Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

Foto: Håkan Sjödin

Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

Publicerad

Som ägare av två förstklassiga gym drivs Lars Berglund av att sätta människan främst, både som coach och upprättare av flera års ideellt välgörenhetsarbete. De senaste åren har han ritat om kartan och placerat Sundsvall i mitten av byggarlandet Sverige.

Längst upp i norr hittar du en av Sveriges hårdast jobbande muskelpaket. Redan i slutet av nittiotalet gjorde Lars tävlingsdebut. Med en balanserad fysik och tryck i armar, axlar och framsida ben, gjorde han sig tidigt ett namn.

Svaret var styrketräning

Lars har alltid varit aktiv inom olika sporter som karate och basket. Det var visserligen kul, men det störde honom att varje gång det gick dåligt så spelade det ingen roll hur bra han hade varit, eftersom han var beroende av hela laget. När han sedan gick över till mer individuella sporter som exempelvis karate, så var det fortfarande ett problem att passa tider. Lars kände ett behov av att kunna bestämma helt själv över när, var och hur hårt han skulle träna. 

Därför kom styrketräningen in som en naturlig grej när det visade sig att byggarlegenden Mats Kardell jobbade på fritidsgården där de hängde. Lars som fick följa med till gymmet ett par gånger blev intresserad och började snart ta sig dit på egen hand flera gånger i veckan. Cirka fjorton år gammal stod han ensam mitt bland vikterna utan en susning om hur det faktiskt skulle gå till. Det informationsflöde som finns att tillgå idag existerade inte vid den här tiden, och det var svårt att veta hur träningen skulle läggas upp eller vad som var bäst att äta. 

Inspirationen till att träna och bygga muskler kom ur en annan värld. Lars växte upp med att kolla på He-Man, Thundercats och andra superhjältar med väldigt stora muskler som knappast förekommer i barnprogrammen idag. Han fascinerades tidigt av muskler men även styrka och tränade också för en styrkelyftsklubb, dock utan att riktigt fastna för det. 

– Det som alltid var grunden för mig är min kärlek till träning och den disciplin som krävs för att bygga en fysik i och utanför gymmet, berättar han. 

Sökte sig fram

För att lära sig kollade Lars när de större killarna tränade. Han iakttog liksom bakifrån utan att fråga och testade sedan själv med blandat resultat. Kroppen svarade dock så pass bra på träningen att han fortsatte. Först strax innan tjugoårsåldern började han umgås mer med folk som hade tränat längre än vad han själv gjort, och en av de första sakerna han minns att han fattade då var hur mycket protein han behövde äta. Eftersom han fortfarande bodde hemma fick familjen helt enkelt laga till några extra portioner av kött eller fisk när det serverades.  

Ju mer Lars lärde sig, ju mer gick han in för träningen och med ett nu ökat proteinintag och allmänt bättre kosthållning lade han på sig mer och mer massa. Detta ledde snart till frågor om han kunde tänka sig stå på en scen och visa upp sin fysik för en publik. Han började lägga märke till fler och fler personer på gymmen deffade strax innan de skulle tävla. Det gjorde honom väldigt sugen på att göra samma resa, och han bestämde sig för att han skulle testa. 

– Första gången jag besökte en riktig byggartävling hade jag bara läst om mina idoler i tidningar som BODY, som då hette B&K Sports Magazine. Jag kommer ihåg att jag tyckte att de såg ut som monster på scenen, men när jag träffade dem efteråt med kläder på, slog det mig att mycket av byggning handlar om ett slags illusion, minns han. 

Han noterade att de tävlande såg mycket större ut på scen än de var med kläder på och han började fundera på hur det funkade. Då slog det honom för första gången hur viktigt deffen var för att se stor ut, att det inte spelar lika stor roll hur mycket muskler man har om man inte är stenhård, helt enkelt för att musklerna inte syns då. 

Kunskapsutbyte och respekt

I början av 2000-talet sökte sig många med frågor om precis allt som hade med träning, tävling och styrka att göra till forumet på body.se. Denna nätskola i byggning samlade alla som ville något mer än att över svettdrypande shakers sprida alternativa sanningar, eller bro-science som vi sade före Trump blev president. Det var en väldigt kul tid när många aktiva delade och spred kunskap med varandra om träningsprogram, recept, hur man deffar och så vidare.

