Slå dövörat till och njut

Publicerad

I skrivande stund är min man på en fest vi båda två var inbjudna till. Barnvakten var bokad med avsikt att vi skulle ha en kul kväll ihop. Tills jag fick nog.

Efter att ha jobbat häcken av mig hela veckan för att tillgodose små och stora människors behov hade helgen fortlöpt i samma tecken. Jag gjorde min plikt, kom hem, kraschade i soffan – och sov som aldrig förr. Hade Andreas Abelsson behövt underlag för en studie till forskningen på sidan 12 hade han lätt kunnat mäta bety- dande andel muskeltillväxt som uppstått under denna dundervila.

Jag sov som om jag vore klubbad, tills jag absolut var tvungen att röra på mig. Med barnvakten på ingång aktiverades autopiloten – huvudet upp, fötterna ner och leendet på. Människokroppen ställdes i duschen och tvagades för avfärd.

Men Nej. Stopp. Stanna. DET GÅR INTE.

Så nu sitter jag här. Själv. Istället för att tvinga mig iväg till ett rum fullt med främlingar valde jag att fylla på depåerna med förstklassig energi på krogen, helt i mitt eget sällskap. Kanske anser ett helt gäng på festen att jag lämnade min man i sticket när han ensam fick representera oss båda på kala- set. Inte helt omöjligt misstycker också någon av er läsare om valet att behålla barnvakten trots mitt beslut att ställa in. Men vaddå? Vad gör det mig?

Jag har just avnjutit den godaste Toast Skagen jag någonsin ätit, med ett glas alkoholfritt bubbel till. Så bra sammansatta var smakerna att jag istället för huvudrätt tog in ytterligare en förrätt; en råbiff med ett stort, dyrt glas rödvin till som jag nu sippar på till tonerna av otippad afrikansk musik, i en skandinavisk designmiljö.

Man måste inte alltid följa planen, det blir inte alltid som man tänkt sig. De bästa avsikter kan få krokben. Ibland tvingas man inse att man inte räcker hela vägen fram, och ibland måste man börja om för att göra rätt. Det viktiga är bara att känna sig själv, och veta att man på god grund som sin egen bästa vän tar rätt beslut. Alldeles för ofta blandar vi in vad andra tycker – eller kanske snarare; vad vi TROR att andra tycker. Resultatet kan inte bli annat än fel när vi försöker göra alla andra till lags utan tillstymmelse till den passion vi drevs av från början.

Maria Hasselmark, vår egen världsmästarinna som du lär känna mer på sidan 32, har sin egen lösning på andra människors tyckande. Hon fyller sitt liv med det hon vet ger henne mening, och väljer helt enkelt att inte utsätta sig för individer som stjäl hennes energi.

Låter det tillstängt? Tråkigt? För somliga kanske, för andra inte. För mig betyder det just nu att vara uppassad av två servitörer, med fullt fokus på ett perfekt malet stycke kött, som sköljs ner med ett välbalanserat rödvin som jag kan uppskatta till sista smakmarkör – för att inga andra intryck stör. Skål! 

Sarah-Ida Nyström, Tf Chefredaktör

Redaktören listar: 5 vägar till energiboost

  1. Gymmet
    Såklart. Inget raderar stress så effektivt som ett riktigt olidligt benpass som gör det omöjligt att tänka på verkligheten utanför.
  2. Musik
    Dagar på gymmet när belastning inte funkar byter jag Disturbed mot kärleks- krank R&B och ser till att bara ha roligt.
  3. Matlagning
    Jag älskar mat, all form av mat, och älskar att bli mätt. Även på diet lever jag upp över vad som skapas kan med snävare förutsättningar.
  4. Krogen
    Verklighetsflykt med egen scenografi, rekvisita och speciellt för kvällen utvald garderob. Samtal med ögonkontakt och förhöjda sinnen genom avvägda smakkombinationer.
  5. Promenader
    Att röra sig i öppna miljöer är växtnäring för problemlösning. Orkar du inte tänka själv så lyssna på en podd – ny kunskap är ny energi. 
On
Off

0 kommentarer

  • Bästa övningarna för att toppa sommarformen!

    Bästa övningarna för att toppa sommarformen!

    Snart stundar sommaren och det är dags att skala fram resultatet av det hårda arbete som har lagts ner under vinterhalvåret. Många väljer att gå hårt in på kosten och lägger stark fokus på att kontrollera intaget av mängden kalorier. Det som ofta blir släpande, till och med bortglömt, är att även förändra sin träningsplan efter målsättning.

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-04-26 13:20

  • Hallå där Sharam!

    Hallå där Sharam!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-25 11:43

  • Se Troudi, Ahmad och Nober live!

    Se Troudi, Ahmad och Nober live!

    I helgen är det dags för SweFit Expo och det lär bli tryck då gästposörerna utgörs av Sveriges främsta bodybuildningelit. För chans att se Christofer Nober, Samir Troudi och Ahmad Ahmad live på scen har du här möjlighet att tävla om sex biljetter!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-24 13:26

  • Experten: Så prickar du formen två helger i rad

    Experten: Så prickar du formen två helger i rad

    Hur bör man tänka om man ska tävla två helger direkt efter varandra, när det gäller att pricka formen till båda tävlingarna, med tanke på tömning och laddning etc?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-23 07:28

  • Tävlingskalender

    Här listar vi ett urval av kommande tävlingar inom kroppsbyggning och fitness.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-22 14:40

  • Målgång: #SGPnedräkningen

    Målgång: #SGPnedräkningen

    Resan mot Sweden Grand Prix är över för i år och vi på BODY tackar våra bloggare för att vi fått följa deras färd mot tävling.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-22 12:42

  • Sweden Grand Prix 2018

    Sweden Grand Prix 2018

    En lång dag på Sweden Grand Prix har lagts till historien. 2018 års hjältar och hjältinnor dominerades av spanjorer men vi bjöds på en svensk skräll på scenen och en kvartett i nya EM-biljetter. BODYs Sarah-Ida Nyström var på plats och minglade runt.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-21 17:20

  • Imorgon gäller det!

    Imorgon gäller det!

    Dagen D är här. Efter månader av förberedelser kan drömmen bli sann inom 24 timmar. Imorgon lördag är det dags att kliva upp på scenen.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-20 19:42

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat