Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

Foto: Seth Janson (Alla bilder).

Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

Publicerad

6-pack har väl de flesta hört talas om, ja till och med 8-pack när någon är i riktigt bra form, men 10-pack? BODY har träffat Mohamed "Mr 10-pack" Ali. Killen vars magrutor röstats fram som världens snyggaste. Killen med 10-packet.

En schysst tvättbräda är något många vill kunna visa upp, speciellt nu på sommaren. Därför känns det mer eller mindre självklart att bjuda in just Mohamed Ali att dela med sig av sin filosofi kring magträning inför årets förhoppningsvis varmaste månad med mer lättklädda dagar i sommar. 

Mellan proffsen

Som nybliven pappa har Mohamed definitivt börjat prioritera livet annorlunda, men något han aldrig kommer att kunna leva utan är träningen. Det var i gymnasiet som gymkarriären började, då magrutorna skulle fram inför sommarlovet. Mohamed hängde mer och mer i skolans gym och missade fler och fler fotbollsträningar, tills tränaren sa åt honom att välja – antingen fotboll eller gym. Utan att tveka valde han gymmet. 

Efter något års styrketräning tävlade Mohamed för första gången i bodybuilding på Lucia-
pokalen. Det resulterade i en finalplats och med blodad tand fortsatte jakten på en muskulösare kropp. Han tränade på under flera år, och när men's physique så småningom infördes i Sverige kände han sig redo att äntra scenen igen. Den nya klassen passade honom perfekt och kändes mer rätt än bodybuilding. Första tävlingen hamnade han på en andraplats mellan Pontus Koskelainen (etta) och Law Shala (trea). Dessa två gentlemän är idag proffs, något som också Mohamed siktar på. 

Världens bästa magrutor

Proffskortet må inte vara Mohameds ännu, men hans magrutor har redan blivit utnämnda till världens bästa ett flertal gånger av olika internetsidor och nättidningar inom fitness. Magmusklerna är därmed föga förvånande något som Mohamed lägger stort fokus på i sin träning. Tre gånger i veckan i snitt får de extra uppmärksamhet, antingen i kombination med en annan muskelgrupp eller som ett eget träningspass.

– Jag tränar mage i regel varannan dag, ofta blir det åtta övningar, förklarar han sakligt. 

Mohamed förklarar vidare att han delar upp magträningen i tre sektioner; inledningsvis utförs tre olika övningar för de nedre magmusklerna, sedan tre övningar för de övre magmusklerna för att sedan avslutas med två övningar för sidorna.

– Jag kör sällan enbart kroppsvikt under magövningar utan lägger gärna till extra vikt eller använder mig av magmaskiner, så att jag kan träna magmusklerna extra tungt, fortsätter han. 

Mohamed föredrar att ligga runt åtta till tio repetitioner i de flesta övningar för magen. Detta för att hans filosofi är att träna magen tungt, så att magmusklerna ska bli både starka och stora. 

Kontakt

Att få kontakt med magen när man tränar den är ett måste, förklarar Mohamed. För att lyckas med detta menar han att det är viktigt att aldrig tappa anspänningen i musklerna. 

– Jag håller ett jämnt tempo och släpper aldrig spänningen igenom hela övningen, berättar han. 

Takten är bra att hålla jämn, så slipper han tänka på att hålla ett visst tempo under en specifik del av rörelsen. Då kan koncentrationen istället läggas ännu mer på kontakten med magmuskulaturen. Dessutom vill Mohamed utnyttja hela rörelsebanan, vilket han optimerar genom andningen.  

– Jag andas ut för att kunna kontrahera till max, förklarar han. 

Vid utförande av exempelvis en sittande crunch i kabel så andas han ut på nervägen, för att kunna kontrahera och trycka ihop magen så mycket det bara går. När han väl är igång betonar han vikten av att aldrig gå tillbaka exakt till startläget, utan i varje repetition vända precis lite innan. Delvis så att anspänningen inte tappas, men även för att minimera risken att omedvetet fuska och koppla in andra muskler. 

Mohamed menar dock även att han egentligen tränar mage nästan hela dagarna, passivt. Detta genom att han tänker på att spänna magen både under all styrketräning, oavsett vilken muskelgrupp han avser träna, men tillika så ofta som möjligt i vardagen. 

– Jag tränar magen jämt, slår han fast.

Anatomi utan like

Var och en kan ta sig i så bra form att ens magmuskler blir mer synliga, men något som inte går att träna sig till är sin ursprungliga anatomi. Att Mohamed är välsignad med en freakig sådan är det inget snack om. 

– Jag fick smeknamnet "Mister 10-pack" på en tävling, skrattar han. 

