Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

Foto: Seth Janson (Alla bilder).

Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

Publicerad

6-pack har väl de flesta hört talas om, ja till och med 8-pack när någon är i riktigt bra form, men 10-pack? BODY har träffat Mohamed "Mr 10-pack" Ali. Killen vars magrutor röstats fram som världens snyggaste. Killen med 10-packet.

En schysst tvättbräda är något många vill kunna visa upp, speciellt nu på sommaren. Därför känns det mer eller mindre självklart att bjuda in just Mohamed Ali att dela med sig av sin filosofi kring magträning inför årets förhoppningsvis varmaste månad med mer lättklädda dagar i sommar. 

Mellan proffsen

Som nybliven pappa har Mohamed definitivt börjat prioritera livet annorlunda, men något han aldrig kommer att kunna leva utan är träningen. Det var i gymnasiet som gymkarriären började, då magrutorna skulle fram inför sommarlovet. Mohamed hängde mer och mer i skolans gym och missade fler och fler fotbollsträningar, tills tränaren sa åt honom att välja – antingen fotboll eller gym. Utan att tveka valde han gymmet. 

Efter något års styrketräning tävlade Mohamed för första gången i bodybuilding på Lucia-
pokalen. Det resulterade i en finalplats och med blodad tand fortsatte jakten på en muskulösare kropp. Han tränade på under flera år, och när men's physique så småningom infördes i Sverige kände han sig redo att äntra scenen igen. Den nya klassen passade honom perfekt och kändes mer rätt än bodybuilding. Första tävlingen hamnade han på en andraplats mellan Pontus Koskelainen (etta) och Law Shala (trea). Dessa två gentlemän är idag proffs, något som också Mohamed siktar på. 

Världens bästa magrutor

Proffskortet må inte vara Mohameds ännu, men hans magrutor har redan blivit utnämnda till världens bästa ett flertal gånger av olika internetsidor och nättidningar inom fitness. Magmusklerna är därmed föga förvånande något som Mohamed lägger stort fokus på i sin träning. Tre gånger i veckan i snitt får de extra uppmärksamhet, antingen i kombination med en annan muskelgrupp eller som ett eget träningspass.

– Jag tränar mage i regel varannan dag, ofta blir det åtta övningar, förklarar han sakligt. 

Mohamed förklarar vidare att han delar upp magträningen i tre sektioner; inledningsvis utförs tre olika övningar för de nedre magmusklerna, sedan tre övningar för de övre magmusklerna för att sedan avslutas med två övningar för sidorna.

– Jag kör sällan enbart kroppsvikt under magövningar utan lägger gärna till extra vikt eller använder mig av magmaskiner, så att jag kan träna magmusklerna extra tungt, fortsätter han. 

Mohamed föredrar att ligga runt åtta till tio repetitioner i de flesta övningar för magen. Detta för att hans filosofi är att träna magen tungt, så att magmusklerna ska bli både starka och stora. 

Kontakt

Att få kontakt med magen när man tränar den är ett måste, förklarar Mohamed. För att lyckas med detta menar han att det är viktigt att aldrig tappa anspänningen i musklerna. 

– Jag håller ett jämnt tempo och släpper aldrig spänningen igenom hela övningen, berättar han. 

Takten är bra att hålla jämn, så slipper han tänka på att hålla ett visst tempo under en specifik del av rörelsen. Då kan koncentrationen istället läggas ännu mer på kontakten med magmuskulaturen. Dessutom vill Mohamed utnyttja hela rörelsebanan, vilket han optimerar genom andningen.  

– Jag andas ut för att kunna kontrahera till max, förklarar han. 

Vid utförande av exempelvis en sittande crunch i kabel så andas han ut på nervägen, för att kunna kontrahera och trycka ihop magen så mycket det bara går. När han väl är igång betonar han vikten av att aldrig gå tillbaka exakt till startläget, utan i varje repetition vända precis lite innan. Delvis så att anspänningen inte tappas, men även för att minimera risken att omedvetet fuska och koppla in andra muskler. 

