Fråga experten: "Funderar att göra brösten inför min tredje tävling"

Foto: Istock.

Fråga experten: "Funderar att göra brösten inför min tredje tävling"

Publicerad

Jag funderar på att göra bröst inför min tredje tävling. Jag är nöjd med mina tidigare tävlingsprestationer men känner att brösten inte matchar resten av kroppen. Vad är bäst; små eller stora bröst? Ovan eller under bröstmuskeln?    

HELENE svarar: 

Först och främst hoppas jag verkligen att det finns fler skäl till din bröstoperation än enbart dina tävlingar inom fitness. Att ha opererade bröst är absolut inget krav i vår sport, även om det i vissa fall kan anses positivt om det gynnar en mer symmetrisk och kvinnlig fysik.

Personligen tycker jag att naturligt stora bröst är både bättre och snyggare. Det handlar om en balans och harmoni där hela fysiken ska synka och passa ihop. Om brösten är för stora så är risken att de tar över all fokus från övriga kroppen och samtidigt kan de dölja till exempel dina lats och andra kroppsdelar på scen.

I slutändan är det dock du själv som ska trivas med din kropp och dina bröst, både på och av scenen, så tänk igenom ditt val noga och tänk även ett steg utanför scenen när du tar ditt beslut angående val av storlek.

Om man ska lägga inläggen ovan eller under bröstmuskeln är väldigt individuellt, men det finns vissa saker man bör tänka på innan man bestämmer sig:

Ovanför bröstmuskeln:

* Snabbare läkningsprocess vilket oftast medför att du snabbare kommer igång med träningen.

* Kan ge dig den lite "onaturligt" runda looken, inläggen kan även bli väldigt synliga när du tappar kroppsfett som man gör vid en tävlingsdiet.

* Risken för att de med tiden hänger ned sig lite mer på grund av att det inte finns så mycket mer än bara huden som håller implantaten på plats.

Under bröstmuskeln:

* Ett större ingrepp än ovanför muskeln, vilket medför en längre läkningsprocess och längre tid borta från den tunga träningen av framför allt bröstmuskulaturen.

* Har en något naturligare look då själva kanten av inläggen inte syns lika mycket på grund av att bröstmuskeln ligger ovanpå.

* Implantaten hålls på plats mycket längre då de nu "hålls fast" bakom muskulaturen, blir inte lika "hängiga" lika snabbt.

On
Off

0 kommentarer

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

  • Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-05 15:49

  • Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Jag ska köra min första tävling i Men's Physique, men är lite orolig eftersom jag hört om så många som blivit nedbedömda eller diskade på grund av shortsens längd, trots att de har beställt från tävlingssajter. Vad gäller? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-04 15:43

  • Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Har du mätt ditt kroppsfett? Är metoden du valde tillförlitlig? Hur skiljer sig tillvägagångssätten åt och vilka är bäst? BODY går igenom de åtta vanligaste metoderna med respektive för- och nackdelar.

    Nyheter Martin Brunnberg, 2017-10-03 12:56

  • Hur länge behöver musklerna vila?

    Hur länge behöver musklerna vila?

    Är det skillnad på behov av vilotid beroende på typen av styrketräning man utsätter musklerna för? Och på vilket sätt påverkar man musklerna negativt om man tränar dem intensivt utan att de fått den vila de behöver? 

    Nyheter Abbe Benaouda, 2017-10-02 07:54

  • Fråga experten: "Vilket tillskott är det viktigaste att behålla?

    Fråga experten: "Vilket tillskott är det viktigaste att behålla?

    Framöver kommer jag inte regelbundet har råd att köpa alla tillskott jag brukar (proteinpulver, fiskolja, pwo och så vidare). Vilket tillskottet är det viktigaste att behålla?

    Nyheter Ulf Carlsson, 2017-09-30 10:17

  • Så påverkar dina tatueringar träningen

    Så påverkar dina tatueringar träningen

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-28 10:00

  • Experten svarar: "Vad är den huggande smärtan i ländryggen?"

    Experten svarar: "Vad är den huggande smärtan i ländryggen?"

    Varje gång jag kommer igång på gymmet upplever jag mer smärta i ländryggen, som blir bättre när jag inte tränar på några veckor. Det senaste året har jag börjat studera igen med mycket sittande. Det är nu svårt att resa sig upp. Även när jag tränar magövningar som benlyft och fällkniven får jag en huggande smärta efteråt.  Vad är problemet? Är det farligt för mig att träna? Vad kan jag göra? 

    Nyheter Redaktionen, 2017-09-25 10:25

  • Du vet inte det du inte vet

    Du vet inte det du inte vet

    Det stormar därute. Inte bara i det stundande höstmörkret. Ute i världen virvlar orkaner av hopplöshet och domedagsprofetior om var vi är på väg. Som land, som värld, som människor. Ju mörkare orosmolnen blåser upp, desto mer sluter vi oss – men är det verkligen ett konstruktivt sätt att närma oss den nya framtiden? 

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-09-25 09:38

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat