Vad är viktigast vid knäböj – tekniken eller skorna?

Foto: istock.

Vad är viktigast vid knäböj – tekniken eller skorna?

Publicerad

Fjorton lyftare som tränat knäböj regelbundet i minst två år utförde övningen med 80 procent av sitt 1RM antingen barfota på plant underlag, barfota med upphöjda hälar, eller med lyftarskor med upphöjd klack.

Varken muskelaktivering eller kinematik påverkades av upphöjningen, så det verkar inte ha några signifikanta skadeförebyggande effekter att använda lyftarskor när man tränar knäböj.

Källa: Heel-Raised Foot Posture Do Not Affect Trunk And Lower Extremity Biomechanics During A Barbell Back Squat In Recreational Weightlifters. Journal of Strength & Conditioning Research, June 19, 2017.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

BODY som e-tidning!

2 kommentarer

djjuha: Nu har det gått 2 år sedan jag frågade om den digitala tidningen. Är det inte dags nu att man bara kan köpa den digitala versionen?

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017