De som hängde på forumet ville verkligen lära sig saker, oavsett nybörjare eller elit, till skillnad från hur det kan kännas i dagens sociala medier. Även om det fanns trådar för att lägga upp bilder på formen, förekom ingen hets som på Instagram och annat. Då var det inte alls lika många som varken ville eller vågade stå på en scen, till skillnad från idag då det nästan blivit så att det är de som lyckas marknadsföra sig bäst som blir profiler i branschen, inte de bästa atleterna. 

Lars menar att tävling är långt ifrån något man måste hålla på med, men först då vet man vad det handlar om. Det ger dig en "reality check" som den som aldrig tävlat aldrig behöver utsätta sig för, och på så sätt ta reda på vad de egentligen har eller inte har att komma med. Det är lätt att gömma sig bakom sina kommentarer och utan att leva upp till något. 

– Står du på en scen så kan du inte bestämma vilka muskler, konturer och skuggor som syns. Det är domarna som till sist avgör din form, inte kommentarsfältet på sociala medier. Den som väljer att stå vid sidan om och säga att "jag hade nog slagit de som stod på scenen" och lägga upp vilken bild du vill efteråt vet inte varken hur de ligger till eller hur det fungerar, menar han. 

På den tiden då Lars var aktiv på forumet hade många seriösa tävlingsplaner och ville verkligen satsa seriöst på byggning som sport. Inga var ambassadörer för energidrycker och annat, man delade bara foton på form och posering. Så lärde de sig av varandra och hade mycket kul.

Träningsglädjen avgörande

Kärleken till att träna, och hur viktig roll träningsglädjen alltid haft i hans liv, är något som Lars ofta återkommer till. Mer än något annat prioriterar han träningen och balansen som krävs mellan träning, kost, familj och jobb.

Mycket har hänt inom byggning och fitness med nya klasser och lägre ribba för att kunna ställa upp och tävla, men Lars tror att hård styrketräning till slut kommer vara det som står kvar, medan träningstrender kommer och går. 

– Jag tror utvecklingen är både bra och dålig. Det är bra att man kan komma in i branschen lättare, att man inte behöver en sådan lång startsträcka för att tävla i bodybuilding, säger han med sans. 

Något han ser som negativt är dock att folk idag är stressade och vill att allt ska gå fort. Det är också problematiskt att ingen verkar veta hur man dömer bikini fitness, exempelvis. Ibland placeras en hård tjej överst på pallen och ibland en mjukare tjej. Lars menar att det måste finnas tydliga kriterier så att atleterna kan förstå vad de ska sträva efter, annars riskerar man att domarna går på hur snygg du är i ansiktet och då reduceras det till en skönhetstävling.

Det positiva är dock att han som gymägare ser mer och mer tjejer som kommer in och vill lyfta tungt. Fler har lämnat aerobicsalen och vågar börja ta i och närma sig skivstänger och andra tunga vikter. Det gör inget att det låter lite och att man inte ser perfekt ut när man tar i. Idag ser de mycket fler tjejer på Ironworks och det är en positiv trend.

Gör det för dig själv

Lars understryker att han personligen aldrig tränat för att tävla inom byggning, utan för att han gillar träningsformen och trivs med att vara i form året runt. Nu är det tio år sedan han tävlade sist och på den tiden har han hunnit få två barn och starta upp företaget. Det har helt enkelt inte funnits den tid som fanns tidigare. Ibland kommer tävlingssuget tillbaka, men inte så att han bestämmer sig för att satsa igen.  

Barnen och familjen är något som tar en stor plats i Lars liv. Trots att han själv älskat de individuella sporterna önskar han att barnen sysslar mer med lagsporter. 

– Alltså jag är ingen hockeyfarsa som vill att de ska bli NHL-proffs så att jag kan luta mig tillbaka på deras förmögenhet på gamla dar, men jag tycker det är bra med lagsport och den gemenskap man får där, förklarar han.

Skulle de dock vilja börja hålla på med byggning är det såklart något han stöttar, men då måste de förstå hur hårt det faktiskt är. Mentalt är byggning bland det hårdaste man kan syssla med. Lars menar att om folk visste hur mycket jobb som krävs skulle det vara något att skriva in i CV:n. Det kräver mycket disciplin, och därför kan han ändå tycka att det är skönt att barnen sysslar med en sport som de kan släppa efter träningen och kanske ta sig en hamburgare med grabbarna. Ska man bli bra på byggning så måste man vara målmedveten hela tiden. Det är tufft.

