Experten svarar: "Vad är den huggande smärtan i ländryggen?"

Foto: Istock.

Experten svarar: "Vad är den huggande smärtan i ländryggen?"

Publicerad

Varje gång jag kommer igång på gymmet upplever jag mer smärta i ländryggen, som blir bättre när jag inte tränar på några veckor. Det senaste året har jag börjat studera igen med mycket sittande. Det är nu svårt att resa sig upp. Även när jag tränar magövningar som benlyft och fällkniven får jag en huggande smärta efteråt.  Vad är problemet? Är det farligt för mig att träna? Vad kan jag göra? 

ROBIN svarar

Det du beskriver låter som att det är i musklerna ditt besvär kommer ifrån – att de inte jobbar optimalt tillsammans. När du kommer igång med träningen ökar besväret då vissa av dina muskler blir starkare medan dess antagonister (musklerna som verkar i motsatt riktning) inte är tillräckligt starka.

Den muskel som i ditt fall blir starkare låter som en höftböjare. Smärtan tilltar när den är i en kort position under längre tider, till exempel när du sitter, men även i rena höftböjarövningar som de du nämner för magträningen. 

Det finns många sätt att få höftböjaren att jobba mindre och bli mer avslappnad, till exempel med manuell behandling hos en naprapat, kiropraktor eller fysioterapeut. I vissa fall hjälper det att stretcha.

Höftböjarmuskeln som ofta leder till ländryggsbesvär är iliopsoas, som egentligen är uppdelad i två muskler: psoas major och iliacus. Den förstnämnda fäster även framtill på ländryggskotorna. När psoas major både blir kort och stark kan det leda till att musklerna baktill blir överbelastade.

Hitta de övningar som inte triggar ditt besvär och träna runt smärtan tills du fått besväret under kontroll.

Dock är det endast en början till att lösa detta problem. Det gäller att påverka hjärnan och därmed muskeln som den styr för att få ett hållbart resultat. Träning av antagonisterna som jobbar över höften är det som kommer att hjälpa dig i längden. Ta reda på vilken muskel som funkar sämst – en ledtråd är att det troligen är det den som du inte lika lätt får träningsvärk i.

Av: Robin Anzengruber, som svarar på frågor om prehab och rehab. 

On
Off

0 kommentarer

  • Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Jag har ätit omega 3-kapslar ett tag och har alltid valt den billigaste sorten. Nu har jag förstått att ett tillskott av högre kvalitet kan ge bättre effekt med lägre dosering. Vad ska jag titta på för att få tag på en bra variant? Måste källan vara fisk eller räcker det med linfröolja?

    Nyheter David Jonsson, 2017-10-23 10:45

  • Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Den perfekta träningsmaten är webbkursen för dig som tränar hårt och som vill veta mer om vad du kan göra med kosten för att öka din prestation och svara bättre på träningen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-19 18:00

  • Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    När jag kör olika pressövningar blir jag stel i nacken dagarna efter och på senaste tiden har jag dessutom fått utstrålningar i armarna dagarna efter. Det högg dessutom till i nacken när jag körde latsdrag bakom huvudet nyligen. Nu kan jag varken pressa eller dra något på gymmet utan smärta och jag har fått sämre hållning än vanligt. Vad sjutton kan jag ha gjort? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-19 10:15

  • Studie: Olika övningar – samma effekt

    Studie: Olika övningar – samma effekt

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 10:08

  • Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 09:29

  • Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    När en tung träningsperiod står för dörren gör du klokt i att lägga grunden och att stärka upp med energi. Är det kvalitativ massa du är ute efter så är det kvalitativ mat som gäller. Här får du koll på hur du planerar kosten för större volym och styrka.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-10-18 09:50

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 07:00

  • BODYs omslagsmodelltävling – killar

    BODYs omslagsmodelltävling – killar

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 06:55

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • BODYs omslagsmodelltävling 2017

    För tionde året i rad går BODYs omslagsmodelltävling av stapeln. Tio finalister, fem tjejer och fem killar, har valts ut av redaktionen. Nu lägger vi över ansvaret på dig!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 07:00

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat