Fråga experten: Hur bör en gainer användas?

Hur ska jag resonera kring gainers och om jag ska fortsätta med dem, hur ska jag använda dem? Foto: Istock.

Fråga experten: Hur bör en gainer användas?

Publicerad

Jag har ofta använt olika typer av gainers under mina uppbyggnads-faser men har blivit mer tveksamt inställd till dem efter att jag fått höra att de nog inte är så nyttiga i längden. Hur ska jag resonera kring gainers och om jag ska fortsätta med dem, hur ska jag använda dem?

DAVID svarar:

En gainer är tänkt att hjälpa dig att öka i vikt, så i grund och botten låter det som att du haft rätt tanke med dem. Det finns gott om exempel på människor som inte har en susning om varför de äter de tillskott de gör och bland de knasigaste exemplen finns kanske de som går på strikt diet för att minska i vikt och ändå dricker gainers, som har just raka motsatta syftet. 

En gainer är i grunden ett försök till en lösning på problemet "hur ska jag lyckas få i mig alla kalorier och allt det protein jag behöver för att maximera min muskeluppbyggnad?". Gainern är rik på snabba kolhydrater och protein, ofta i ett 60/40-förhållande. Eftersom man dricker energin blir den lätt att få i sig, och eftersom den ofta är rik på både socker och är smaksatt smakar de ofta väldigt bra – helt enkelt lättare att äta än en
extra måltid. Så om man har svårt att få i sig tillräckligt med kalorier för att kunna öka i vikt kan en gainer vara ett bra tillskott. 

Men att gainers "fungerar" innebär förstås inte att de är fantastiska för hälsan på sikt. Som sagt är de extremt rika på socker och andra hög-processade snabba kolhydrater, vilket vi sedan länge vet är förknippat med sämre hälsa än nästan all annan mat. Som produkt i helhet har den förstås väldigt lite gemensamt med riktig mat. 

Så, för att sammanfatta: Fundera på om du kan och vill lösa ditt energiintag på ett nyttigare sätt, och om du använder en gainer – gör det i samband med träning och se det just som en "nödlösning" för ökat kaloriintag.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017