Studie: Kortare rörelse – större muskler

Foto: Istock.

Studie: Kortare rörelse – större muskler

Publicerad

I en undersökning utförde hälften av deltagarna hela tricepspressar, medan den andra hälften höll repetitionerna mellan 45 och 90 graders vinkel i armbågsleden.

Den första gruppen ökade muskelfiberarean med i snitt 28 procent, medan gruppen som behöll spänningen i muskeln hade ökat den med hela 49 procent.

En kort rörelsebana verkar alltså vara effektivt för hypertrofi, något forskarna tillskriver syrebrist i muskeln och stor metabol stress.

Källa: Partial range of motion exercise is effective for facilitating muscle hypertrophy and function via sustained intramuscular hypoxia in young trained men. Journal of Strength & Conditioning, June 02, 2017.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

BODY som e-tidning!

2 kommentarer

djjuha: Nu har det gått 2 år sedan jag frågade om den digitala tidningen. Är det inte dags nu att man bara kan köpa den digitala versionen?

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017