Experten svarar: Rehabilitering efter diskbråck

Foto: Istock.

Experten svarar: Rehabilitering efter diskbråck

Publicerad

Efter diagnosen diskbråck i ländryggen har jag påbörjat en ryggrehab med bålstabilitet och cirkulationsträning. Det har blivit lite bättre men det går fruktansvärt långsamt. Hur lång tid tar det innan diskbråck läker ut?

DANIEL svarar: 

Prognosen vid diskbråck är som regel god. Komplett (sekvestrerat) diskbråck med nervrotspåverkan (radikulopati) kan ta upp till ett år innan det läkt ut. Ibland längre, men det kan också gå betydligt snabbare. För människor som tränar mycket är det bra att blanda rehab med träning man är van vid. På så sätt blir rehaben inte så ensidig och tråkig. I en sådan situation rekommenderar jag att man söker professionell hjälp hos en terapeut som kan bedöma vilken nivå träningen ska läggas på, vilka övningar som bör undvikas och vad som ska prioriteras. Det kan också vara skönt att bolla tankar med någon som verkligen förstår hur jobbigt det kan vara att inte kunna träna som man vill. 

En viktig del i rehabiliteringen är att ge kroppen avlastning och tid för läkning. Att köra tungt för att stilla träningsabstinens eller rädsla för att tappa muskelmassa är bara dumt. De flesta kan fortsätta med styrketräningen (med undantag från vissa övningar) men på lägre nivå. Min rekommendation är att ändra fokus i träning. Hur kan du göra en lätt vikt tung genom ändring i övningsutförandet? Går det att prickskjuta musklerna bättre? Passa på att ägna tid på släpande muskelgrupper. 

Känslan av att få diagnosen diskbråck är för många värre än vad den faktiska skadan innebär. Självklart är det en kraftig begränsning (värk och inskränkt rörlighet), men det är inte slutet på träningskarriären. Med en utstakad plan med små delmål kan en rehabilitering vändas till något positivt. Du kommer troligtvis lägga fokus på saker som du normalt aldrig tänkt på eller brytt dig om tidigare. Detta kan sammantaget göra att du går både klokare och starkare ur rehabiliteringen, fysiskt och mentalt. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017