Experten svarar: Är Battle rope bra träning?

Foto: Istock.

Experten svarar: Är Battle rope bra träning?

Publicerad

Vad är de här repen som gymmen tagit in på senare år bra för? Kan de förbättra min styrketräning?

ABBE svarar:

Battle rope, eller viktade rep som de också kallas, är ett utomordentligt träningsredskap med lång historia. Först på senare år har de fått plats på mainstreamgymmen, då tack vare olika former av gruppträning med inriktning på funktionell cirkelträning.

Med battle rope kan du utföra allt ifrån helkroppsövningar till pulshöjande övningar. Träningsredskapet utmanar din uthållighet, koordination, balans och styrka. Du kan lägga in det i början, mitten eller slutet av ett träningspass.
Allt beror på hur din träningsplan ser ut. Har du aldrig använt dig av rep tidigare skulle jag rekommendera att du lägger det i början av ditt pass som uppvärmning där du ökar blodflödet, aktiverar nervsystemet samt får igång kroppens cirkulation eller i slutet av ditt pass där du förlänger din förbränning samt kramar ur det sista.   

Upplägget med battle rope sker ofta i intervallform. Antingen mot antal repetitioner eller mot tid. Jag skulle rekommendera att du lägger upp intervallerna mot tid, antingen korta eller långa beroende på vad du vill åstadkomma. En populär intervallform du kan använda dig av är tabataintervaller där arbetet utförs så snabbt och explosivt du kan i 20 sekunder för att sedan vila i 10 sekunder. Upprepar därefter detta mellan åtta och tio omgångar. 

Hur långt ett fokuserat battle rope-pass bör vara beror på dina förutsättningar, men 10–20 minuter är min rekommendation. Är du nybörjare bör du ligga på 10 minuter till en början och därefter kan du öka. När du känner att din uthållighet och tolerans förbättrats adderar du på ett antal minuter. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017