Body listar: 9 största fördelarna med parträning

Foto: Istock.

Body listar: 9 största fördelarna med parträning

Publicerad

Har du en partner, kompis eller syskon som också gillar att lyfta skrot? Tränar ni tillsammans? Om inte följer här de nio största fördelarna ni kan dra av varandra. Här är del 1 - punkt 1 till 5.

1. Möjlighet till passning

Oavsett hur mycket du vill tro det så lyckas du inte med varje repetition, speciellt om det är maxlyft det handlar om. Det finns övningar som fungerar bättre att syssla med på egen hand, som exempelvis marklyft där du bara kan släppa stången när som helst – men alla som vet hur det känns att fastna under stången efter en misslyckad maxning i bänkpress kan vittna om att det inte är någon trevlig upplevelse. I sådana lägen kan passning vara på sin plats, och i de flesta övningar är det om inte annat en psykologisk fördel att det finns någon som är beredd att hjälpa till när det krisar. 

Ett annat bra sätt att nyttja en passare är att låta denne hjälpa dig med några extra repetitioner, för att på
så sätt kunna överbelasta musklerna mer än du annars kan. Många använder detta i exempelvis sittande scottcurl och låter då passaren hjälpa till ytterst lite i den koncentriska fasen, när man inte längre orkar lyfta vikten själv.I den excentriska fasen är man starkare och kan hålla emot på egen hand. 

Det här sättet att ta hjälp av sin passare låter musklerna lida mer än vanligt och dagen efter kan du bereda dig på träningsvärk modell värre.

 

2. Pushad till max! 

"Keep it simple" brukar det heta, och nog stämmer detta i många sammanhang gällande träning. Go with the basics. Att ha en person som står bredvid och pushar dig när repetitionerna går segt är ett enkelt hjälpmedel för mer prestation. Även individer med allra tjockast pannben kan ofta vrida ur några extra repetitioner på ren envishet, när träningspartnern står vid sidan av och enträget hävdar att du klarar en till. 

Om du tror att du tar ut dig till max när du tränar själv bör du testa att ta med en högljudd vapendragare innan du fortsätter hävda det. Få klarar av att ta ut sig till max på egen hand, men med en träningspartner är det betydligt fler som fixar detta. Om inte annat så kanske din polares eller partners eviga tjat om att "gå djupare" i knäböjen får dig tillräckligt irriterad för att faktiskt göra det. 

 

3. Vidga dina vyer 

Är du en av de som tränat med samma träningsprogram och övningar sedan 1989? Då kan nya inputs från en annan tränande individ vara på sin plats. Detta innebär inte att det du gör på något sätt är dåligt, men den som alltid tänker i samma banor maximerar inte sin potential. Dels kan variation i träningen vara bra både för kropp och knopp, dels kanske du rent av hittar en ny favoritövning och sedermera får helt ny utväxling i din träning. Bara en ny vinkel, ett annat tempo eller en annan placering på fötter eller armbågar kan göra underverk. 

Tränar du tillsammans med någon underlättar det att ni kör samma övningar. Då kan ni förslagsvis turas om med att bestämma upplägget på passen, för att på så vis få inspiration och nya inputs från varandra. Den som kan övningarna sedan innan kan på så sätt komma med tips till den som står inför att genomföra dem för kanske första gången. 

Gäller det inte övningar kanske det bara är dags att testa en ny split och se hur denna känns? Eller att byta plats på övningarna i passet? Ju mer vältränad och erfaren du är desto mer relevanta kan den typen av detaljer bli. Hooka upp med annan som också vill utvecklas och ni kommer båda utvecklas på flera plan av er gemensamma träning.

 

4. Få fler ögon 

Har du lyft länge är det inte helt otroligt att du stirrat dig blind på din teknik. Det är lätt hänt, oavsett hur noggrann och uppmärksam du anser dig vara. Ett par ögon till under lyften kan därför vara en välbehövlig injektion i träningen. 

Din kompis kan dels se dina lyft ur andra vinklar än du själv, men också ge dig direkt feedback i realtid istället för att du ska hålla på och filma dig själv och sedan bedöma din teknik i efterhand mellan seten. 

Förslagsvis bör du i det här fallet välja en träningspartner med dennes kunskaper som grund och inte bara för att ni är polare. Kanske får du höra en synvinkel på dina lyft du innan inte mötts av, och kanske är det just det som ger dina lyft en skjuts i rätt riktning?

 

5. Känn flåset i nacken 

Det blir av logiska skäl enklast att träna med någon du ligger ganska nära i kapacitet. På så sätt behöver ni inte tio minuter enbart till att skifta vikterna mellan varje set. En mindre differens är däremot inga problem eftersom viktbytena då går väldigt smidigt, framförallt när ni är två som hjälps åt med detta. 

Råkar du vara den som är den något svagare kan du dra nytta av att din kompis är starkare och se det som en extra morot då du får kämpa för att bli lika stark som din träningspartner. Samtidigt kan du observera och notera dennes olika tekniker och tillvägagångssätt för att sedermera använda dessa i din egen träning och på så sätt utvecklas. 

Kanske lyckas dina framsteg också ge polaren en extra spark i baken med sin träning, när hen märker att du är på väg att gå om helt och hållet…

On
Off

0 kommentarer

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

  • Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-05 15:49

  • Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Jag ska köra min första tävling i Men's Physique, men är lite orolig eftersom jag hört om så många som blivit nedbedömda eller diskade på grund av shortsens längd, trots att de har beställt från tävlingssajter. Vad gäller? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-04 15:43

  • Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Har du mätt ditt kroppsfett? Är metoden du valde tillförlitlig? Hur skiljer sig tillvägagångssätten åt och vilka är bäst? BODY går igenom de åtta vanligaste metoderna med respektive för- och nackdelar.

    Nyheter Martin Brunnberg, 2017-10-03 12:56

  • Hur länge behöver musklerna vila?

    Hur länge behöver musklerna vila?

    Är det skillnad på behov av vilotid beroende på typen av styrketräning man utsätter musklerna för? Och på vilket sätt påverkar man musklerna negativt om man tränar dem intensivt utan att de fått den vila de behöver? 

    Nyheter Abbe Benaouda, 2017-10-02 07:54

  • Fråga experten: "Vilket tillskott är det viktigaste att behålla?

    Fråga experten: "Vilket tillskott är det viktigaste att behålla?

    Framöver kommer jag inte regelbundet har råd att köpa alla tillskott jag brukar (proteinpulver, fiskolja, pwo och så vidare). Vilket tillskottet är det viktigaste att behålla?

    Nyheter Ulf Carlsson, 2017-09-30 10:17

  • Så påverkar dina tatueringar träningen

    Så påverkar dina tatueringar träningen

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-28 10:00

  • Experten svarar: "Vad är den huggande smärtan i ländryggen?"

    Experten svarar: "Vad är den huggande smärtan i ländryggen?"

    Varje gång jag kommer igång på gymmet upplever jag mer smärta i ländryggen, som blir bättre när jag inte tränar på några veckor. Det senaste året har jag börjat studera igen med mycket sittande. Det är nu svårt att resa sig upp. Även när jag tränar magövningar som benlyft och fällkniven får jag en huggande smärta efteråt.  Vad är problemet? Är det farligt för mig att träna? Vad kan jag göra? 

    Nyheter Redaktionen, 2017-09-25 10:25

  • Du vet inte det du inte vet

    Du vet inte det du inte vet

    Det stormar därute. Inte bara i det stundande höstmörkret. Ute i världen virvlar orkaner av hopplöshet och domedagsprofetior om var vi är på väg. Som land, som värld, som människor. Ju mörkare orosmolnen blåser upp, desto mer sluter vi oss – men är det verkligen ett konstruktivt sätt att närma oss den nya framtiden? 

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-09-25 09:38

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017