11 saker att tänka på kring tävling

Foto: Seth Janson

11 saker att tänka på kring tävling

Publicerad

Att tävla i kroppsbyggning är en speciell verklighet när du tävlar med dig själv, ditt slit och din prestation. Minuterna på scen är kulmen av långa förberedelser då de flesta får reda på att någon eller några var bättre än de själva, men det kan också vara starten på en betydande karriär. Här får du tips för att hålla huvudet kallt och komma ihåg vad som är viktigt på riktigt. Lycka till – och förhoppningsvis mycket nöje!

1. Varför ska du tävla?

Frågan förtjänar att ställas och svaret kan vara direkt avgörande för din insats, för hur du presterar på scen och för hur du hanterar läget efter att strålkastarna slocknat och spraytanfärgen flagnat bort.

Om du tävlar för att du verkligen vill det från djupet av ditt hjärta och inte för att någon annan tycker att det är en bra idé, då är du nog rätt på det. Detta oavsett om du inte har den krispigaste formen, möjligen saknar muskelvolym eller inte har fått breda axlar och sinnesjukt smal midja i dopgåva av dina föräldrar. 

Kommer du att gilla att stå i strålkastarljus vasst som laser för att bli bedömd av ett gäng bistra damer och herrar utan att låta dessas omdöme om DIN FYSIK – inte att förväxla med DIG – få styra över vare sig upplevelse eller självkänsla? Ja då är du att gratulera och då ska du absolut tävla, för du kommer troligen att tycka att det är något av det roligaste du gjort, även om underbart alltför ofta är alltför kort!  

2. Ta för dig

Oavsett hur din fysik ser ut och hur väl du lyckats förbereda dig med diet, träning, laddning, tömning, färg, dräkt, stylande och mycket annat, ska du främst se till att visa upp dina starkaste kort så mycket och så tydligt du kan. 

Domarna är bara människor och människor tenderar att fastna med blicken på det som tilltalar. Även om mycket är styrt av regelverket för hur du får gå, stå och flexa, är det möjligt för den som tänker lite utanför boxen att maskera brister och framhäva styrkor. Det har till och med funnits tävlande som lyckats dölja ett kraftigt sämre ben för merparten av nio domare. Inte enkelt, men det går!

3. Posera mera

Tränat, promenerat och stretchat i timtal. Näringsberäknat matlådor och skakat proteindrinkar i månader. Troligen har de flesta check på alla dessa delar. Bra där, men hur mycket tid och kraft har du lagt på det du ska tävla i? Att slarva med poseringen är som att försöka hoppa längdhopp utan att ha sprungit in ansatsen, spela tennis med fel hand eller åka femmilen på vattenskidor. 

Den som gjort sin poseringsläxa kommer ofelbart att hamna högre i resultatlistan, få en skönare tävlingsupplevelse och även bli "vän" med domarna (de där bistra damerna och herrarna som avgör alltsammans för din och dina konkurrenters del). När du tycker att du behärskar din posering till fullo ska du träna minst lika mycket till, för det är en viss skillnad att öva hemma eller på gymmet och att stå på tävlingsscenen. Tro mig – jag vet. 

Du ska kunna din rutin så pass bra att när du blir abrupt väckt mitt i natten är inte din första tanke "Var brinner det?" utan "Först sätter jag i vänster fot och sen…". Tänk också på att träna din posering utan spegel, för vet du vad? Du kommer att se sjukt förvirrad ut på scenen när du upptäcker att spegeln är ersatt av hur många watt ljus som helst! Charmigt, möjligen, men troligen inte som du tänkt dig.

4. Gör dig själv rättvisa

Phil Heath, Adela Garcia, Law Shala, Evalinda Aarvaag, Johnny och Lissan Grape. Bra förebilder allihop, både fysiskt och i hur de agerar på scenen – men de är inte du! Att härmas är sällan någon bra idé. Ta lärdom och inspireras, men låt dessa mästare hållas med sitt och gör din egen grej. Vem är du som person? Vad vill du förmedla? Vad säger regelverket i den gren du ska tävla i? Hur gör du dig själv mest rättvisa? Exakt där dessa frågor möts i någon sorts minsta gemensamma nämnare har du det du ska visa upp på scenen. 

Undvik krabbor om du inte är extremt musklig och knackad. Tävlar du i bikini… gud förbjude detta! På gymmet, med kompisarna eller på festen efter tävlingen: Helt ok. På scenen: NEJ! Ska du köra spagat ska du förbanne mig komma hela vägen ner utan att få kramp eller att någon privat del trillar ut… Skulle det hända att du missar något du tränat in är det faktiskt bara du som vet om det. Kör på som att ingenting har hänt. De flesta av både publik och domare är dessutom både tondöva och helt utan taktkänsla, så om du poserar till musik märker de inget alls. Blir det hjärnsläpp och totalt mörker så är det inte hela världen. Som nybörjare har man frikort att gå åt fel håll, fastna mitt i en vändning eller snubbla till på vägen fram. Acceptansen är lite mindre om några år när du tävlar på SM eller internationellt, men i starten kan du slappna av. 

Foto: Seth Janson.

5. Du är inte din kropp

När du fått ditt pris, klivit av scen och blivit omklappad av dina kompisar väntar en ny tid. Känslor att hantera uppstår beroende på hur det gått både form- och resultatmässigt. Glöm då inte att din mamma älskar dig oavsett. Hon är fortfarande mer intresserad av hur du sköter ditt jobb eller dina studier och att du skaffar dig en bra partner, än av hur det gått under dina sekunder iförd väldigt lite kläder. Du är inte din kropp – och framförallt är du inte din placering.

Placering har väldigt lite med just dig att göra. Du kan vara hur bra som helst men just den här dagen möter du tio andra som är precis lika bra och istället för etta blir du sjua. Sjundeplaceringen kan i sin tur bero på att du inte träffat formen. Det är lätt hänt innan du tävlat så pass mycket att du börjat klura ut hur just din kropp fungerar. Det betyder vare sig att det är något större fel på din fysik eller dina förutsättningar, och det betyder absolut inte att det är något fel på dig. 

6. Vilka tävlar du för? 

Kompisar är viktiga. Kompisar ska man vara så schysst mot som man bara kan. Kompisar är de som alltid finns där vad som än händer.

På tävlingsdagen har du dock rätt att vara ego. De får klara sig utan minutvisa uppdateringar om formen på instagram eller snapchat. Du har fullt upp med att leverera ditt bästa tävlingsjag och det är just precis det som dina kompisar vill se, om det är riktiga kompisar.

När du står på scen ska du ge själva faderulingen i din fanklubb längst ut till vänster på rad fem. De dömer inte tävlingen och tyvärr är de därför fullständigt ointressanta för stunden. Får brorsan lite halvtaskiga bilder? Tough shit. Just under de minuter du står på scen finns det bara en sorts kompisar och det är raden med män och kvinnor i mörkblått och IFBB-slips.

7. Slappna av

Lätt sagt, svårt gjort. Ju mer avslappnad du är på scen, desto skönare upplevelse. Det kan verka som en motsägelse i grenar som till stor del handlar om att spänna muskler, men ju mer avslappnad du är desto bättre presentation. Dessutom slipper du det värsta av kramper och skakningar. Poseringen lär sitta bättre, du kommer att lysa mer än strålkastarna och smälta hjärtan både hos domare och publik. Är du väl förberedd ökar möjligheten att vara just relaxed. Eller åtminstone semi-relaxed.

8. Sov på saken

Etta eller sist. Prickat formen eller bommat totalt. Nöjd eller bortdömd. Oavsett hur det känns när speakern sagt sitt så är tävlingen slut och "post competition" tar vid. Ingen helt enkel situation att hantera. Dieten är över och allt som går att äta ser lockande ut. Till och med coachens underarm skulle nog gå att tillreda med en schysst sötsur sås…

Tankar om nästa gång kanske stormar skallen. "Till hösten, då jävlar" eller "Aldrig mer!" och allt däremellan. Låt dessa tankar vara bara tankar byggda på känslor och låt dem passera, för är det något tillfälle som är riktigt dåligt för beslutsfattande så är det precis i denna stund. 

Om det någonsin varit på sin plats att andas och bara vara, så är det nu. Är du nöjd och glad, kanske rent av en vinnare? Njut, utan att få hybris av alla som talar om för dig hur fantastisk du ser ut (det gör du men det kan vara ett minne blott redan på måndag…).

Är du missnöjd och sur? Andas och låt besvikelsen sippra ut utan att kasta skit på någon, inklusive dig själv. Det är faktiskt bara en tävling och solen kommer att gå upp imorgon också. Tävlingar finns det fler av. Till och med dina vänner kommer att tycka om dig oavsett hur det gått.

9. Väx genom motgång

Har du riktigt bra vänner är dessa ärliga mot dig och säger som det är, även om sanningen svider. Har du bra vänner utan riktig koll kommer de kanske att klappa din rygg och säga att du var bäst, fastän detta omdöme inte ens kvalar in som alternativa fakta. 

Vid dagens slut är det enda omdöme som betyder något det omdöme som domarna gett. Bistra män och kvinnor med utbildning och erfarenhet, som från bästa plats gjort sitt yttersta för att skilja på alla presentationer, deltoideus och symmetrier. Dessa vet alltid bättre än dina kompisar längst ut till vänster på rad fem. 

