11 saker att tänka på kring tävling

Foto: Seth Janson

11 saker att tänka på kring tävling

Publicerad

Att tävla i kroppsbyggning är en speciell verklighet när du tävlar med dig själv, ditt slit och din prestation. Minuterna på scen är kulmen av långa förberedelser då de flesta får reda på att någon eller några var bättre än de själva, men det kan också vara starten på en betydande karriär. Här får du tips för att hålla huvudet kallt och komma ihåg vad som är viktigt på riktigt. Lycka till – och förhoppningsvis mycket nöje!

1. Varför ska du tävla?

Frågan förtjänar att ställas och svaret kan vara direkt avgörande för din insats, för hur du presterar på scen och för hur du hanterar läget efter att strålkastarna slocknat och spraytanfärgen flagnat bort.

Om du tävlar för att du verkligen vill det från djupet av ditt hjärta och inte för att någon annan tycker att det är en bra idé, då är du nog rätt på det. Detta oavsett om du inte har den krispigaste formen, möjligen saknar muskelvolym eller inte har fått breda axlar och sinnesjukt smal midja i dopgåva av dina föräldrar. 

Kommer du att gilla att stå i strålkastarljus vasst som laser för att bli bedömd av ett gäng bistra damer och herrar utan att låta dessas omdöme om DIN FYSIK – inte att förväxla med DIG – få styra över vare sig upplevelse eller självkänsla? Ja då är du att gratulera och då ska du absolut tävla, för du kommer troligen att tycka att det är något av det roligaste du gjort, även om underbart alltför ofta är alltför kort!  

2. Ta för dig

Oavsett hur din fysik ser ut och hur väl du lyckats förbereda dig med diet, träning, laddning, tömning, färg, dräkt, stylande och mycket annat, ska du främst se till att visa upp dina starkaste kort så mycket och så tydligt du kan. 

Domarna är bara människor och människor tenderar att fastna med blicken på det som tilltalar. Även om mycket är styrt av regelverket för hur du får gå, stå och flexa, är det möjligt för den som tänker lite utanför boxen att maskera brister och framhäva styrkor. Det har till och med funnits tävlande som lyckats dölja ett kraftigt sämre ben för merparten av nio domare. Inte enkelt, men det går!

3. Posera mera

Tränat, promenerat och stretchat i timtal. Näringsberäknat matlådor och skakat proteindrinkar i månader. Troligen har de flesta check på alla dessa delar. Bra där, men hur mycket tid och kraft har du lagt på det du ska tävla i? Att slarva med poseringen är som att försöka hoppa längdhopp utan att ha sprungit in ansatsen, spela tennis med fel hand eller åka femmilen på vattenskidor. 

Den som gjort sin poseringsläxa kommer ofelbart att hamna högre i resultatlistan, få en skönare tävlingsupplevelse och även bli "vän" med domarna (de där bistra damerna och herrarna som avgör alltsammans för din och dina konkurrenters del). När du tycker att du behärskar din posering till fullo ska du träna minst lika mycket till, för det är en viss skillnad att öva hemma eller på gymmet och att stå på tävlingsscenen. Tro mig – jag vet. 

Du ska kunna din rutin så pass bra att när du blir abrupt väckt mitt i natten är inte din första tanke "Var brinner det?" utan "Först sätter jag i vänster fot och sen…". Tänk också på att träna din posering utan spegel, för vet du vad? Du kommer att se sjukt förvirrad ut på scenen när du upptäcker att spegeln är ersatt av hur många watt ljus som helst! Charmigt, möjligen, men troligen inte som du tänkt dig.

4. Gör dig själv rättvisa

Phil Heath, Adela Garcia, Law Shala, Evalinda Aarvaag, Johnny och Lissan Grape. Bra förebilder allihop, både fysiskt och i hur de agerar på scenen – men de är inte du! Att härmas är sällan någon bra idé. Ta lärdom och inspireras, men låt dessa mästare hållas med sitt och gör din egen grej. Vem är du som person? Vad vill du förmedla? Vad säger regelverket i den gren du ska tävla i? Hur gör du dig själv mest rättvisa? Exakt där dessa frågor möts i någon sorts minsta gemensamma nämnare har du det du ska visa upp på scenen. 