Det var backstage under hans första tävling 2014 som en annan tävlande påpekade att Mohamed hade tio synliga magrutor. Innan dess hade han själv inte ens reflekterat över det. Det kom att bli hans signum och är något han vill använda för att inspirera andra. 

Fakta 

Namn: Mohamed Ali

Ålder: 28 år

Familj: Sambo Ragda, dotter Layal

Vikt on/off season: 75/85 kg

Längd: 172 cm

Tränat i: Sju år

Tränar på: Fit n Fight, Karlskrona

Favoritmuskel att träna: MAGE!

Favoritövning i gymmet: Marklyft

Bästa träningsmusiken: Pop

Vill tacka: Min sambo, mina vänner, min coach Jacob samt gymmet Fit n Fight. 

Sponsorer: Fitnessguru, Gorilla Wear

Instagram: @ifbb_10_pack

Meriter i urval 

2011
6:a Bodybuilding -70 kg, Luciapokalen

2014
2:a Men's Physique, Battle of Scandinavia
9:a Men's Physique, Olympia Amateur Europe

2016
12:a Men's Physique, Sweden Grand Prix

2017
2:a Men's Physique, Battle of Sweden
6:a Men's Physique, Sweden Grand Prix

Alltid i form

Med nära på hundratusen följare på instagram har Mohamed sannolikt lyckats med just det, att inspirera. 

– Jag mår bra när jag är i form och kan inspirera andra till en sund livsstil, berättar han. 

Mohamed delar gärna före- och efterbilder på sig själv för att visa att det går att förändra sin livsstil och sin fysik. Han beskriver att det är en skön känsla att se sig själv i spegeln och att vara i riktigt bra form. Men kändisskapet har även en baksida. Mohamed nämner att det ligger en stor press på honom, en upplevd förväntan att han måste leva upp till toppform varje dag. Just nu väger fördelarna över och han känner sig som oftast peppad, men vissa dagar känns det tyngre och han skulle vilja kunna släppa efter något på formen. Dock fyller han i att det inte bara handlar om utseende; en stark och frisk kropp är såklart även viktigt att ha i vardagen. 

Getingmidja 

Vältrimmade magrutor är något som Mohamed upplever som en viktig del av bedömningen i men's physique, i kombination med en bred rygg samt stora axlar. 

– Magrutorna är bland det första man ser i frontposen, förklarar han. 

V-formen på ryggen är också viktig. Den har Mohamed skapat genom att bygga upp en vid rygg, men även genom att bibehålla ett smalt midjeparti. Ett ordentligt lyftarbälte pryder därför oftast Mohameds överkropp oavsett vilken muskelgrupp som tränas, förutom under magträningen. 

– Det är med hjälp av bältet jag bibehållit min smala midja. Det håller ihop musklerna så att midjan inte breddas, som en korsett.

Utöver denna funktion så anser Mohamed även att han har bältet att tacka för att han kunnat vara utan ryggskador under hela sin träningskarriär. 

Mat för magrutor

Mohamed berättar att han äter mycket strikt on season. Då väger han all mat på grammet. Off season väger han den inte men håller ändå strikt kost under veckodagarna. Han förklarar även att när en diet drar igång så byter han ut både protein- och kolhydratskällorna. Detta för att kroppen ska få något nytt att arbeta med och känna att en förändring sker, vilket han menar gör att kroppen lättare ställer om till "diet mode" och därmed ökar förbränningen. Exempelvis byter han ut ris mot potatis och lammkotlett mot lövbiff och torsk. 

Snart butiksägare

Idag arbetar Mohamed som personlig tränare och är även i full färd att förverkliga en av sina drömmar – att öppna en egen kosttillskottsbutik där han kommer att erbjuda kostrådgivning, coachning och personlig träning. Allt detta samtidigt som han fortsätter satsa vidare mot drömmen inom men's physque. 

– Det hade inte varit dumt att bli proffs. Det är dags att satsa högre nu, efter sju års hård träning, säger han drömmande. 

Genom att sätta ribban högt kan han ta träningen till en ny nivå. Mål ett är att vinna SM, mål två är att bli uttagen till landslaget. Hur det blir med proffskort och om BODY får en inbjudan till öppningen av hans butik får vi se, men att Mohamed kommer att fortsätta visa upp sina tio magrutor är ett som är säkert!

Kolla in klipp här: 

3 träningslåtar för tunga pass

50 Cent | Ready For War

Busta Rhymes | We Made It

Roy Jones Jr | Can't Be Touched

En vanlig dag på diet

05:00|60 minuter kardio

06:00|3 ägg, 300 g äggvita, 80 g havregryn

09:00|200 g sötpotatis, 350 g kyckling

12:00|200 g potatis, 350 g torsk

15:00|50 g ris, 200 g kyckling

18:00|350 g kyckling

19:00|Före träning: 20 g aminosyror

20:30|Efter träning 15 g BCAA

21:30|350 g kyckling (Vilodag: 200 g lövbiff)

3 tips för att nå beachformen 

Ta morgon- och kvällspromenad

Undvik socker

Öka proteinintaget

 

On
Off

0 kommentarer

  • Studie: Spelar klädseln någon roll vid träning?

