Så påverkas muskeltillväxten av setvilans längd

Foto: Istock.

Så påverkas muskeltillväxten av setvilans längd

Publicerad

Även träning med lättare belastning kan spapa muskeltillväxt om seten tas till failure. I denna studie undersöktes effekterna av olika lång setvila vid denna typ av träning. 14 unga idrottare tränade 4 set knäboj och 4 set bänkpress med en belastning på 40% av 1RM till failure med antingen 30 eller 150 sekunders setvila. Resultaten visar att hormonsvar och hypertrofi vid träning till failure med lätt belastning sker i stort sett oberoende av setvilans längd, även om man såg en viss fördel med längre setvila för underkroppen. 

Källa: Acute and long-term responses to different rest intervals in lov-load resistance training. Int J sports med.2016 dec.18

 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017