Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

Foto: Istock.

Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

Publicerad

Som ung såg Candice Lewis-Carter upp till friidrottens kvinnliga frontfigurer vars atletiska fysik och styrka hon tilltalades av. Genom att följa sina egna förutsättningar att skapa den kvinna hon vill vara har hon brutit ny mark på vägen mot världstoppen.

Candice växte upp i Chandler, Arizona, som ett av tio syskon i en familj där sport inte var någon stor grej. En av hennes bröder spelade amerikansk fotboll men i övrigt var de mer som folk är mest – tränade på gym ibland men inte mer än så. Candice var undantaget med stora drömmar. 

Första kontakten med gymmet

Som många amerikanska tjejer drömde hon om att bli cheerleader, men efter att ha provat märkte hon snabbt att det inte var något för henne. Hon hade för dålig taktkänsla. Det hon istället hade fallenhet för var löpning, så hon började tävla i häck och ingick i skolans stafettlag. De vann skolmästerskapen fyra år i rad och drömmen var att ställa upp i OS.

För att förbättra sig som löpare började Candice träna på gym. Avsikten var att stärka upp kroppen, men absolut inte lägga på sig någon betydande muskelmassa. I häcklöpning finns ingen fördel av att vara tung, tvärtom. Därför blev det till en början mest planlösa övningar i gymmet. 

Med tiden svalnade intresset för löpning och collegelivet tog över. Hon älskade att festa, ibland flera dagar i veckan. En kväll skulle de fira att en av hennes vänner hade genomfört sin första tävling i fitness. 

– Vi tittade på bilder och hon såg fantastisk ut! Jag minns att jag tänkte att det där kan jag också göra. Eftersom jag redan hade en atletisk kropp efter åren av träning bestämde jag mig för att testa, berättar hon. 

Under åren på löparbanan såg hon upp till tjejer som Marion Jones och Jackie Joyner-Kersee. Starka, mäktiga kvinnor med atletiskt feminin fysik som tilltalade henne. De blev förebilder när hon började jobba mot den fysik hon själv ville åstadkomma.

Eftersom hon inte hade någon erfarenhet av kroppsbyggning sedan tidigare fick hon läsa på. Det enda hon sett var i något fitnessmagasin hon bläddrat i som nästan uteslutande avhandlat manlig fysik. Candice inspirerades istället av Nicole Wilkins som precis fått fart på sin karriär med sin genomarbetade men samtidigt feminina muskulatur.

Livsomvändande

Candice började plötsligt utvecklas i gymmet. Från att inte ha varit speciellt tävlingsinriktad började hon nu jaga vikter och jobba mot ett mål. Det kändes befriande att hitta en ny sport hon var bra på. Efter tre månader ställde hon upp i sin första tävling och vann. Idag är det sex år sedan debuten och hon blir stadigt bättre för varje år hon lägger bakom sig. En hel del har förändrats på vägen mot att göra det till en livsstil. Självklara saker som att äta bra kost och träna hårt var inget hon hade med sig sedan barnsben, tvärtom.  

– Vi var en typisk afro-amerikansk familj, vilket ofta innebär värsta tänkbara kosthållning. Det var en vändning i livet att börja göra hälsosamma val för att bygga upp min kropp, förklarar hon. 

Det har tagit tid att komma dit hon är. Under flera år behövde hon lita på att någon annan tog hand om utgifterna. Som student hade hon dålig ekonomi och åt mest burkmat men insåg snabbt fördelen av bra livsmedel. Vill man satsa innebär det många utgifter som medlemskap på gym, tävlingsdräkt, hår och make up. För att lyckas försökte hon därför vara noggrann och göra så mycket hon kunde själv.

– Jag var fattig som en kyrkråtta. Men om viljan finns där så hittar man vägen fram. Många vill ha sponsorer innan de ens har börjat tävla. Det är som att folk inte förstår att det är något man måste jobba för och förtjäna, menar hon.

