Därför ska du sitta upp och dricka ditt protein

Foto: Istock.

Därför ska du sitta upp och dricka ditt protein

Publicerad

Leucinnivåerna i blodet hos unga män mättes efter intag av 20 gram mjölkprotein i sittande eller liggande ställning. Magsäckstömningen skedde snabbare när proteinet intagits sittande, då leucinnivåerna i blodet var runt 17 procent högre under en femtimmarsperiod efter intaget.

Forskarna rekommenderar att proteinintag bör ske i upprätt ställning om målet är att maximera det anabola muskulära gensvaret.

Källa: Food ingestion in an upright sitting position increases post-prandial amino acid availability when compared to food ingestion in a lying down position. Appl Physiol Nutr Metab. 2017 Feb 17.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

BODY som e-tidning!

2 kommentarer

djjuha: Nu har det gått 2 år sedan jag frågade om den digitala tidningen. Är det inte dags nu att man bara kan köpa den digitala versionen?

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 402, januari 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017