Mohamed menar dock även att han egentligen tränar mage nästan hela dagarna, passivt. Detta genom att han tänker på att spänna magen både under all styrketräning, oavsett vilken muskelgrupp han avser träna, men tillika så ofta som möjligt i vardagen. 

– Jag tränar magen jämt, slår han fast.

Anatomi utan like

Var och en kan ta sig i så bra form att ens magmuskler blir mer synliga, men något som inte går att träna sig till är sin ursprungliga anatomi. Att Mohamed är välsignad med en freakig sådan är det inget snack om. 

– Jag fick smeknamnet "Mister 10-pack" på en tävling, skrattar han. 

Det var backstage under hans första tävling 2014 som en annan tävlande påpekade att Mohamed hade tio synliga magrutor. Innan dess hade han själv inte ens reflekterat över det. Det kom att bli hans signum och är något han vill använda för att inspirera andra. 

Fakta 

Namn: Mohamed Ali

Ålder: 28 år

Familj: Sambo Ragda, dotter Layal

Vikt on/off season: 75/85 kg

Längd: 172 cm

Tränat i: Sju år

Tränar på: Fit n Fight, Karlskrona

Favoritmuskel att träna: MAGE!

Favoritövning i gymmet: Marklyft

Bästa träningsmusiken: Pop

Vill tacka: Min sambo, mina vänner, min coach Jacob samt gymmet Fit n Fight. 

Sponsorer: Fitnessguru, Gorilla Wear

Instagram: @ifbb_10_pack

Meriter i urval 

2011
6:a Bodybuilding -70 kg, Luciapokalen

2014
2:a Men's Physique, Battle of Scandinavia
9:a Men's Physique, Olympia Amateur Europe

2016
12:a Men's Physique, Sweden Grand Prix

2017
2:a Men's Physique, Battle of Sweden
6:a Men's Physique, Sweden Grand Prix

Alltid i form

Med nära på hundratusen följare på instagram har Mohamed sannolikt lyckats med just det, att inspirera. 

– Jag mår bra när jag är i form och kan inspirera andra till en sund livsstil, berättar han. 

Mohamed delar gärna före- och efterbilder på sig själv för att visa att det går att förändra sin livsstil och sin fysik. Han beskriver att det är en skön känsla att se sig själv i spegeln och att vara i riktigt bra form. Men kändisskapet har även en baksida. Mohamed nämner att det ligger en stor press på honom, en upplevd förväntan att han måste leva upp till toppform varje dag. Just nu väger fördelarna över och han känner sig som oftast peppad, men vissa dagar känns det tyngre och han skulle vilja kunna släppa efter något på formen. Dock fyller han i att det inte bara handlar om utseende; en stark och frisk kropp är såklart även viktigt att ha i vardagen. 

Getingmidja 

Vältrimmade magrutor är något som Mohamed upplever som en viktig del av bedömningen i men's physique, i kombination med en bred rygg samt stora axlar. 

– Magrutorna är bland det första man ser i frontposen, förklarar han. 

V-formen på ryggen är också viktig. Den har Mohamed skapat genom att bygga upp en vid rygg, men även genom att bibehålla ett smalt midjeparti. Ett ordentligt lyftarbälte pryder därför oftast Mohameds överkropp oavsett vilken muskelgrupp som tränas, förutom under magträningen. 

– Det är med hjälp av bältet jag bibehållit min smala midja. Det håller ihop musklerna så att midjan inte breddas, som en korsett.

Utöver denna funktion så anser Mohamed även att han har bältet att tacka för att han kunnat vara utan ryggskador under hela sin träningskarriär. 

Mat för magrutor

Mohamed berättar att han äter mycket strikt on season. Då väger han all mat på grammet. Off season väger han den inte men håller ändå strikt kost under veckodagarna. Han förklarar även att när en diet drar igång så byter han ut både protein- och kolhydratskällorna. Detta för att kroppen ska få något nytt att arbeta med och känna att en förändring sker, vilket han menar gör att kroppen lättare ställer om till "diet mode" och därmed ökar förbränningen. Exempelvis byter han ut ris mot potatis och lammkotlett mot lövbiff och torsk. 