Att skapa sig själv 

Uppgiften att skapa sig själv och se sin kropp förvandlas tilltalar Candice. Hon betonar att det som känns rätt för varje individ är det som är rätt. Att aldrig försöka vara någon annan men våga ta för sig på det sätt som passar en själv. Själv trivs hon i att vara kvinnlig, sminka sig och vara vacker, samtidigt som hon värdesätter att vara en tomboy (pojkflicka, reds. anm.) på gymmet. Det behöver inte vara en motsägelse. För den oinsatte kan det vara lätt att tro att sporten bara handlar om muskelbygge, men det som lockade henne från början var just att ha muskler och bära upp dem på ett feminint sätt; att vara kvinnlig och kraftfull samtidigt. Något som tidigare setts som en motsägelse men blivit mer och mer tillåtet och beundrat som skönhet. 

– Många tycker att kvinnlig bodybuilding är kontroversiellt. Jag får kraft av att somliga – främst män säger att kvinnor som styrketränar ser ut som män. Jag älskar att vara kvinna och att bygga muskler. Det är upp till varje kvinna att välja hur hon vill se ut, om hon vill vara modellsmal, spinkig eller vara muskulös. Go for it! Personligen älskar jag muskler på en kvinna, säger hon. 

The Fitness Mecca

För den som gillar att tävla och vill lära sig mer om fitnessbranschen är Arnold Sports Festival en av de bästa tävlingarna att besöka. Vid ett besök hamnade Candice på den officiella Arnold Classic-efterfesten dit Phil Heat hade tagit sitt gäng för att fira. Candice blev introducerad för Wahhab Carter, basketspelare och en av Phils bästa vänner sedan college. De fattade tycke för varandra och dejtade på distans ungefär ett år innan Candice insåg att hon behövde flytta för att lära känna honom ordentligt. Sagt och gjort hade hon snart lämnat Arizona bakom sig och hon funnit sig tillrätta i Colorado, där valet av gym var självklart:

– Alla känner till Armbrust Pro Gym. Phil tränar där och det är såklart toppen att vara på samma gym som Mr Olympia – att vara en del av "the Mecca". Jag får så mycket inspiration bara av att kliva in genom dörrarna där, förklarar hon. 

Wahhab har aldrig tävlat själv men han känner mycket folk efter att ha varit med på Olympia och Arnolds. Han förstår vad som krävs och är ett bra stöd för Candice. 

– He gets it. Inför tävling händer det att jag kör ibland två, tre gånger om dagen. Det är extremt, precis som i vilken sport som helst där du vill prestera för att placera dig i toppskiktet i världen. Han fattar det och stöttar mig – som till exempel i att han inte kan äta pizza om jag inte får äta det, skrattar hon.

Balanserad kost året om

Sina första tävlingsår brukade hon bulka mellan tävlingarna för att försäkra sig om att växa, men med åren upplevde hon att det blev för slitsamt att komma tillbaks i form.  Det hände att hon grät och att hon var tvungen att ställa in shower för att överskottet inte skalades av snabbt nog. Därför värdesätter hon idag ett mer balanserat kostintag hela året. Det är ett val som inte underlättar för uppbyggnad, men hon föredrar att ha en lättare väg till tävling och med planering ser hon till att få i sig det hon behöver. 

Candice äter fem till sex proteinfyllda mål om dagen, med mycket naturligt fett där avokado och nötter är favoriterna. När hon inte tävlar vill hon bara vara som alla andra. Det är en självklarhet att hålla en sund kosthållning, men mer än så vill hon inte behöva tänka på det.   

– Oftast gör jag hälsosamma val men ibland inte. Det är ok att göra så. En eller två gånger i veckan off season kommer inte att förstöra för dig så länge du tränar ordentligt och gör allt
annat rätt, menar hon. 

Under diet sätter hon regelbundna larm som säger till när det är dags att äta och dricka. Hela hennes vakna tid går ut på att träna och få i sig den kost hon behöver; främst tillräckligt med protein, men fett är också viktigt för att känna sig mätt och tillfredsställd genom dagen. Kolhydrater ser hon till att få i sig kring passen för att ha energi i lyften och återhämta sig effektivt. 

Fokus och diciplin

När Candice förbereder sig inför tävling är hon på gymmet sju dagar i veckan. Hon tror på vilodagar men tar sig ändå dit för att jobba med mage, rumpa, foam roll eller stretch. Eftersom hon gillar att äta matchar hon upp med kardio året om. Egentligen inte för att hon tycker om det, utan för att det är något som bara måste göras. Off season, när hon inte behöver vara lika strukturerad, försöker hon variera och ha mer kul. Då händer det att hon kör battle rope eller går till idrottsplatsen och springer bana för att hon saknar den sortens utomhusträning. 

