Undersökning: Intervallöpning effektivt för muskeltillväxt

Foto: Istock.

Undersökning: Intervallöpning effektivt för muskeltillväxt

Publicerad

I en undersökning där man gjorde 24 pass intervallöpning under tio veckor, ökade muskelarean i yttre lårmuskeln med hela 10 % i genomsnitt.

Deltagarna här var otränade, så resultaten blir säkert mindre hos redan aktiva. Det är dock inte omöjligt att HIIT kan förbättra muskeltillväxten i benmusklerna för styrketränande.

Oavsett får du tidseffektiv kardio på köpet, utan den negativa inverkan på styrketräningsresultaten som distansträning kan ha.

Källa: Int J Exerc Sci. 2017 Jan 1;10(1):137-145. The Effect of High Intensity Interval Run Training on Cross-sectional Area of the Vastus Lateralis in Untrained College Students.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

BODY som e-tidning!

2 kommentarer

djjuha: Nu har det gått 2 år sedan jag frågade om den digitala tidningen. Är det inte dags nu att man bara kan köpa den digitala versionen?

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 402, januari 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017