Behöver man äta mer antioxidanter när man tränar mycket?

Foto: Istock.

Behöver man äta mer antioxidanter när man tränar mycket?

Publicerad

ANKI svarar: 

Antioxidanter finns framförallt i livsmedel med naturligt kraftiga färger och skyddar oss mot så kallade fria radikaler, som bildas naturligt under ämnesomsättningen. Fria radikaler bryter ned vävnader såsom kollagen i huden och förstör cellmembran och DNA genom så kallad oxidation. Antioxidanter antas således skydda mot fria radikaler.

När vi tränar bildar vi också fria radikaler och ger upphov till en mild oxidativ stress. Det kan till en början då verka som något dåligt. Dock kan den milda stressen snarare öka försvaret mot fria radikaler genom att aktivera kroppens eget system av antioxidanter(1, 2).

Fria radikaler spelar också en viktig roll för den glukostransport in i snabba muskelfiber som kommer av själva muskelkontraktionerna(3).

Vi behöver alltså vara noga med att äta livsmedel som innehåller antioxidanter, men skydda mot träningsinducerade antioxidanter verkar kroppen kunna klara av på egen hand.

Livsmedel / Total- ORAC (TE/100 g)

Blåbär / 9 621

Plommon / 6 100

Jordgubbar / 4 302

Broccoli, rå / 3 083

Äpple, med skal / 3 049

Päron, gröna / 2 201

Apelsin / 2 103

Grapefrukt / 1 640

Kiwi / 1 210

Banan / 795

 

Källor:

1.Antoncic-Svetina M. et al. Ergometry inducese systemiv oxidative stress in healthy human subjects. Tohuku J Exp Med. 2010;221:43-8.

2. Kim KS et al. The Effect of Training Type on Oxidative DNA Damage and Antioxidant Capacity during Three-Dimensional Space Exercise. Med Princ Pract. 2010;19:133–41

3. Sandström ME et al. Role of reactive oxygen species in contraction-mediated glucose transport in mouse skeletal muscle. J Physiol. 2006;575(1):251–62.

4. Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC) of Selected Foods – 2010.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017