Lorena Sierra Gustavsson (sanningssägande skribent -och sociologistuderande- inom bland annat fitness),
  • Renzo Aneröd och Hanna Aneröd (regissörer till filmen).
  • Irene Andersen (en av världens främsta kvinnliga kroppsbyggare och filmens huvudperson).
  • Ove Rytter (den svenska fitnesskulturens ledande aktör. En legend som var med och startade allt en gång).

Varmt välkomna till Bio Rio!"

Mer om Too big for the world

Too big for the world hade en spektakulär smygpremiär i Los Angeles och tvingades ha en hemlig visning i Las Vegas när bodybuildingtävlingen Olympia lyckades stoppa en planerad visning. Samtidigt har Too big for the world blivit en av världens populäraste dokumentärer enligt filmsidan IMDB där Too big for the world under en period låg på sjunde plats av cirka 214 000 dokumentärer i popularitet. Too big for the world handlar om världens mest muskulösa kvinnor.

Huvudpersonen är den svensk-danska femtioåriga trebarnsmamman Irene Andersen. Hon har hela livet känt att hon inte passar in i normen hur en tjej "ska" vara. Irene drömde redan som tonåring om att bli världens främsta kroppsbyggare. Men familjelivet kom emellan och det var inte förrän hon som trettiofemåring - när hon samtidigt lämnade en destruktiv relation – bestämde sig för att satsa på sin barndomsdröm. Snabbt blev hon bäst i Sverige och proffs i USA.

Filmen börjar med att följa Irene och hennes strävan att bli bäst i världen, men filmens inriktning förändras abrupt när ett chockbesked skakar hela bodybuildingvärlden. Sportens mäktigaste man Arnold Schwarzenegger lägger plötsligt ner kvinnlig bodybuilding med argumentet att "kvinnorna ser groteska ut och skrämmer bort vanliga människor." Istället införs grenen Bikini där de tävlande kvinnorna istället för muskler ska använda sin sexualitet för att dra publik. Irene och andra kvinnor inom världseliten blir med detta beslut arbetslösa över en natt.

Hur ska Irene och de andra kvinnorna göra? Ge upp sina livslånga drömmar, eller kämpa? Too big for the world handlar om gränsen mellan det normativa manliga och kvinnliga, om storslagna muskulösa kroppar, om diskriminering och om kampen att nå sina drömmar oavsett vad omgivningen tycker.

On
Off

1 kommentarer

  • Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Jag har ätit omega 3-kapslar ett tag och har alltid valt den billigaste sorten. Nu har jag förstått att ett tillskott av högre kvalitet kan ge bättre effekt med lägre dosering. Vad ska jag titta på för att få tag på en bra variant? Måste källan vara fisk eller räcker det med linfröolja?

    Nyheter David Jonsson, 2017-10-23 10:45

  • Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Den perfekta träningsmaten är webbkursen för dig som tränar hårt och som vill veta mer om vad du kan göra med kosten för att öka din prestation och svara bättre på träningen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-19 18:00

  • Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    När jag kör olika pressövningar blir jag stel i nacken dagarna efter och på senaste tiden har jag dessutom fått utstrålningar i armarna dagarna efter. Det högg dessutom till i nacken när jag körde latsdrag bakom huvudet nyligen. Nu kan jag varken pressa eller dra något på gymmet utan smärta och jag har fått sämre hållning än vanligt. Vad sjutton kan jag ha gjort? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-19 10:15

  • Studie: Olika övningar – samma effekt

    Studie: Olika övningar – samma effekt

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 10:08

  • Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 09:29

  • Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    När en tung träningsperiod står för dörren gör du klokt i att lägga grunden och att stärka upp med energi. Är det kvalitativ massa du är ute efter så är det kvalitativ mat som gäller. Här får du koll på hur du planerar kosten för större volym och styrka.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-10-18 09:50

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 07:00

  • BODYs omslagsmodelltävling – killar

    BODYs omslagsmodelltävling – killar

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 06:55

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • BODYs omslagsmodelltävling 2017

    För tionde året i rad går BODYs omslagsmodelltävling av stapeln. Tio finalister, fem tjejer och fem killar, har valts ut av redaktionen. Nu lägger vi över ansvaret på dig!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 07:00

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat