Så stort är kroppsbyggares proteinbehov

Foto: Istock.

Så stort är kroppsbyggares proteinbehov

Publicerad

I en ny studie på erfarna kroppsbyggare med i genomsnitt 16 kilo mer muskelmassa än normalindividen mätte man hur mycket av proteinintaget som byggdes in som kroppseget protein.

1.7 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn krävdes för att täcka det genomsnittliga proteinbehovet, med individuella behov på upp till 2.2 gram per kilo.

Den senare siffran bör alltså vara minimiintaget för att tillfredsställa proteinbehovet hos vana styrketränande.

Källa: Indicator Amino Acid–Derived Estimate of Dietary Protein Requirement for Male Bodybuilders on a Nontraining Day Is Several-Fold Greater than the Current Recommended Dietary Allowance. J. Nutr. February 8, 2017.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016