Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

Foto: Seth Janson (Alla bilder).

Majestätiska magrutor: Body har träffat killen med 10-packet

Publicerad

6-pack har väl de flesta hört talas om, ja till och med 8-pack när någon är i riktigt bra form, men 10-pack? BODY har träffat Mohamed "Mr 10-pack" Ali. Killen vars magrutor röstats fram som världens snyggaste. Killen med 10-packet.

En schysst tvättbräda är något många vill kunna visa upp, speciellt nu på sommaren. Därför känns det mer eller mindre självklart att bjuda in just Mohamed Ali att dela med sig av sin filosofi kring magträning inför årets förhoppningsvis varmaste månad med mer lättklädda dagar i sommar. 

Mellan proffsen

Som nybliven pappa har Mohamed definitivt börjat prioritera livet annorlunda, men något han aldrig kommer att kunna leva utan är träningen. Det var i gymnasiet som gymkarriären började, då magrutorna skulle fram inför sommarlovet. Mohamed hängde mer och mer i skolans gym och missade fler och fler fotbollsträningar, tills tränaren sa åt honom att välja – antingen fotboll eller gym. Utan att tveka valde han gymmet. 

Efter något års styrketräning tävlade Mohamed för första gången i bodybuilding på Lucia-
pokalen. Det resulterade i en finalplats och med blodad tand fortsatte jakten på en muskulösare kropp. Han tränade på under flera år, och när men's physique så småningom infördes i Sverige kände han sig redo att äntra scenen igen. Den nya klassen passade honom perfekt och kändes mer rätt än bodybuilding. Första tävlingen hamnade han på en andraplats mellan Pontus Koskelainen (etta) och Law Shala (trea). Dessa två gentlemän är idag proffs, något som också Mohamed siktar på. 

Världens bästa magrutor

Proffskortet må inte vara Mohameds ännu, men hans magrutor har redan blivit utnämnda till världens bästa ett flertal gånger av olika internetsidor och nättidningar inom fitness. Magmusklerna är därmed föga förvånande något som Mohamed lägger stort fokus på i sin träning. Tre gånger i veckan i snitt får de extra uppmärksamhet, antingen i kombination med en annan muskelgrupp eller som ett eget träningspass.

– Jag tränar mage i regel varannan dag, ofta blir det åtta övningar, förklarar han sakligt. 

Mohamed förklarar vidare att han delar upp magträningen i tre sektioner; inledningsvis utförs tre olika övningar för de nedre magmusklerna, sedan tre övningar för de övre magmusklerna för att sedan avslutas med två övningar för sidorna.

– Jag kör sällan enbart kroppsvikt under magövningar utan lägger gärna till extra vikt eller använder mig av magmaskiner, så att jag kan träna magmusklerna extra tungt, fortsätter han. 

Mohamed föredrar att ligga runt åtta till tio repetitioner i de flesta övningar för magen. Detta för att hans filosofi är att träna magen tungt, så att magmusklerna ska bli både starka och stora. 

Kontakt

Att få kontakt med magen när man tränar den är ett måste, förklarar Mohamed. För att lyckas med detta menar han att det är viktigt att aldrig tappa anspänningen i musklerna. 

– Jag håller ett jämnt tempo och släpper aldrig spänningen igenom hela övningen, berättar han. 

Takten är bra att hålla jämn, så slipper han tänka på att hålla ett visst tempo under en specifik del av rörelsen. Då kan koncentrationen istället läggas ännu mer på kontakten med magmuskulaturen. Dessutom vill Mohamed utnyttja hela rörelsebanan, vilket han optimerar genom andningen.  

– Jag andas ut för att kunna kontrahera till max, förklarar han. 

Vid utförande av exempelvis en sittande crunch i kabel så andas han ut på nervägen, för att kunna kontrahera och trycka ihop magen så mycket det bara går. När han väl är igång betonar han vikten av att aldrig gå tillbaka exakt till startläget, utan i varje repetition vända precis lite innan. Delvis så att anspänningen inte tappas, men även för att minimera risken att omedvetet fuska och koppla in andra muskler. 

Mohamed menar dock även att han egentligen tränar mage nästan hela dagarna, passivt. Detta genom att han tänker på att spänna magen både under all styrketräning, oavsett vilken muskelgrupp han avser träna, men tillika så ofta som möjligt i vardagen. 

– Jag tränar magen jämt, slår han fast.

Anatomi utan like

Var och en kan ta sig i så bra form att ens magmuskler blir mer synliga, men något som inte går att träna sig till är sin ursprungliga anatomi. Att Mohamed är välsignad med en freakig sådan är det inget snack om. 

– Jag fick smeknamnet "Mister 10-pack" på en tävling, skrattar han. 

Det var backstage under hans första tävling 2014 som en annan tävlande påpekade att Mohamed hade tio synliga magrutor. Innan dess hade han själv inte ens reflekterat över det. Det kom att bli hans signum och är något han vill använda för att inspirera andra. 