Undvik krabbor om du inte är extremt musklig och knackad. Tävlar du i bikini… gud förbjude detta! På gymmet, med kompisarna eller på festen efter tävlingen: Helt ok. På scenen: NEJ! Ska du köra spagat ska du förbanne mig komma hela vägen ner utan att få kramp eller att någon privat del trillar ut… Skulle det hända att du missar något du tränat in är det faktiskt bara du som vet om det. Kör på som att ingenting har hänt. De flesta av både publik och domare är dessutom både tondöva och helt utan taktkänsla, så om du poserar till musik märker de inget alls. Blir det hjärnsläpp och totalt mörker så är det inte hela världen. Som nybörjare har man frikort att gå åt fel håll, fastna mitt i en vändning eller snubbla till på vägen fram. Acceptansen är lite mindre om några år när du tävlar på SM eller internationellt, men i starten kan du slappna av. 

Foto: Seth Janson.

5. Du är inte din kropp

När du fått ditt pris, klivit av scen och blivit omklappad av dina kompisar väntar en ny tid. Känslor att hantera uppstår beroende på hur det gått både form- och resultatmässigt. Glöm då inte att din mamma älskar dig oavsett. Hon är fortfarande mer intresserad av hur du sköter ditt jobb eller dina studier och att du skaffar dig en bra partner, än av hur det gått under dina sekunder iförd väldigt lite kläder. Du är inte din kropp – och framförallt är du inte din placering.

Placering har väldigt lite med just dig att göra. Du kan vara hur bra som helst men just den här dagen möter du tio andra som är precis lika bra och istället för etta blir du sjua. Sjundeplaceringen kan i sin tur bero på att du inte träffat formen. Det är lätt hänt innan du tävlat så pass mycket att du börjat klura ut hur just din kropp fungerar. Det betyder vare sig att det är något större fel på din fysik eller dina förutsättningar, och det betyder absolut inte att det är något fel på dig. 

6. Vilka tävlar du för? 

Kompisar är viktiga. Kompisar ska man vara så schysst mot som man bara kan. Kompisar är de som alltid finns där vad som än händer.

På tävlingsdagen har du dock rätt att vara ego. De får klara sig utan minutvisa uppdateringar om formen på instagram eller snapchat. Du har fullt upp med att leverera ditt bästa tävlingsjag och det är just precis det som dina kompisar vill se, om det är riktiga kompisar.

När du står på scen ska du ge själva faderulingen i din fanklubb längst ut till vänster på rad fem. De dömer inte tävlingen och tyvärr är de därför fullständigt ointressanta för stunden. Får brorsan lite halvtaskiga bilder? Tough shit. Just under de minuter du står på scen finns det bara en sorts kompisar och det är raden med män och kvinnor i mörkblått och IFBB-slips.

7. Slappna av

Lätt sagt, svårt gjort. Ju mer avslappnad du är på scen, desto skönare upplevelse. Det kan verka som en motsägelse i grenar som till stor del handlar om att spänna muskler, men ju mer avslappnad du är desto bättre presentation. Dessutom slipper du det värsta av kramper och skakningar. Poseringen lär sitta bättre, du kommer att lysa mer än strålkastarna och smälta hjärtan både hos domare och publik. Är du väl förberedd ökar möjligheten att vara just relaxed. Eller åtminstone semi-relaxed.

8. Sov på saken

Etta eller sist. Prickat formen eller bommat totalt. Nöjd eller bortdömd. Oavsett hur det känns när speakern sagt sitt så är tävlingen slut och "post competition" tar vid. Ingen helt enkel situation att hantera. Dieten är över och allt som går att äta ser lockande ut. Till och med coachens underarm skulle nog gå att tillreda med en schysst sötsur sås…

Tankar om nästa gång kanske stormar skallen. "Till hösten, då jävlar" eller "Aldrig mer!" och allt däremellan. Låt dessa tankar vara bara tankar byggda på känslor och låt dem passera, för är det något tillfälle som är riktigt dåligt för beslutsfattande så är det precis i denna stund. 

Om det någonsin varit på sin plats att andas och bara vara, så är det nu. Är du nöjd och glad, kanske rent av en vinnare? Njut, utan att få hybris av alla som talar om för dig hur fantastisk du ser ut (det gör du men det kan vara ett minne blott redan på måndag…).

Är du missnöjd och sur? Andas och låt besvikelsen sippra ut utan att kasta skit på någon, inklusive dig själv. Det är faktiskt bara en tävling och solen kommer att gå upp imorgon också. Tävlingar finns det fler av. Till och med dina vänner kommer att tycka om dig oavsett hur det gått.

9. Väx genom motgång

Har du riktigt bra vänner är dessa ärliga mot dig och säger som det är, även om sanningen svider. Har du bra vänner utan riktig koll kommer de kanske att klappa din rygg och säga att du var bäst, fastän detta omdöme inte ens kvalar in som alternativa fakta. 

Vid dagens slut är det enda omdöme som betyder något det omdöme som domarna gett. Bistra män och kvinnor med utbildning och erfarenhet, som från bästa plats gjort sitt yttersta för att skilja på alla presentationer, deltoideus och symmetrier. Dessa vet alltid bättre än dina kompisar längst ut till vänster på rad fem. 

Det är bara att hacka i sig. Dessutom började väldigt många av våra största stjärnor med blygsamma placeringar i en form som i vissa fall var rätt så tveksam, men de kom tillbaks igen och igen. Varje gång lite bättre!

10. Håll stilen

Ok, du känner dig bortdömd. "Alla" säger att du var bäst. Du "vet" att du var solklar etta, trots att resultatet säger något annat. 

Resultatet gäller, oavsett. Att sprida dynga på nätet, skälla ut domaren som råkar träna på ditt gym eller att heligt och dyrt lova att aldrig sätta din fot på en SKKF-scen igen gynnar hur som helst inte dig det minsta. Som Pia Sundhage sagt: "Vi är varandras miljö". 

Alltså: Vem vill vara med en sur och bitter typ och vad gör det med din egen inre miljö? Du måste ju umgås med dig själv 24/7, så varför inte vara en lite snyggare version av dig själv? Om det du levererar till dig själv en regnig tisdag inte är till belåtenhet blir snart varje dag en regnig tisdag och regniga tisdagar är sällan gynnsamma för utveckling och framgång. Ta det som en vuxen man eller kvinna, lär av det, gör en plan och kom tillbaks något bättre. Jag lovar att det blir en mer njutbar resa. 

11. Njut av resan

Förhoppningsvis hade du kul på scen och kanske lärde du dig en del – de flesta blir många procent bättre redan vid sin andra tävling, bara för att de gjort det en gång förut. Om allt vill sig väl kändes det helt rätt att utsätta sig för denna prövning. Kanske känner du den kärlek till kroppsuppvisningssporten som fått stjärnor som Carina Isaksson, Janne Malmqvist, Semiran Dag och många andra att tävla gång på gång, år efter år, decennium efter decennium? Då har du en bra grund för att utvecklas och nå din fulla potential, för du har fastnat i en sport som nästan inte har något bäst-före-datum.

AV: JANPETER LYCKMARK. Pensionerad internationell domare. Passionerad kroppsbedömare, prestationspsykologisk rådgivare, lärare inom ledarskap, kommunikation och psykologi. 

On
Off

0 kommentarer

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

  • Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    I och med sommarens antågande erbjuds vi en helt annan möjlighet att utföra träningen utomhus. Detta är ett koncept vi mycket väl kan hålla i hela vägen till september, innan sceneriet återgår till mest regn och rusk. Utomhusträning är ett superbt sätt att simultant andas frisk, syrerik luft och också få sig den mängd D-vitamin nödvändig för vårt allmänna välmående.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-30 11:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017