Trägen vinner

Publicerad

Nu kör vi vidare, är du med? Befinner sig din träning i framkant med finlir, eller står du i startgroparna med grundarbetet? Har sommarens regniga dagar gett dig växtnäring eller har du vilat dig stark? 

BODY har många olika läsare, både kvinnor och män, i alla möjliga åldrar. I storstad och på landsbygd. Utan många faktorer för gemensamma nämnare är ni långt ifrån en homogen grupp – se dig omkring, vem som helst kan vara styrketränande i hjärta och själ. Det syns inte alltid! På tävling – ja! Men under uppbyggnad under arbetsklädernas slöja? Vem vet? 

Den observante avslöjar oss på vår upprätta hållning och balanserade sammansättning. De mindre insatta drar dock märkligt ofta likhetstecken mellan ständig "deff" och hälsa. Vi som läst på vet att inget kan vara mer galet. Där den vanlige kvällstidningsbantaren hetsar utmärglade kroppsideal är jag stolt att representera en rörelse som värnar vikten av kost och näring för att frodas. Kraft, ork och livslust! Att ligga på minus hela året är inget någon bör göra. Ett välplanerat energiöverskott leder till muskeltillväxt som tar oss vidare. Behöver du vägledning bland livsmedelsvalen ger Anki Sundin dig en handbok på sidan 74. 

Det vi vet är att våra läsare inte är några nybörjare – vi som värnar våra kroppar och vill stärka oss på allvar söker inte längre motivation; vi vill ha kunskap och inspiration att ta vårt kall vidare. När kollegor och släkt nu ligger i nystart efter sommaren och tecknar gymkort för fullt vet vi att oavsett hur de mer eller mindre solsäkra sommarmånaderna gått, är de bara en del av den utvecklingskurva som är ständigt stigande ju längre vi fullföljer. 

Ett år har inte bara två säsonger. Ett år har 365 dagar som alla gör sitt till i kroppsbyggarcykeln. Den som gör en tävlingssatsning gör en otrolig prestation, men det är på längre sikt än så som den riktiga disciplinen kommer in. När du fullföljt år ut och år in vet du att "vila" inte handlar om en eller två dagar i veckan. Det handlar om perioder när sex träningsdagar i veckan måste dras ner till tre, för att rida ut stormen och sen eskalera ansatsen igen. Perioder då löpning sker trots att du tidigare svurit som amen i kyrkan att aldrig utföra kardio snabbare än att du kan föra ett samtal. Tillfällen när du stöter på hinder och måste hitta nya vägar. Semesterveckor när allt annat känns viktigare. Somrar när det bara tar emot.  

Låt det då vara så! Gilla läget och ta dig igenom. Det viktiga är att du kommer igen – och det gör du. Var inte förvånad om du tar PB:n efter en tids "ledigt". Att ta en paus är inte samma sak som att lägga av. Känner du att du glider för långt ut i periferin, att veckor blir till månader – det är då disciplinen kommer in igen. Då är det skygglapparna på, fokus fullt fram, inga ursäkter och "bara köra". Träning ger träningsglädje, om inte direkt så på sikt. Är du ringrostig behöver du komma in i det igen. Det gör du inte på soffan. Försök inte ta över där du var sist – unna dig lyxen att hitta nya vägar till kontakt med din tillfälligt ohärdade kropp. Snart är du stark som bamse och vikterna tuffar på som tåget igen. Lite större, lite starkare, lite klokare. Grattis!

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

Redaktören listar: 5 vägar till härlig höst

  1. HÄLSA! 
    På gymmet, på kardio-rundan, på tävling. Sluta snegla och bjussa på en uppskattande nickning när du träffar folk live. Det stör inte passet.   
  2. KUNSKAP
    Svalare dagar är som gjorda för att fylla på med kunskap. På sidan 18 får du tips på böcker och filmer att förkovra dig i. 
  3. SÄSONGSTRÄNING
    Cyklar är billiga nu och snön kommer inte än på ett halvår. Att förflytta kroppen är inte träning, det är folkvett och uthålligheten har du nytta av i lyften.
  4. SUPERINSPIRATION
    Istället för att dela upp SM på två helger slår man i år till med super-SM i Västerås under en helg i månadsskiftet september/oktober. Du har väl bokat boende? 
  5. SISTA MINUTEN
    Ibland är hösten inte ett dugg härlig. Tanka soltimmar med tillhörande hotellgym istället. Kanske kolla Arnold Classic Europe i Barcelona i 22–24 september? 
On
Off

0 kommentarer

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017