Fakta 

Namn: Mohamed Ali

Ålder: 28 år

Familj: Sambo Ragda, dotter Layal

Vikt on/off season: 75/85 kg

Längd: 172 cm

Tränat i: Sju år

Tränar på: Fit n Fight, Karlskrona

Favoritmuskel att träna: MAGE!

Favoritövning i gymmet: Marklyft

Bästa träningsmusiken: Pop

Vill tacka: Min sambo, mina vänner, min coach Jacob samt gymmet Fit n Fight. 

Sponsorer: Fitnessguru, Gorilla Wear

Instagram: @ifbb_10_pack

Meriter i urval 

2011
6:a Bodybuilding -70 kg, Luciapokalen

2014
2:a Men's Physique, Battle of Scandinavia
9:a Men's Physique, Olympia Amateur Europe

2016
12:a Men's Physique, Sweden Grand Prix

2017
2:a Men's Physique, Battle of Sweden
6:a Men's Physique, Sweden Grand Prix

Alltid i form

Med nära på hundratusen följare på instagram har Mohamed sannolikt lyckats med just det, att inspirera. 

– Jag mår bra när jag är i form och kan inspirera andra till en sund livsstil, berättar han. 

Mohamed delar gärna före- och efterbilder på sig själv för att visa att det går att förändra sin livsstil och sin fysik. Han beskriver att det är en skön känsla att se sig själv i spegeln och att vara i riktigt bra form. Men kändisskapet har även en baksida. Mohamed nämner att det ligger en stor press på honom, en upplevd förväntan att han måste leva upp till toppform varje dag. Just nu väger fördelarna över och han känner sig som oftast peppad, men vissa dagar känns det tyngre och han skulle vilja kunna släppa efter något på formen. Dock fyller han i att det inte bara handlar om utseende; en stark och frisk kropp är såklart även viktigt att ha i vardagen. 

Getingmidja 

Vältrimmade magrutor är något som Mohamed upplever som en viktig del av bedömningen i men's physique, i kombination med en bred rygg samt stora axlar. 

– Magrutorna är bland det första man ser i frontposen, förklarar han. 

V-formen på ryggen är också viktig. Den har Mohamed skapat genom att bygga upp en vid rygg, men även genom att bibehålla ett smalt midjeparti. Ett ordentligt lyftarbälte pryder därför oftast Mohameds överkropp oavsett vilken muskelgrupp som tränas, förutom under magträningen. 

– Det är med hjälp av bältet jag bibehållit min smala midja. Det håller ihop musklerna så att midjan inte breddas, som en korsett.

Utöver denna funktion så anser Mohamed även att han har bältet att tacka för att han kunnat vara utan ryggskador under hela sin träningskarriär. 

Mat för magrutor

Mohamed berättar att han äter mycket strikt on season. Då väger han all mat på grammet. Off season väger han den inte men håller ändå strikt kost under veckodagarna. Han förklarar även att när en diet drar igång så byter han ut både protein- och kolhydratskällorna. Detta för att kroppen ska få något nytt att arbeta med och känna att en förändring sker, vilket han menar gör att kroppen lättare ställer om till "diet mode" och därmed ökar förbränningen. Exempelvis byter han ut ris mot potatis och lammkotlett mot lövbiff och torsk. 

Snart butiksägare

Idag arbetar Mohamed som personlig tränare och är även i full färd att förverkliga en av sina drömmar – att öppna en egen kosttillskottsbutik där han kommer att erbjuda kostrådgivning, coachning och personlig träning. Allt detta samtidigt som han fortsätter satsa vidare mot drömmen inom men's physque. 

– Det hade inte varit dumt att bli proffs. Det är dags att satsa högre nu, efter sju års hård träning, säger han drömmande. 

Genom att sätta ribban högt kan han ta träningen till en ny nivå. Mål ett är att vinna SM, mål två är att bli uttagen till landslaget. Hur det blir med proffskort och om BODY får en inbjudan till öppningen av hans butik får vi se, men att Mohamed kommer att fortsätta visa upp sina tio magrutor är ett som är säkert!

Kolla in klipp här: 

3 träningslåtar för tunga pass

50 Cent | Ready For War

Busta Rhymes | We Made It

Roy Jones Jr | Can't Be Touched

En vanlig dag på diet

05:00|60 minuter kardio

06:00|3 ägg, 300 g äggvita, 80 g havregryn

09:00|200 g sötpotatis, 350 g kyckling

12:00|200 g potatis, 350 g torsk

15:00|50 g ris, 200 g kyckling

18:00|350 g kyckling

19:00|Före träning: 20 g aminosyror

20:30|Efter träning 15 g BCAA

21:30|350 g kyckling (Vilodag: 200 g lövbiff)

3 tips för att nå beachformen 

Ta morgon- och kvällspromenad

Undvik socker

Öka proteinintaget

 

On
Off

0 kommentarer

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017