Life is good today

Publicerad

Den som har gett sig på uppgiften att köra bil i Rom vet att det bara är att fästa blicken framåt, tuta och köra. Back- och sidospeglarna är mest utsmyckning och ärligt talat borde italienska bilar tillverkas helt i avsaknad av utstickande detaljer; de smalaste av gränder mäts ut med ögonmått för att sedan trängas igenom utan antydan till inbromsning. 

Inte heller två promenerande människor med ett på håret lagom stort avstånd mellan sig är anledning att tveka. Finns det en öppning att ta sig fram igenom, så beslutas att så göra. Då läggs fokus på att komma ut på andra sidan, inte på eventuellt störande hinder på vägen dit. 

Att se tillbaks är att missa det som ligger framför en. Att tveka är att stanna upp och analysera alternativen på nytt, efter att du redan tagit ett kalkylerat beslut. Isabella von Weissenberg som du lär känna på sidan 32, skulle ta sig fram ypperligt i vilket racerfordon som helst på den italienska kullerstenen. När hon zoomat in stången är den hennes och hon är redan på väg mot nästa vikt. Så har hon också tre världsrekord. Den tjejen är utrustad med extra allt, fast utan backspeglar. 

Själv befinner jag mig körandes på en rätt skaplig landsortsväg. Med cowboybootsen på går resan till Milwaukee, Michigan, för att besöka världens största "summerfest" i countrymusikens tecken. Det är min man som tagit med sig kärleken till hillbilly-bluesen in i vårt förhållande, och jag har lärt mig älska utvalda delar. Främst tillför den i år ett ordentligt avbrott från vardagen. Vi släpper allt vad träning och jobb heter, lutar oss tillbaks i en höstack med en kall öl i handen och tittar upp mot himlen. Hur alkohol och träning går ihop? Om det tvistar vår panel på sidan 82. 

Jag kommer inte stressa käket utan fortsätta göra mina val av bra livsmedel eftersom det är så jag föredrar det – men också välja mina tillfällen då jag låter det gå och är i stunden. Även snabbmat kan vara en upplevelse, om den lagats med kärlek. "Är det inte bra för kroppen så låt det vara bra för själen" sa min lärare när jag läste till kostrådgivare. En devis jag gillar och har fört vidare sen dess. Klä det i ord som påfyllnadsdag eller cheatmeals; i slutändan handlar det om att se nyktert på helheten och vara medveten om intag och förbrukning. Läs mer om hur du kan planera dina utsvävningar och fortfarande hålla dig kvar på banan på sidan 44. 

Oavsett om ditt fokus nu är att öka utmaningen i semestermånadens glest befolkade gym, eller att helt enkelt passa på att ge din kropp lite välbehövlig vila, så rekommenderar jag dig att ha en plan. Är den att gå all in, gör det. Är den att verkligen vila – vila! Frågar du mig behövs båda för att hålla i längden.

"I got my toes in the water, ass in the sand. Not a worry in the world, a cold beer in my hand. Life is good today. Life is good today." – Zac Brown Band 

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

Redaktören listar: 5 tips för semestern

  1. NÄTVERKSKLUBBAR
    swiftr.se, brucepass.com och klubbsverige.se är olika tjänster som erbjuder träning på flera gym över landet i ett enda medlemskap. 
  2. AKTIV SETVILA
    Optimera den faktiska tiden på gymmet till max, när solen och vännerna väntar utanför. Tips på
    hur får du på sidan 78. 
  3. TRX
    Inget nytt under solen, men för dig som ska resa och behöver packa väskan lätt är tåliga träningsband en skänk från ovan.  
  4. NYTT GYM?
    Utvärdera ett annat gym än ditt vanliga. Vem vet, plötsligt behöver du kanske tänka till utan för din comfort zone?
  5. TEGELSTEN
    Väljer du att vila så passa på att göra det ordentligt med en tung anatomi- eller nutritionsbok. 
On
Off

0 kommentarer

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

  • Strategin EFTER träningen A & O

    Strategin EFTER träningen A & O

    Följer du de grundläggande principerna för maximal muskelutveckling, eller förväntar du dig att ett utstuderat träningsupplägg på egen hand ska ta dig i mål?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-24 09:00

  • Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Fladdrar knäskålarna när du böjer? Viker sig fötterna? Känns höften omedgörlig? Kanske dags att se över din rörlighet innan du försöker dig på nästa PB!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-20 09:18

  • Mr. Olympia resultat

    Mr. Olympia resultat

    Höstens tyngsta proffsshow är avklarad. Läs resultaten här!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-16 09:45

  • I natt startar Mr Olympia!

    I natt startar Mr Olympia!

    Joe Weider's Olympia Fitness & Performance Weekend startar klockan fyra i natt svensk tid på Orleans Casino i Las Vegas.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-09-14 11:48

  • Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Är det någon övning samtliga idrottsmän har som självklart inslag i sina uppbyggnadsperioder så är det knäböj. Du kan isolera lårmuskulaturen genom att bensparka, lårcurla och benpressa in absurdum men om ambitionen är att utveckla funktionell helhetsstyrka är denna hat-älskade övning överlägsen. Knäböj är dessutom ett av de tre delmomenten i kraftsporten styrkelyft tillsammans med marklyft och bänkpress, vilket ger oss en hint om dess relevans.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-12 14:00

  • Fuska smart

    Fuska smart

    Cheat meal eller cheat day? Ska vi över huvud taget ge oss på en ätardag? Hur bör vi tänka?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-10 13:40

  • Glöden blir bara starkare

    Glöden blir bara starkare

    Vid 46 års ålder visar Trelleborgsbaserade proffsbyggaren Oliver Adzievski inga tecken på att sakta in. Siktet är inställt på Mr. Olympia 2019.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-09-07 10:27

  • Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    När vi talar om vitaminer och mineraler glömmer vi tyvärr ofta bort några pusselbitar. Låt oss ta en titt på en av de absolut viktigaste.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-04 10:30

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017