Candice sätter stolthet i att ge allt och att slutföra fast det inte alltid är roligt. Tar det emot får det henne att känna sig mäktig efter varje avslutat träningspass. 

När det gäller styrketräning kan hon inte nog understryka vikten av att lyfta riktigt, riktigt tungt för att försäkra sig om att använda den energi hon äter som bränsle. På så sätt ser hon till att alltid vara nära tävlingsvikten. Eftersom tävlingarna infaller både höst och vår blir det bara några veckors vila mellan satsningarna. Då drar hon ner till tre, fyra pass i veckan när kroppen får återhämta sig, men efter ungefär en månad är det full fokus igen. 

– Du måste verkligen vilja det. Jag är väldigt disciplinerad och fokuserad. Det funkar inte att gå till gymmet och bara "typ" göra ditt pass. Du måste verkligen ge 100 % för det är du själv som gör jobbet, förklarar hon. 

Samarbete med coach

Fram till i år har Candice lagt upp all träning själv. Inför 2017 kände hon dock att det var dags att låta någon annan sätta press på henne och i november inledde hon ett samarbete med Dylan Armbrust, ägaren av gymmet där hon tränar. Det blev en bra övergång och nu har hon lagt sin utveckling helt i hans händer. Känslan och motivationen har aldrig varit större än nu när han pekar med hela handen och hon bara gör. 

– Det känns som om jag aldrig har tränat förut. Jag kan mig själv utan och innan, men med Dylan där som pushar blir det en annan sorts träning. Det är en 'game changer' och det ska bli spännande att se resultatet, säger hon förväntansfullt. 

Träningsupplägget varierar beroende på vad de vill förändra. Är fokus ben kan det komma på schemat tre, fyra gånger per vecka – hela pass eller genom extraövningar vid sidan av andra muskelgrupper för att få in mer aktivering flera dagar. Genom åren har hon utvecklat ett bra öga för vad hon behöver jobba på och vad hennes förutsättningar är. Den smala midjan har hon fått med sig genetiskt, men även den har blivit större med tiden.

– Ska du lyfta ordentligt är det oundvikligt. Eftersom magen är inkopplad i nästan all form av träning så kommer den påverkas. Därför kör jag lättare just när jag tränar mage och är noggrann i att försäkra mig om kontakten, berättar hon.

Steg för steg mot toppen

För den som drömmer om att bli proffs en dag är det viktigt att göra sin hemläxa och söka information om vilka tävlingar som leder till målet. Fokusera på att ta de steg som är nödvändiga och lägg allt krut på dem.

Vanligtvis tar det år av tävlingar innan man uppnår proffsstatus, men för Candice tog det bara ett. Visst var hon nervös när hon skulle göra sin första proffstävling, men hon tycker ändå att det är likt amatörshowerna. 

– Jag var en baby inom kroppsbyggning, men proffstävlingar är egentligen samma sak som på amatörnivå. Du ska göra ditt bästa på scenen. Det kan hända att du ska upp samtidigt som
tjejer som du själv ser upp till, men fokusera på dig själv och gör din grej, säger hon. 

Så snart hon blivit proffs fanns det bara en sak som gällde – att ta sig till Olympia. För att kvalificera krävdes det att hon placerade sig topp tre i utvalda tävlingar. Under året som följde jagade hon de titlar som kunde göra det möjligt och 2012 stod hon på Olympiascenen för första gången. Sedan dess har hon ställt upp varje år och
placerat sig bättre och bättre. 2016 slutade hon på andraplatsen. 

Genom att ha placerat sig i topp fem är hon automatiskt kvalificerad till hösten, vilket gör det möjligt att slappna av och gå helt in för Figure International på Arnolds den tredje mars i år. Vissa ser det som en kul grej men Candice tar båda arrangemangen väldigt seriöst – när hon ställer upp vill hon vara så bra som hon kan vara, oavsett tävling. 

Olympia live på CBS Sports

Nästa år får hon tillfälle att visa upp sin hängivenhet när CBS Sports väljer att sända Olympia igen. Senast det hände var trettio år sedan och även om man kunnat se tävlingen online får man nu möjlighet att nå väldigt många fler tittare genom en av världens största tv-kanaler och med Dwayne "The Rock" Johnson som värd. 

