Fråga experten: "Min höftsmärta hindrar träningen"

Experten: "Jag rekommenderar dig att uppsöka en manuell terapeut som hjälper dig med själva smärtan". Foto: Istock.

Fråga experten: "Min höftsmärta hindrar träningen"

Publicerad

Jag har inlett en debutsatsning i fitness. Smärtan började som en nypande känsla i ljumsken vid ett av många pass på stairmaster, och utvecklades till en kraftig smärta vid framförallt knäböj. Jag får inte längre kontakt i rumpan vid träning och upplever nu även en molande smärta vid vila. Vad ska jag göra? 

ROBIN svarar: 

Inför en tävlingssatsning är det viktigt att kroppen och även tekniken fungerar fullt ut. Många gånger är tekniken självlärd med inspiration från sociala medier och träningsscheman med övningar som angetts
utan grundlig genomgång. Jag ser detta ofta vid satsningar, dock oftast när en fysisk tränare inte är närvarande för att se till individens brister och behov. 

Jag rekommenderar dig att uppsöka en manuell terapeut som hjälper dig med själva smärtan. Be denne att göra en grundlig undersökning av både ländryggen, höftleden och musklerna därtill samt be om att få en behandling för att lindra smärtan. Mellan tre till sex behandlingar kan vara rimligt. Eftersom du har några månader kvar innan din debut ser jag inte att den är i fara om rätta insatser sätts in. 

Steg nummer två är att se över din teknik. Hitta någon med en utökad kompetens inom teknik som ser över ditt utförande. Samtidigt ska du under några veckor undvika att provocera smärtan vid träning, vilket är kroppens signal om att något inte är som det ska vara. Istället för stairmaster, kör crosstrainer. Byt ut knäböj till utfallsgång så länge det inte smärtar. 

Var det gäller att inte hitta kontakten med gluteus maximus (rumpan) är detta vanligt vid både ländryggsbesvär och höftproblematik. Ett relativt säkert knep är att hitta enkla, lätta och isolerade övningar för just denna muskel. Men tänk på att ländryggen inte bör bli trött eller röra sig, för då är det den som jobbar istället för att rumpan aktiveras optimalt. 

Robin Anzengruber svarar på frågor om prehab & rehab. 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017