    Studie: Spelar klädseln någon roll vid träning?

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-22 09:00

  • Forskning: Utmattade muskler växer bättre

    Forskning: Utmattade muskler växer bättre

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-21 09:00

  • Fråga experten: Hur håller jag dieten?

    Fråga experten: Hur håller jag dieten?

    Läsarfråga: Kan du ge mig några råd om hur jag motiverar mig under min diet inför tävling? Jag vet att det kommer att bli en stor utmaning.

    Nyheter David Jonsson, 2017-09-20 09:00

  • Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Experten: Tänk på detta när du tränar sena pass

    Läsarfråga: Jag tränar ofta relativt sent på kvällarna och undrar vad jag bör tänka på kring kosten, både innan och efter ett träningspass som är relativt tätt inpå sömnen?

    Nyheter Anki Sundin, 2017-09-18 09:00

  • Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Experten: Så kommer du tillbaka efter skada

    Jag har nyss avslutat en längre periods rehab av min rygg. I dagsläget är jag smärtfri men har tappat mycket styrka och muskelmassa under den period jag var dålig. Vad rekommenderar du för träningsupplägg som kan överbroa från den rehab jag kört tidigare? Mitt mål är att få tillbaka styrka och muskelmassa.

    Nyheter Daniel Andréasson, 2017-09-14 13:28

  • Stort startfält på strongwoman-tävling

    Stort startfält på strongwoman-tävling

    Sveriges starkaste tjejer samlas för en kamp om den första Tyngre Strongwoman Challenge-titeln kommande fredag. BODYs "egen" Linnea Enstedt har engagerats i rollen som speaker. Vi tar ett uppsnack med henne.

    Nyheter Redaktionen, 2017-09-08 20:58

  • Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Smidig som ett kassaskåp – hur vig bör man vara?

    Ökar hypertrofin med djupet i "ass to the grass", finns det fördelar för en byggare att vara vig eller har du tvärtom bättre fjädring som stel? BODY reder ut rörlighetens vara eller icke vara för kroppsbyggare.

    Nyheter Alan Bergström, 2017-09-08 09:35

  • Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Recept: Jonas Lundgren lagar bakad lax med tapenade

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-09-07 10:55

  • Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Muskler av stål, hjärta av guld: Body träffar Lars Berglund

    Som ägare av två förstklassiga gym drivs Lars Berglund av att sätta människan främst, både som coach och upprättare av flera års ideellt välgörenhetsarbete. De senaste åren har han ritat om kartan och placerat Sundsvall i mitten av byggarlandet Sverige.

    Nyheter Robert Stasinski, 2017-09-06 10:26

  • Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Studie: Apparaterna som mäter pulsen bäst

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-09-04 11:51

  • Trägen vinner

    Trägen vinner

    Nu kör vi vidare, är du med? Befinner sig din träning i framkant med finlir, eller står du i startgroparna med grundarbetet? Har sommarens regniga dagar gett dig växtnäring eller har du vilat dig stark? 

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-28 06:00

  • Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Nutrition: Kolhydrater bygger inte muskler…

    Alltför länge har vi fått höra att kolhydrater gör oss feta, att kolhydrater är samma sak som socker och att kolhydrater inte fyller någon funktion vid styrketräning. De som ägnar sig åt styrketräning åtskilliga timmar i veckan är av naturen mer intresserade av proteinkällor och strävar många gånger efter att maximera sitt intag av protein, men nu tar kolhydraterna revansch och BODY förklarar när, var och hur!

    Nyheter Anki Sundin, 2017-08-25 09:00

  • Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Jakten på Figure Olympia – Body har träffat Candice Lewis-Carter

    Som ung såg Candice Lewis-Carter upp till friidrottens kvinnliga frontfigurer vars atletiska fysik och styrka hon tilltalades av. Genom att följa sina egna förutsättningar att skapa den kvinna hon vill vara har hon brutit ny mark på vägen mot världstoppen.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2017-08-24 09:00

  • Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein: Så tajmar du kost och träning för prestation och muskeltillväxt

    Protein är näringsämne nummer ett för muskelbygge, men finns det en övertro på vad det kan göra? Hur laddar man optimalt utan att försumma annat? Vi synar den anabola betydelsen av de klassiska energigivarna, reder ut befästa uppfattningar och går till botten med hur man tajmar kost och träning för prestation och muskeltillväxt. Text: Martin Brunnberg.

    Nyheter Redaktionen, 2017-08-22 10:17

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017