Snart butiksägare

Idag arbetar Mohamed som personlig tränare och är även i full färd att förverkliga en av sina drömmar – att öppna en egen kosttillskottsbutik där han kommer att erbjuda kostrådgivning, coachning och personlig träning. Allt detta samtidigt som han fortsätter satsa vidare mot drömmen inom men's physque. 

– Det hade inte varit dumt att bli proffs. Det är dags att satsa högre nu, efter sju års hård träning, säger han drömmande. 

Genom att sätta ribban högt kan han ta träningen till en ny nivå. Mål ett är att vinna SM, mål två är att bli uttagen till landslaget. Hur det blir med proffskort och om BODY får en inbjudan till öppningen av hans butik får vi se, men att Mohamed kommer att fortsätta visa upp sina tio magrutor är ett som är säkert!

Kolla in klipp här: 

3 träningslåtar för tunga pass

50 Cent | Ready For War

Busta Rhymes | We Made It

Roy Jones Jr | Can't Be Touched

En vanlig dag på diet

05:00|60 minuter kardio

06:00|3 ägg, 300 g äggvita, 80 g havregryn

09:00|200 g sötpotatis, 350 g kyckling

12:00|200 g potatis, 350 g torsk

15:00|50 g ris, 200 g kyckling

18:00|350 g kyckling

19:00|Före träning: 20 g aminosyror

20:30|Efter träning 15 g BCAA

21:30|350 g kyckling (Vilodag: 200 g lövbiff)

3 tips för att nå beachformen 

Ta morgon- och kvällspromenad

Undvik socker

Öka proteinintaget

 

On
Off

0 kommentarer

  • Klassiker i Tyngre kostym

    Klassiker i Tyngre kostym

    I helgen gick den sjunde upplagan av Tyngre Classic av stapeln. Efter en lång väntan fick fansen fitness, styrkemätning, viktstänger, massageapparater, glass och e-sport serverat i arrangörernas egen passionsgryta.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-23 18:51

  • Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Svensk dominans på Nordiska Mästerskapen 2018

    Atleter från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland och Island möttes i Stockholm för att slåss om pokalerna. Ännu en gång stod det klart vilken nation som har bäst koll på träning för tryck, då Team Sweden plockade hem överlägset flest guld.

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-22 07:24

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

  • Strategin EFTER träningen A & O

    Strategin EFTER träningen A & O

    Följer du de grundläggande principerna för maximal muskelutveckling, eller förväntar du dig att ett utstuderat träningsupplägg på egen hand ska ta dig i mål?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-24 09:00

  • Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Fladdrar knäskålarna när du böjer? Viker sig fötterna? Känns höften omedgörlig? Kanske dags att se över din rörlighet innan du försöker dig på nästa PB!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-20 09:18

  • Mr. Olympia resultat

    Mr. Olympia resultat

    Höstens tyngsta proffsshow är avklarad. Läs resultaten här!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-16 09:45

  • I natt startar Mr Olympia!

    I natt startar Mr Olympia!

    Joe Weider's Olympia Fitness & Performance Weekend startar klockan fyra i natt svensk tid på Orleans Casino i Las Vegas.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-09-14 11:48

  • Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Är det någon övning samtliga idrottsmän har som självklart inslag i sina uppbyggnadsperioder så är det knäböj. Du kan isolera lårmuskulaturen genom att bensparka, lårcurla och benpressa in absurdum men om ambitionen är att utveckla funktionell helhetsstyrka är denna hat-älskade övning överlägsen. Knäböj är dessutom ett av de tre delmomenten i kraftsporten styrkelyft tillsammans med marklyft och bänkpress, vilket ger oss en hint om dess relevans.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-12 14:00

  • Fuska smart

    Fuska smart

    Cheat meal eller cheat day? Ska vi över huvud taget ge oss på en ätardag? Hur bör vi tänka?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-10 13:40

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017