Vilka är dina förutsättningar?

Publicerad

Sommaren är i full gång och människor lever upp mer än på hela året. Vi springer och cyklar, går och badar, träffas och växer. Bryter upp och går isär, kommer samman och älskar. Blir andfådda och svettiga, får puls och ont i magen. Allt om vartannat. Vi lever! 

Som varje år är friheten över innan vi hinner blinka, och det är dags att krypa in igen där vi lämnade. Vem är du då? Är du precis som alla andra; En vanlig människa på en vanlig ort, med ett vanligt jobb? Eller känner du dig i hemlighet lite överlägsen? Någon folk med självklarhet ser upp till. Varför skulle de inte...? När du tänker efter kanske du i själva verket är totalt annorlunda? Ingen verkar förstå dig. Tvärtom lägger sig folk i och retar sig på det du tycker är viktigt. 

En av mina favorittexter är Eva Dahlgrens låt "Jorden är ett litet rum". Den handlar om hur alla har olika förutsättningar; ingen är rätt, ingen är fel – på olika sätt är vi alla fantastiska, satta i rätt sammanhang. De gånger det inte "klickar" beror det bara på att vi råkar befinna oss i fel omgivningar för att passa in. 

Somliga vill inget hellre än att vara som alla andra. De försöker dölja sina egenskaper och förutsättningar för att smälta in. Andra njuter av att sticka ut och vara innehavare av något som ingen annan har. Ibland blir det lite extra bra, som i fallet Mohamed Ali, alias "Mr 10-pack". Efter att ha jobbat stenhårt för att mejsla fram en fysik i toppklass, blev han plötsligt varse att han var innehavare av en genetisk förutsättning få andra kan stoltserar med. Har du inte redan gissat vilken så hittar du rätt svar på sidan 46. 

För mig personligen är det oerhört viktigt att förverkliga mig själv och att aldrig låta någon annan definiera vem jag är. Jag måste få göra det jag gillar och göra det ordentligt. Ändå finns det massor med saker jag hade fyllt livet med om mina förutsättningar hade varit annorlunda, men som av olika anledningar inte är möjliga just nu. Då beger jag mig istället på verklighetsflykt genom att under tiden planera resor och upplevelser. Små inbokade tillfällen där allt är perfekt mitt i den allsmäktiga röran. När energitjuvarna blir för många har det här blivit min strategi, i väntan på min tid. 

En person som hittat sitt sammanhang och byggt sin egen heliga plats är Lars Berglund, som du kan läsa om på sidan 32. Efter tolv år på samma jobb lämnade han sitt kneg på ett betonghålsföretag för att förverkliga sin dröm om Ironworks, ett gym precis som han själv vill ha det. 

Oavsett vem du är och vad som får dig att må bra, gör din grej. Kanske ser du inte hur du kan påverka situationen just nu, men det kommer klarna längs vägen. Jag tror inte på ödet, jag tror på att utsätta sig för möjligheter. Gör du det du vill så kommer du vara i rätt sammanhang när tillfälle uppstår. Vem vet, kanske besitter du själv egenskaper du inte upptäckt än? 

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

Redaktören listar: 5 vägar till nystart

  1. Byt miljö
    Tränar du alltid på samma gym? Gör inte det. Bara genom att samma utrustning är placerad på nya platser ställs du inför andra kombinationer.  
  2. Byt sport
    Styrketräning, styrkelyft, strongman, crossfit. Så lika men ändå så olika. Testa!  
  3. Bryt upp 
    Funkar det inte så ödsla inte tid på det. När kroppen ställs inför nya svagheter är det läge att hitta nya styrkor.  
  4. Ta hjälp
    Tränar du alltid på känsla eller gör dina egna pass? Våga lägga ditt öde i någon annans händer. Då händer det du inte lyckas med själv. 
  5. Reboot
    Ta en paus och starta om. Låt kroppen vänja sig av med det den blivit van vid. Nollställ tankar kring kost och kalorier. Sen kan du börja om igen. 
On
Off

0 kommentarer

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017