Vilken tid på dygnet är bäst att träna på? 

Foto: Istock.

Vilken tid på dygnet är bäst att träna på? 

Publicerad

Under många år var den förhärskande uppfattningen att träningen gav bäst resultat på eftermiddagen eftersom att man då hade haft många timmar på sig att fylla på sina glykogenförråd efter nattens fasta och då var som starkast. Den logiken stämmer inte helt ut eftersom man använder muskelglykogen som lagrats från dagen innan när man tränar.

I vissa sammanhang har det även hävdats att man ska träna sent på kvällen eftersom utsöndringen av tillväxthormon är som störst på natten runt klockan 02. Denna slutsats är dock otroligt långsökt då det inte finns några bevis för att muskeltillväxten skulle påverkas positivt av att träna vid denna peak. Hormonfrisättningen kanske gör större nytta ett antal timmar efter passet? Det svaret har vi inte i dagsläget.

Tränar du på morgonen innan frukost kommer de kolhydrater du använder uteslutande från maten dagen innan. En teoretisk fördel med morgonträning är att kroppen är utvilad och att mag-tarmsystemet är i total vila och inte stjäl resurser från muskelarbetet. 

En annan fördel är att insulinnivåerna är låga och att man teoretiskt bränner mer fett, men tyvärr även muskler. Det finns en liten studie som visar att lågintensiv aktivitet innan frukost faktiskt påverkar fettförluster positivt, åtminstone i det korta perspektivet, men även om man bränner mer fett under själva aktiviteten har kroppen resten av dagen på sig att spara fett och bränna dina kolhydrater istället. Det enda effektiva sättet att minska i kroppsfett är att ligga på ett energiunderskott, men då försämras förstås muskelbyggandet. 

Skillnaderna i prestation vid träning på morgonen är dock mest teoretiska, men det finns vissa undersökningar som tyder på att kroppen anpassar sig till den tid man brukar träna och att man då presterar bäst. Hur pigg man är på olika delar av dygnet verkar också variera. En del människor klarar verkligen inte av att träna tidigt utan känner sig piggare och starkare på eftermiddagen. 

Många blir också väldigt hungriga av att träna på fastande mage men det är egentligen inte något som påverkar prestationen, även om det knappast är komfortabelt.

Text: Martin Brunnberg. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017