Life is good today

Publicerad

Den som har gett sig på uppgiften att köra bil i Rom vet att det bara är att fästa blicken framåt, tuta och köra. Back- och sidospeglarna är mest utsmyckning och ärligt talat borde italienska bilar tillverkas helt i avsaknad av utstickande detaljer; de smalaste av gränder mäts ut med ögonmått för att sedan trängas igenom utan antydan till inbromsning. 

Inte heller två promenerande människor med ett på håret lagom stort avstånd mellan sig är anledning att tveka. Finns det en öppning att ta sig fram igenom, så beslutas att så göra. Då läggs fokus på att komma ut på andra sidan, inte på eventuellt störande hinder på vägen dit. 

Att se tillbaks är att missa det som ligger framför en. Att tveka är att stanna upp och analysera alternativen på nytt, efter att du redan tagit ett kalkylerat beslut. Isabella von Weissenberg som du lär känna på sidan 32, skulle ta sig fram ypperligt i vilket racerfordon som helst på den italienska kullerstenen. När hon zoomat in stången är den hennes och hon är redan på väg mot nästa vikt. Så har hon också tre världsrekord. Den tjejen är utrustad med extra allt, fast utan backspeglar. 

Själv befinner jag mig körandes på en rätt skaplig landsortsväg. Med cowboybootsen på går resan till Milwaukee, Michigan, för att besöka världens största "summerfest" i countrymusikens tecken. Det är min man som tagit med sig kärleken till hillbilly-bluesen in i vårt förhållande, och jag har lärt mig älska utvalda delar. Främst tillför den i år ett ordentligt avbrott från vardagen. Vi släpper allt vad träning och jobb heter, lutar oss tillbaks i en höstack med en kall öl i handen och tittar upp mot himlen. Hur alkohol och träning går ihop? Om det tvistar vår panel på sidan 82. 

Jag kommer inte stressa käket utan fortsätta göra mina val av bra livsmedel eftersom det är så jag föredrar det – men också välja mina tillfällen då jag låter det gå och är i stunden. Även snabbmat kan vara en upplevelse, om den lagats med kärlek. "Är det inte bra för kroppen så låt det vara bra för själen" sa min lärare när jag läste till kostrådgivare. En devis jag gillar och har fört vidare sen dess. Klä det i ord som påfyllnadsdag eller cheatmeals; i slutändan handlar det om att se nyktert på helheten och vara medveten om intag och förbrukning. Läs mer om hur du kan planera dina utsvävningar och fortfarande hålla dig kvar på banan på sidan 44. 

Oavsett om ditt fokus nu är att öka utmaningen i semestermånadens glest befolkade gym, eller att helt enkelt passa på att ge din kropp lite välbehövlig vila, så rekommenderar jag dig att ha en plan. Är den att gå all in, gör det. Är den att verkligen vila – vila! Frågar du mig behövs båda för att hålla i längden.

"I got my toes in the water, ass in the sand. Not a worry in the world, a cold beer in my hand. Life is good today. Life is good today." – Zac Brown Band 

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

Redaktören listar: 5 tips för semestern

  1. NÄTVERKSKLUBBAR
    swiftr.se, brucepass.com och klubbsverige.se är olika tjänster som erbjuder träning på flera gym över landet i ett enda medlemskap. 
  2. AKTIV SETVILA
    Optimera den faktiska tiden på gymmet till max, när solen och vännerna väntar utanför. Tips på
    hur får du på sidan 78. 
  3. TRX
    Inget nytt under solen, men för dig som ska resa och behöver packa väskan lätt är tåliga träningsband en skänk från ovan.  
  4. NYTT GYM?
    Utvärdera ett annat gym än ditt vanliga. Vem vet, plötsligt behöver du kanske tänka till utan för din comfort zone?
  5. TEGELSTEN
    Väljer du att vila så passa på att göra det ordentligt med en tung anatomi- eller nutritionsbok. 
On
Off

0 kommentarer

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017