Den som väljer att tävla måste göra det för sin egen skull, inte någon annans. Inte för att någon förväntar sig det eller för att få fler följare på sociala medier. Glömmer man det riskerar man att hamna i mörka perioder under en satsning. Första dieten är alltid värst, oavsett vem man är. Det är en sak att vara hungrig en halvtimme, det funkar ju oftast, men i flera månader i sträck är extremt tufft. Lars visste inget alls om hur det fungerade och åt under många veckor enbart en och en halv deciliter ris per dag, och en massa tonfisk. Tog han ut svängarna hände det att han gick och tuggade på en gurka. 

– Jag började frysa väldigt snart då förbränningen stannade av helt. Sedan gick jag visserligen ned en massa fett, men jag gick också ned femton kilo muskler eftersom jag svälte mig så pass. Nästa gång jag dietade fattade jag mycket bättre vad kroppen behövde och det blev mycket lättare, säger han.

Det är inte många som står knackhårda på scen som i efterhand säger att det varit lätt, även när man gjort det rätt. Det kan upplevas som ett lidande att gå på underskott, inget snack om saken. Dock är inte det anledning till att ta ut sina känslor på någon annan. 

– Ibland ser jag på gymmet vissa som dietar och vill att alla ska tycka synd om dem. Då brukar jag påminna dem om att det är deras val att göra detta, ingen annans.  Man måste vara motiverad till 100 %, inte 99 – då kommer det inte att fungera, menar han.

Människan i fokus

I maj firade Lars stort när Ironworks, gymmet som gjort honom näst intill folkkär i styrketräningskretsar, fyllde fem år. Planen på att starta upp ett eget gym uppstod efter att ha tränat på ett av stans etablerade ställen under flera år. Det var inte något direkt fel på det gymmet, men problemet var att det inte gick att bara betala för styrketräning, vilket många inklusive Lars ville fokusera på. Att betala för zumbaklasser och annan gruppträning kändes inte motiverat för de som bara stod med skivstänger och maskiner och flåsade. 

De var några stycken som verkligen började tänka till och handplockade vilka maskiner som de tyckte var riktigt bra. Att fokus skulle ligga på medlemmarna och att bygga bra relationer med alla kunder var viktigt från start, och idag menar de flesta hårt tränande som besökt staden  att Ironworks utan tvekan är stans gym nummer ett, vilket hela tiden varit målet. 

Mycket har hänt på fem år och i höstas ynglade Ironworks dessutom av sig när man öppnade en 1 300 kvadratmeter stor lokal i Högsbo i södra Göteborg. Gymmet drivs tillsammans med kollegan Olov Attmarsson, och precis som i Sundsvall försöker de tänka utifrån individens behov och se till helheten. Många maskiner är helt byggda efter människor av en viss längd, runt 175 centimeter, utan att det är möjligt att ställa om sitsar, räcke, handtag och så vidare. 

Under en period hade gymmet en medlem som var basketspelare och två meter lång. Det första han sade när han klev in var att han aldrig hade kunnat träna ordentligt på gym för att maskinerna inte var anpassningsbara. Det tog Lars med sig och har därefter alltid tyckt att det varit viktigt att alla ska kunna träna i alla maskiner.

– Eftersom jag har varit och tränat på så många olika gym fattar jag ganska väl vilka problem som kan uppstå. Det gör att vissa märken på maskiner går bort direkt, förklarar han. 

Genomtänkt maskinpark

Hur goda avsikter man än har kan det vara enklare sagt än gjort att handplocka en perfekt maskinpark. Banken vill ha garantier för att kalkylen kommer hålla och olika leverantörer erbjuder olika paketlösningar. För att kunna starta upp är lösningen att leasa delar av utrustningen av olika fabrikörer, och då gäller det att lägga korten rätt vad gäller kvalitet och logistik. Med starten av det första gymmet i Sundsvall var det svårare, då hade de inget att visa upp. Inför öppningen i Göteborg gick det smidigare, och de har kunnat välja mer med fingertoppskänsla. Urvalsprocessen är ständigt pågående när de reser och besöker nya gym. 

– Eftersom vi älskar träning har vi varit på i stort sett alla gym som finns och testat alla maskiner som finns att testa. I USA finns bland annat Las Vegas Athletic Club. Ett enormt gym med olika sektioner, som att gå in på ICA fast allt är uppdelat i ben, arm, rygg och man vill såklart prova på allt. Sedan har man förbannat ont när man kommer därifrån, skrattar han.

