Experten svarar: Rehabilitering efter diskbråck

Foto: Istock.

Experten svarar: Rehabilitering efter diskbråck

Publicerad

Efter diagnosen diskbråck i ländryggen har jag påbörjat en ryggrehab med bålstabilitet och cirkulationsträning. Det har blivit lite bättre men det går fruktansvärt långsamt. Hur lång tid tar det innan diskbråck läker ut?

DANIEL svarar: 

Prognosen vid diskbråck är som regel god. Komplett (sekvestrerat) diskbråck med nervrotspåverkan (radikulopati) kan ta upp till ett år innan det läkt ut. Ibland längre, men det kan också gå betydligt snabbare. För människor som tränar mycket är det bra att blanda rehab med träning man är van vid. På så sätt blir rehaben inte så ensidig och tråkig. I en sådan situation rekommenderar jag att man söker professionell hjälp hos en terapeut som kan bedöma vilken nivå träningen ska läggas på, vilka övningar som bör undvikas och vad som ska prioriteras. Det kan också vara skönt att bolla tankar med någon som verkligen förstår hur jobbigt det kan vara att inte kunna träna som man vill. 

En viktig del i rehabiliteringen är att ge kroppen avlastning och tid för läkning. Att köra tungt för att stilla träningsabstinens eller rädsla för att tappa muskelmassa är bara dumt. De flesta kan fortsätta med styrketräningen (med undantag från vissa övningar) men på lägre nivå. Min rekommendation är att ändra fokus i träning. Hur kan du göra en lätt vikt tung genom ändring i övningsutförandet? Går det att prickskjuta musklerna bättre? Passa på att ägna tid på släpande muskelgrupper. 

Känslan av att få diagnosen diskbråck är för många värre än vad den faktiska skadan innebär. Självklart är det en kraftig begränsning (värk och inskränkt rörlighet), men det är inte slutet på träningskarriären. Med en utstakad plan med små delmål kan en rehabilitering vändas till något positivt. Du kommer troligtvis lägga fokus på saker som du normalt aldrig tänkt på eller brytt dig om tidigare. Detta kan sammantaget göra att du går både klokare och starkare ur rehabiliteringen, fysiskt och mentalt. 

On
Off

0 kommentarer

  • Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Jag har ätit omega 3-kapslar ett tag och har alltid valt den billigaste sorten. Nu har jag förstått att ett tillskott av högre kvalitet kan ge bättre effekt med lägre dosering. Vad ska jag titta på för att få tag på en bra variant? Måste källan vara fisk eller räcker det med linfröolja?

    Nyheter David Jonsson, 2017-10-23 10:45

  • Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Den perfekta träningsmaten är webbkursen för dig som tränar hårt och som vill veta mer om vad du kan göra med kosten för att öka din prestation och svara bättre på träningen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-19 18:00

  • Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    När jag kör olika pressövningar blir jag stel i nacken dagarna efter och på senaste tiden har jag dessutom fått utstrålningar i armarna dagarna efter. Det högg dessutom till i nacken när jag körde latsdrag bakom huvudet nyligen. Nu kan jag varken pressa eller dra något på gymmet utan smärta och jag har fått sämre hållning än vanligt. Vad sjutton kan jag ha gjort? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-19 10:15

  • Studie: Olika övningar – samma effekt

    Studie: Olika övningar – samma effekt

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 10:08

  • Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 09:29

  • Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    När en tung träningsperiod står för dörren gör du klokt i att lägga grunden och att stärka upp med energi. Är det kvalitativ massa du är ute efter så är det kvalitativ mat som gäller. Här får du koll på hur du planerar kosten för större volym och styrka.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-10-18 09:50

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 07:00

  • BODYs omslagsmodelltävling – killar

    BODYs omslagsmodelltävling – killar

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 06:55

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • BODYs omslagsmodelltävling 2017

    För tionde året i rad går BODYs omslagsmodelltävling av stapeln. Tio finalister, fem tjejer och fem killar, har valts ut av redaktionen. Nu lägger vi över ansvaret på dig!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 07:00

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat