Life is good today

Publicerad

Den som har gett sig på uppgiften att köra bil i Rom vet att det bara är att fästa blicken framåt, tuta och köra. Back- och sidospeglarna är mest utsmyckning och ärligt talat borde italienska bilar tillverkas helt i avsaknad av utstickande detaljer; de smalaste av gränder mäts ut med ögonmått för att sedan trängas igenom utan antydan till inbromsning. 

Inte heller två promenerande människor med ett på håret lagom stort avstånd mellan sig är anledning att tveka. Finns det en öppning att ta sig fram igenom, så beslutas att så göra. Då läggs fokus på att komma ut på andra sidan, inte på eventuellt störande hinder på vägen dit. 

Att se tillbaks är att missa det som ligger framför en. Att tveka är att stanna upp och analysera alternativen på nytt, efter att du redan tagit ett kalkylerat beslut. Isabella von Weissenberg som du lär känna på sidan 32, skulle ta sig fram ypperligt i vilket racerfordon som helst på den italienska kullerstenen. När hon zoomat in stången är den hennes och hon är redan på väg mot nästa vikt. Så har hon också tre världsrekord. Den tjejen är utrustad med extra allt, fast utan backspeglar. 

Själv befinner jag mig körandes på en rätt skaplig landsortsväg. Med cowboybootsen på går resan till Milwaukee, Michigan, för att besöka världens största "summerfest" i countrymusikens tecken. Det är min man som tagit med sig kärleken till hillbilly-bluesen in i vårt förhållande, och jag har lärt mig älska utvalda delar. Främst tillför den i år ett ordentligt avbrott från vardagen. Vi släpper allt vad träning och jobb heter, lutar oss tillbaks i en höstack med en kall öl i handen och tittar upp mot himlen. Hur alkohol och träning går ihop? Om det tvistar vår panel på sidan 82. 

Jag kommer inte stressa käket utan fortsätta göra mina val av bra livsmedel eftersom det är så jag föredrar det – men också välja mina tillfällen då jag låter det gå och är i stunden. Även snabbmat kan vara en upplevelse, om den lagats med kärlek. "Är det inte bra för kroppen så låt det vara bra för själen" sa min lärare när jag läste till kostrådgivare. En devis jag gillar och har fört vidare sen dess. Klä det i ord som påfyllnadsdag eller cheatmeals; i slutändan handlar det om att se nyktert på helheten och vara medveten om intag och förbrukning. Läs mer om hur du kan planera dina utsvävningar och fortfarande hålla dig kvar på banan på sidan 44. 

Oavsett om ditt fokus nu är att öka utmaningen i semestermånadens glest befolkade gym, eller att helt enkelt passa på att ge din kropp lite välbehövlig vila, så rekommenderar jag dig att ha en plan. Är den att gå all in, gör det. Är den att verkligen vila – vila! Frågar du mig behövs båda för att hålla i längden.

"I got my toes in the water, ass in the sand. Not a worry in the world, a cold beer in my hand. Life is good today. Life is good today." – Zac Brown Band 

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

Redaktören listar: 5 tips för semestern

  1. NÄTVERKSKLUBBAR
    swiftr.se, brucepass.com och klubbsverige.se är olika tjänster som erbjuder träning på flera gym över landet i ett enda medlemskap. 
  2. AKTIV SETVILA
    Optimera den faktiska tiden på gymmet till max, när solen och vännerna väntar utanför. Tips på
    hur får du på sidan 78. 
  3. TRX
    Inget nytt under solen, men för dig som ska resa och behöver packa väskan lätt är tåliga träningsband en skänk från ovan.  
  4. NYTT GYM?
    Utvärdera ett annat gym än ditt vanliga. Vem vet, plötsligt behöver du kanske tänka till utan för din comfort zone?
  5. TEGELSTEN
    Väljer du att vila så passa på att göra det ordentligt med en tung anatomi- eller nutritionsbok. 
On
Off

0 kommentarer

  • Forskning: Utmattade muskler växer bättre

    Forskning: Utmattade muskler växer bättre

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-21 09:00

  • Fråga experten: Hur håller jag dieten?

    Fråga experten: Hur håller jag dieten?

    Läsarfråga: Kan du ge mig några råd om hur jag motiverar mig under min diet inför tävling? Jag vet att det kommer att bli en stor utmaning.

    Nyheter David Jonsson, 2017-09-20 09:00

  • Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Läsarfråga: Jag tränar ofta relativt sent på kvällarna och undrar vad jag bör tänka på kring kosten, både innan och efter ett träningspass som är relativt tätt inpå sömnen?

    Nyheter Anki Sundin, 2017-09-18 09:00

  • Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Jag har nyss avslutat en längre periods rehab av min rygg. I dagsläget är jag smärtfri men har tappat mycket styrka och muskelmassa under den period jag var dålig. Vad rekommenderar du för träningsupplägg som kan överbroa från den rehab jag kört tidigare? Mitt mål är att få tillbaka styrka och muskelmassa.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2017-09-14 13:28

  • Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

    Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

    6-pack har väl de flesta hört talas om, ja till och med 8-pack när någon är i riktigt bra form, men 10-pack? BODY har träffat Mohamed "Mr 10-pack" Ali. Killen vars magrutor röstats fram som världens snyggaste. Killen med 10-packet.

    Nyheter Linnea Enstedt, 2017-09-12 10:36

  • Stort startfält på strongwoman-tävling

    Stort startfält på strongwoman-tävling

    Sveriges starkaste tjejer samlas för en kamp om den första Tyngre Strongwoman Challenge-titeln kommande fredag. BODYs "egen" Linnea Enstedt har engagerats i rollen som speaker. Vi tar ett uppsnack med henne.

    Nyheter Redaktionen, 2017-09-08 20:58

  • Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Ökar hypertrofin med djupet i "ass to the grass", finns det fördelar för en byggare att vara vig eller har du tvärtom bättre fjädring som stel? BODY reder ut rörlighetens vara eller icke vara för kroppsbyggare.

    Nyheter Alan Bergström, 2017-09-08 09:35

  • Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-09-07 10:55

  • Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Som ägare av två förstklassiga gym drivs Lars Berglund av att sätta människan främst, både som coach och upprättare av flera års ideellt välgörenhetsarbete. De senaste åren har han ritat om kartan och placerat Sundsvall i mitten av byggarlandet Sverige.

    Nyheter Robert Stasinski, 2017-09-06 10:26

  • Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-04 11:51

  • Trägen vinner

    Trägen vinner

    Nu kör vi vidare, är du med? Befinner sig din träning i framkant med finlir, eller står du i startgroparna med grundarbetet? Har sommarens regniga dagar gett dig växtnäring eller har du vilat dig stark? 

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-28 06:00

  • Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Alltför länge har vi fått höra att kolhydrater gör oss feta, att kolhydrater är samma sak som socker och att kolhydrater inte fyller någon funktion vid styrketräning. De som ägnar sig åt styrketräning åtskilliga timmar i veckan är av naturen mer intresserade av proteinkällor och strävar många gånger efter att maximera sitt intag av protein, men nu tar kolhydraterna revansch och BODY förklarar när, var och hur!

    Nyheter Anki Sundin, 2017-08-25 09:00

  • Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Som ung såg Candice Lewis-Carter upp till friidrottens kvinnliga frontfigurer vars atletiska fysik och styrka hon tilltalades av. Genom att följa sina egna förutsättningar att skapa den kvinna hon vill vara har hon brutit ny mark på vägen mot världstoppen.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-24 09:00

  • Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein är näringsämne nummer ett för muskelbygge, men finns det en övertro på vad det kan göra? Hur laddar man optimalt utan att försumma annat? Vi synar den anabola betydelsen av de klassiska energigivarna, reder ut befästa uppfattningar och går till botten med hur man tajmar kost och träning för prestation och muskeltillväxt. Text: Martin Brunnberg.

    Nyheter Redaktionen, 2017-08-22 10:17

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017