Ingen leverantör har allt men alla har något som är riktigt bra. Maskinerna från Hoist Equipment till exempel är väldigt genomtänkta, men nackdelen är att man bara kan göra just det de är avsedda till. Med Hammer Strenghts linje kan man ta ut svängarna lite mer, och ännu mer så i Powerline från LK, ett tyskt märke som påminner om Hammer Strenght fast där du kan justera ryggstödet. 

Ju längre verksamheten har funnits ju bättre förutsättningar finns att utveckla. Maskinparken är under ständig utveckling i takt med att utrustningen kan köpas loss. 

Välgörenhet och gemenskap

2013 började Lars och Ironworks Gymslaget, ett välgörenhetsarbete som består i ett sammanlänkande event för gymmen i Sundsvall, med mål att skapa gemenskap och att bidra till välgörande ändamål. Grunden var att de ville få gymmen att träffas och samtidigt bidra till något gott. Brännboll blev det ihopsamlande som de skulle tävla i. 

Tävlingen är ett lagevent där varje lag ställer upp med femton personer. Alla som deltar lägger en hundralapp var, som går direkt till Barncancerfonden. De möts på en äng och så är festen igång med DJ hela dagen. Arrangemanget har sponsorer för arenan och elen som används, så allt den dagen sker ideellt. De senaste åren har de haft stor tur med vädret och har fått mycket stöd och engagemang, förra året drogs det gemensamt in cirka 20 000 kronor. Varje år är det fler gym även utanför Sundsvall som vill vara med och förhoppningen är att se några av dessa som deltagare även detta år. 

Vi konstaterar att Lars har lyckats skapa inte bara en, utan fler mötesplatser för människor som driver och tränar på gym. Själv är han långt ifrån färdig med sina idéer. Förhoppningen är bland annat att det ska bli fler gym berättar han försiktigt. De vill definitivt expandera, men samtidigt skynda långsamt. Det är viktigt att arbeta in de befintliga först, och inte riskera att expandera för fort.  

– Fokus är först och främst att arbeta för och med medlemmarna, och med andra saker som till exempel en klädkollektion som vi skapat nyligen. Vi har också tänkt mycket på en egen kosttillskottsserie med vettiga värden och priser, avslöjar han. 

Lars Berglund är långt ifrån alla de dagsländor som kommer och går på nätet. Han skriker inte högst och syns inte mest, men den som tittar ser att han alltid är med i bilden. Håll därför utkik efter Ironworks-loggan och räkna med att se mer i framtiden, oavsett om det i gestalt av atlet, coach, pappa, sambo, gymägare eller välgörenhetsambassadör.

Lars 5 tips för framgång i träningsbranschen

1. Träna i första hand för att du tycker det är roligt! Inte för att du har bestämt dig för att tävla innan du ens köpt gymkort.

2. Var alltid den du är, försök inte vara något du inte är. Du kan inte vara omtyckt av alla, men det är viktigare att du är sann mot dig själv!

3. Låt det ta tid! Det tar tid att bygga en genomtränad fysik, många år! Se till att den mesta av tiden är rolig, så kommer du att komma över de tunga perioderna mycket lättare. Alla går igenom det!

4. Ska du tävla så ta hjälp av någon med erfarenhet, helst någon du kan träffa face to face och inte över internet. OBS! kolla upp detta noga, idag finns det tyvärr alldeles för många självutnämnda "gurus".

5. Börja inte att maila företag och kräva sponsring innan du uträttat något i branschen. Är du en bra förebild kommer du med tiden att bredda ditt kontaktnät vilket kan mynna ut i samarbeten, vilket ordet sponsrad idag oftast betyder. 

En vanlig dag för Lars

07.00 Vaknar och gör grabbarna klara för dagen.

08.00 Lämnar boysen på skolan.

09:00 Öppnar gymmet och tar tag i dagens pappersjobb. 

17.00 Försöker få in ett gympass om jag inte ska hämta eller lämna grabbarna på träning.

21:30 Mail och annat jobbrelaterat ett litet tag innan jag försöker hinna umgås med min sambo innan sovdags.

24:00-02:00 Tar sikte på sängen, vilket jag borde bliMYCKET bättre på att göra tidigare.

 

5 snabba - vilken väljer du helst?

SUNDSVALL – Göteborg

Fitness – BODYBUILDING

Tävling – TRÄNING

MARKLYFT – Knäböj

ARNOLD – Phil Heath

 

Alltid i Lars kylskåp

Pepsi Max

Proteinpuddingar

Flytande äggvita

Mjölk

Nötfärs, 5% 

On
Off

0 kommentarer

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017