Undersökning: Intervallöpning effektivt för muskeltillväxt

Foto: Istock.

Undersökning: Intervallöpning effektivt för muskeltillväxt

Publicerad

I en undersökning där man gjorde 24 pass intervallöpning under tio veckor, ökade muskelarean i yttre lårmuskeln med hela 10 % i genomsnitt.

Deltagarna här var otränade, så resultaten blir säkert mindre hos redan aktiva. Det är dock inte omöjligt att HIIT kan förbättra muskeltillväxten i benmusklerna för styrketränande.

Oavsett får du tidseffektiv kardio på köpet, utan den negativa inverkan på styrketräningsresultaten som distansträning kan ha.

Källa: Int J Exerc Sci. 2017 Jan 1;10(1):137-145. The Effect of High Intensity Interval Run Training on Cross-sectional Area of the Vastus Lateralis in Untrained College Students.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017