Body listar: 9 största fördelarna med parträning

Foto: Istock.

Body listar: 9 största fördelarna med parträning

Publicerad

Har du en partner, kompis eller syskon som också gillar att lyfta skrot? Tränar ni tillsammans? Om inte följer här de nio största fördelarna ni kan dra av varandra. Här är del 1 - punkt 1 till 5.

1. Möjlighet till passning

Oavsett hur mycket du vill tro det så lyckas du inte med varje repetition, speciellt om det är maxlyft det handlar om. Det finns övningar som fungerar bättre att syssla med på egen hand, som exempelvis marklyft där du bara kan släppa stången när som helst – men alla som vet hur det känns att fastna under stången efter en misslyckad maxning i bänkpress kan vittna om att det inte är någon trevlig upplevelse. I sådana lägen kan passning vara på sin plats, och i de flesta övningar är det om inte annat en psykologisk fördel att det finns någon som är beredd att hjälpa till när det krisar. 

Ett annat bra sätt att nyttja en passare är att låta denne hjälpa dig med några extra repetitioner, för att på
så sätt kunna överbelasta musklerna mer än du annars kan. Många använder detta i exempelvis sittande scottcurl och låter då passaren hjälpa till ytterst lite i den koncentriska fasen, när man inte längre orkar lyfta vikten själv.I den excentriska fasen är man starkare och kan hålla emot på egen hand. 

Det här sättet att ta hjälp av sin passare låter musklerna lida mer än vanligt och dagen efter kan du bereda dig på träningsvärk modell värre.

 

2. Pushad till max! 

"Keep it simple" brukar det heta, och nog stämmer detta i många sammanhang gällande träning. Go with the basics. Att ha en person som står bredvid och pushar dig när repetitionerna går segt är ett enkelt hjälpmedel för mer prestation. Även individer med allra tjockast pannben kan ofta vrida ur några extra repetitioner på ren envishet, när träningspartnern står vid sidan av och enträget hävdar att du klarar en till. 

Om du tror att du tar ut dig till max när du tränar själv bör du testa att ta med en högljudd vapendragare innan du fortsätter hävda det. Få klarar av att ta ut sig till max på egen hand, men med en träningspartner är det betydligt fler som fixar detta. Om inte annat så kanske din polares eller partners eviga tjat om att "gå djupare" i knäböjen får dig tillräckligt irriterad för att faktiskt göra det. 

 

3. Vidga dina vyer 

Är du en av de som tränat med samma träningsprogram och övningar sedan 1989? Då kan nya inputs från en annan tränande individ vara på sin plats. Detta innebär inte att det du gör på något sätt är dåligt, men den som alltid tänker i samma banor maximerar inte sin potential. Dels kan variation i träningen vara bra både för kropp och knopp, dels kanske du rent av hittar en ny favoritövning och sedermera får helt ny utväxling i din träning. Bara en ny vinkel, ett annat tempo eller en annan placering på fötter eller armbågar kan göra underverk. 

Tränar du tillsammans med någon underlättar det att ni kör samma övningar. Då kan ni förslagsvis turas om med att bestämma upplägget på passen, för att på så vis få inspiration och nya inputs från varandra. Den som kan övningarna sedan innan kan på så sätt komma med tips till den som står inför att genomföra dem för kanske första gången. 

Gäller det inte övningar kanske det bara är dags att testa en ny split och se hur denna känns? Eller att byta plats på övningarna i passet? Ju mer vältränad och erfaren du är desto mer relevanta kan den typen av detaljer bli. Hooka upp med annan som också vill utvecklas och ni kommer båda utvecklas på flera plan av er gemensamma träning.

 

4. Få fler ögon 

Har du lyft länge är det inte helt otroligt att du stirrat dig blind på din teknik. Det är lätt hänt, oavsett hur noggrann och uppmärksam du anser dig vara. Ett par ögon till under lyften kan därför vara en välbehövlig injektion i träningen. 

Din kompis kan dels se dina lyft ur andra vinklar än du själv, men också ge dig direkt feedback i realtid istället för att du ska hålla på och filma dig själv och sedan bedöma din teknik i efterhand mellan seten. 

Förslagsvis bör du i det här fallet välja en träningspartner med dennes kunskaper som grund och inte bara för att ni är polare. Kanske får du höra en synvinkel på dina lyft du innan inte mötts av, och kanske är det just det som ger dina lyft en skjuts i rätt riktning?

 

5. Känn flåset i nacken 

Det blir av logiska skäl enklast att träna med någon du ligger ganska nära i kapacitet. På så sätt behöver ni inte tio minuter enbart till att skifta vikterna mellan varje set. En mindre differens är däremot inga problem eftersom viktbytena då går väldigt smidigt, framförallt när ni är två som hjälps åt med detta. 

Råkar du vara den som är den något svagare kan du dra nytta av att din kompis är starkare och se det som en extra morot då du får kämpa för att bli lika stark som din träningspartner. Samtidigt kan du observera och notera dennes olika tekniker och tillvägagångssätt för att sedermera använda dessa i din egen träning och på så sätt utvecklas. 

Kanske lyckas dina framsteg också ge polaren en extra spark i baken med sin träning, när hen märker att du är på väg att gå om helt och hållet…

On
Off

0 kommentarer

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017