– Ett av mina mål är att förbättra kvinnors livsstil genom att ge dem styrka och självförtroende att ge sitt bästa både fysiskt och mentalt. Därför är det en stor grej att nå ut till så mycket folk, förklarar hon engagerat. 

Vill stärka människor

För drygt ett år sedan inledde hon ett samarbete med sin sponsor Six Deuce och på uppdrag för dem fick hon möjlighet att besöka Sverige och Fitnessfestivalen.  

– Jag gillar att resa till nya städer som jag aldrig varit i tidigare. Fansen betyder mycket för mig och jag vill gärna komma ut och träffa dem. Det är viktigt att ingen ska vara rädd att fråga om något vad det än må vara, säger hon. 

Under besöket höll hon en föreläsning där hon delade med sig av sina erfarenheter. Motgångar är något som alla går igenom. Det som är viktigt då är att komma ut starkare på andra sidan. Candices bror dog när hon var 19 år och det har varit viktigt för henne att leva livet som han inte kunde. 

– Vad jag än vill göra så försöker jag genomföra det. När jag känner  att motivationen tryter tänker jag på honom och det faktum att han aldrig fick se världen eller göra det han ville – och jag är här och gråter för att jag är trött? Det driver mig. När han levde brukade han komma till mina träningar och se till att jag gav mitt yttersta. Det känner jag fortfarande att han gör och jag vet att han skulle vara stolt, säger hon.

Sedan två år tillbaka coachar hon även andra via nätet och någon gång framöver skulle hon gärna vilja starta upp ett eget tävlingsteam.

Bäst i världen

Ju närmare toppen Candice kommer känner hon förväntningarna växa. Det är viktigt att aldrig tänka på förhand att vinsten är hennes. De som gör det riskerar att inte träna lika hårt eftersom de ställt in sig på att tävlingen redan är avgjord. Därför ser hon alltid sig själv som en underdog när hon förbereder sig.

– Det är viktigt att vara självsäker men aldrig självgod. När jag går upp på scenen vill jag känna att jag har gjort allt rätt hela vägen fram. Jag vet att jag förtjänar min plats däruppe och att jag är en av de bästa. Min fysik blir bättre år efter år och jag vill vara bäst i världen. Jag vill slå mig själv, säger hon.  

I september vet vi om 2017 är året hon tar sig hela vägen fram som världsetta – Figure Olympia.

Fakta

Namn: Candice Lewis-Carter  

Ålder: 32 år  

Längd: 165 cm  

Vikt on/off: 57/61 kg  

Bor: Denver, Colorado

Arbete: Skönhetsvård och online coachning  

Familj: Gift med maken Wahhab Carter  

Tränar på: Armbrust Pro Gym

Har tränat i: 10 år plus  

Motto: Preparation is separation  

Förebild: Hennes bror som dog i tonåren och aldrig fick uppleva livet  

IG & FB: @icandyfitbeauty  

Hemsida: www.icandyfitbeauty.com   

Sponsorer: SAN Nutrition, Six Deuce, Flawless Hair, Liquid Sunrayz, Tamee Marie Suites   

Meriter i urval

2011
1:aNPC Junior National Championships
(vann overallen och blev proffs) 

2012
7:aFigure Olympia

2013
4:aFigure International
9:aFigure Olympia

2014
5:aFigure International
3:aFigure Olympia

2015
2:aFigure International
3:aFigure Olympia

2016
4:aFigure International
2:aFigure Olympia

 

En vanlig dag för Candice inför tävling

06:00 – Kardio och gluteusträning på fastande mage 

07:00 – Mat

10:00 – Mat

10.30–12.00 – Tupplur

13:00 – Mat

15:00 – Mat

16:00 – Träning

18:00 – Mat

20:00 – Mat

22:00 – Dags att sova

Under dagen dricker hon 5,5 liter vatten – varje dag, hela dieten. 

Candices 5 tips för framgång som atlet 

1. Ha disciplin

2. Var beslutsam

3. Träna med ett syfte

4. Ha tålamod

5. Var passionerad och älska det du gör! 

On
Off

0 kommentarer

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017