Det är bara att hacka i sig. Dessutom började väldigt många av våra största stjärnor med blygsamma placeringar i en form som i vissa fall var rätt så tveksam, men de kom tillbaks igen och igen. Varje gång lite bättre!

10. Håll stilen

Ok, du känner dig bortdömd. "Alla" säger att du var bäst. Du "vet" att du var solklar etta, trots att resultatet säger något annat. 

Resultatet gäller, oavsett. Att sprida dynga på nätet, skälla ut domaren som råkar träna på ditt gym eller att heligt och dyrt lova att aldrig sätta din fot på en SKKF-scen igen gynnar hur som helst inte dig det minsta. Som Pia Sundhage sagt: "Vi är varandras miljö". 

Alltså: Vem vill vara med en sur och bitter typ och vad gör det med din egen inre miljö? Du måste ju umgås med dig själv 24/7, så varför inte vara en lite snyggare version av dig själv? Om det du levererar till dig själv en regnig tisdag inte är till belåtenhet blir snart varje dag en regnig tisdag och regniga tisdagar är sällan gynnsamma för utveckling och framgång. Ta det som en vuxen man eller kvinna, lär av det, gör en plan och kom tillbaks något bättre. Jag lovar att det blir en mer njutbar resa. 

11. Njut av resan

Förhoppningsvis hade du kul på scen och kanske lärde du dig en del – de flesta blir många procent bättre redan vid sin andra tävling, bara för att de gjort det en gång förut. Om allt vill sig väl kändes det helt rätt att utsätta sig för denna prövning. Kanske känner du den kärlek till kroppsuppvisningssporten som fått stjärnor som Carina Isaksson, Janne Malmqvist, Semiran Dag och många andra att tävla gång på gång, år efter år, decennium efter decennium? Då har du en bra grund för att utvecklas och nå din fulla potential, för du har fastnat i en sport som nästan inte har något bäst-före-datum.

AV: JANPETER LYCKMARK. Pensionerad internationell domare. Passionerad kroppsbedömare, prestationspsykologisk rådgivare, lärare inom ledarskap, kommunikation och psykologi. 

On
Off

0 kommentarer

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

  • Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-05 15:49

  • Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Jag ska köra min första tävling i Men's Physique, men är lite orolig eftersom jag hört om så många som blivit nedbedömda eller diskade på grund av shortsens längd, trots att de har beställt från tävlingssajter. Vad gäller? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-04 15:43

  • Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Har du mätt ditt kroppsfett? Är metoden du valde tillförlitlig? Hur skiljer sig tillvägagångssätten åt och vilka är bäst? BODY går igenom de åtta vanligaste metoderna med respektive för- och nackdelar.

    Nyheter Martin Brunnberg, 2017-10-03 12:56

  • Hur länge behöver musklerna vila?

    Hur länge behöver musklerna vila?

    Är det skillnad på behov av vilotid beroende på typen av styrketräning man utsätter musklerna för? Och på vilket sätt påverkar man musklerna negativt om man tränar dem intensivt utan att de fått den vila de behöver? 

    Nyheter Abbe Benaouda, 2017-10-02 07:54

  • Fråga experten: "Vilket tillskott är det viktigaste att behålla?

    Fråga experten: "Vilket tillskott är det viktigaste att behålla?

    Framöver kommer jag inte regelbundet har råd att köpa alla tillskott jag brukar (proteinpulver, fiskolja, pwo och så vidare). Vilket tillskottet är det viktigaste att behålla?

    Nyheter Ulf Carlsson, 2017-09-30 10:17

  • Så påverkar dina tatueringar träningen

    Så påverkar dina tatueringar träningen

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-28 10:00

  • Experten svarar: "Vad är den huggande smärtan i ländryggen?"

    Experten svarar: "Vad är den huggande smärtan i ländryggen?"

    Varje gång jag kommer igång på gymmet upplever jag mer smärta i ländryggen, som blir bättre när jag inte tränar på några veckor. Det senaste året har jag börjat studera igen med mycket sittande. Det är nu svårt att resa sig upp. Även när jag tränar magövningar som benlyft och fällkniven får jag en huggande smärta efteråt.  Vad är problemet? Är det farligt för mig att träna? Vad kan jag göra? 

    Nyheter Redaktionen, 2017-09-25 10:25

  • Du vet inte det du inte vet

    Du vet inte det du inte vet

    Det stormar därute. Inte bara i det stundande höstmörkret. Ute i världen virvlar orkaner av hopplöshet och domedagsprofetior om var vi är på väg. Som land, som värld, som människor. Ju mörkare orosmolnen blåser upp, desto mer sluter vi oss – men är det verkligen ett konstruktivt sätt att närma oss den nya framtiden? 

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-09-25 09:38

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017