Vilka är dina förutsättningar?

Publicerad

Sommaren är i full gång och människor lever upp mer än på hela året. Vi springer och cyklar, går och badar, träffas och växer. Bryter upp och går isär, kommer samman och älskar. Blir andfådda och svettiga, får puls och ont i magen. Allt om vartannat. Vi lever! 

Som varje år är friheten över innan vi hinner blinka, och det är dags att krypa in igen där vi lämnade. Vem är du då? Är du precis som alla andra; En vanlig människa på en vanlig ort, med ett vanligt jobb? Eller känner du dig i hemlighet lite överlägsen? Någon folk med självklarhet ser upp till. Varför skulle de inte...? När du tänker efter kanske du i själva verket är totalt annorlunda? Ingen verkar förstå dig. Tvärtom lägger sig folk i och retar sig på det du tycker är viktigt. 

En av mina favorittexter är Eva Dahlgrens låt "Jorden är ett litet rum". Den handlar om hur alla har olika förutsättningar; ingen är rätt, ingen är fel – på olika sätt är vi alla fantastiska, satta i rätt sammanhang. De gånger det inte "klickar" beror det bara på att vi råkar befinna oss i fel omgivningar för att passa in. 

Somliga vill inget hellre än att vara som alla andra. De försöker dölja sina egenskaper och förutsättningar för att smälta in. Andra njuter av att sticka ut och vara innehavare av något som ingen annan har. Ibland blir det lite extra bra, som i fallet Mohamed Ali, alias "Mr 10-pack". Efter att ha jobbat stenhårt för att mejsla fram en fysik i toppklass, blev han plötsligt varse att han var innehavare av en genetisk förutsättning få andra kan stoltserar med. Har du inte redan gissat vilken så hittar du rätt svar på sidan 46. 

För mig personligen är det oerhört viktigt att förverkliga mig själv och att aldrig låta någon annan definiera vem jag är. Jag måste få göra det jag gillar och göra det ordentligt. Ändå finns det massor med saker jag hade fyllt livet med om mina förutsättningar hade varit annorlunda, men som av olika anledningar inte är möjliga just nu. Då beger jag mig istället på verklighetsflykt genom att under tiden planera resor och upplevelser. Små inbokade tillfällen där allt är perfekt mitt i den allsmäktiga röran. När energitjuvarna blir för många har det här blivit min strategi, i väntan på min tid. 

En person som hittat sitt sammanhang och byggt sin egen heliga plats är Lars Berglund, som du kan läsa om på sidan 32. Efter tolv år på samma jobb lämnade han sitt kneg på ett betonghålsföretag för att förverkliga sin dröm om Ironworks, ett gym precis som han själv vill ha det. 

Oavsett vem du är och vad som får dig att må bra, gör din grej. Kanske ser du inte hur du kan påverka situationen just nu, men det kommer klarna längs vägen. Jag tror inte på ödet, jag tror på att utsätta sig för möjligheter. Gör du det du vill så kommer du vara i rätt sammanhang när tillfälle uppstår. Vem vet, kanske besitter du själv egenskaper du inte upptäckt än? 

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

Redaktören listar: 5 vägar till nystart

  1. Byt miljö
    Tränar du alltid på samma gym? Gör inte det. Bara genom att samma utrustning är placerad på nya platser ställs du inför andra kombinationer.  
  2. Byt sport
    Styrketräning, styrkelyft, strongman, crossfit. Så lika men ändå så olika. Testa!  
  3. Bryt upp 
    Funkar det inte så ödsla inte tid på det. När kroppen ställs inför nya svagheter är det läge att hitta nya styrkor.  
  4. Ta hjälp
    Tränar du alltid på känsla eller gör dina egna pass? Våga lägga ditt öde i någon annans händer. Då händer det du inte lyckas med själv. 
  5. Reboot
    Ta en paus och starta om. Låt kroppen vänja sig av med det den blivit van vid. Nollställ tankar kring kost och kalorier. Sen kan du börja om igen. 
On
Off

0 kommentarer

  • Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    När jag kör olika pressövningar blir jag stel i nacken dagarna efter och på senaste tiden har jag dessutom fått utstrålningar i armarna dagarna efter. Det högg dessutom till i nacken när jag körde latsdrag bakom huvudet nyligen. Nu kan jag varken pressa eller dra något på gymmet utan smärta och jag har fått sämre hållning än vanligt. Vad sjutton kan jag ha gjort? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-19 10:15

  • Studie: Olika övningar – samma effekt

    Studie: Olika övningar – samma effekt

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 10:08

  • Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 09:29

  • Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    När en tung träningsperiod står för dörren gör du klokt i att lägga grunden och att stärka upp med energi. Är det kvalitativ massa du är ute efter så är det kvalitativ mat som gäller. Här får du koll på hur du planerar kosten för större volym och styrka.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-10-18 09:50

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • BODYs omslagsmodelltävling 2017

    För tionde året i rad går BODYs omslagsmodelltävling av stapeln. Tio finalister, fem tjejer och fem killar, har valts ut av redaktionen. Nu lägger vi över ansvaret på dig!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 07:00

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

  • Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-05 15:49

  • Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Jag ska köra min första tävling i Men's Physique, men är lite orolig eftersom jag hört om så många som blivit nedbedömda eller diskade på grund av shortsens längd, trots att de har beställt från tävlingssajter. Vad gäller? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-04 15:43

  • Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Har du mätt ditt kroppsfett? Är metoden du valde tillförlitlig? Hur skiljer sig tillvägagångssätten åt och vilka är bäst? BODY går igenom de åtta vanligaste metoderna med respektive för- och nackdelar.

    Nyheter Martin Brunnberg, 2017-10-03 12:56

  • Hur länge behöver musklerna vila?

    Hur länge behöver musklerna vila?

    Är det skillnad på behov av vilotid beroende på typen av styrketräning man utsätter musklerna för? Och på vilket sätt påverkar man musklerna negativt om man tränar dem intensivt utan att de fått den vila de behöver? 

    Nyheter Abbe Benaouda, 2017-10-02 07:54

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat